Söker versionshanteringslösning för binära filer m.m. Behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Söker versionshanteringslösning för binära filer m.m. Behöver hjälp.

Osäker på under vilken kategori jag ska lägga frågan. Testar här.

Jag jobbar mycket med media, och samarbetar med människor bl.a. genom att dela filer på en molnlagringstjänst. En del av själva arbetet är att sätta samman något från grunden och köra ut ett första utkast som sen lagras upp på molnmappen. Sen ska alla ta del av och tycka till, och utöver det så ska skapelsen både fortsätta utvecklas och ändrs/justeras. I slutändan brukar det bli så att ca 40-50 utkast av arbetet körs ut på vägen mot dess slutförande.

Men under arbetets gång så blrukar det strula till sig med att följa direktiven, och vem som sagt/tyckt vad, och vilket utkast som överensstämmer med vilka åsikter och justeringar osv. Vi behöver ett sätt att fixa det på. Vi behöver ett sätt att - liksom programmerare - kunna följa vilket utkast som leder in i nästa version, samt vilka förändringar som det nyaste utkastet svarar mot, vilka förändringar som den föregående versionen svarade mot, och dessutom exakt vilka dom förändringarna är som varje utkast svarar mot.

Programmerare kan skriva in sånt i kommentarer i källkoden, och versionskontroll är relativt lätt för programmerare med hjälp av GitHub och liknande. Men jag jobbar i mediafiler, binära filer, inte textfiler som programmerare gör. GitHub funkar bra med textbaserad versionskontroll, men det finns knappt någon lösning alls som funkar med binära filer. Inte som jag träffat på.

Man kan ju inte ange varje fils filnamn till dom förändringar som ingår, för då räcker inte 256-tecken begränsningen till; för att inte tala om hur svårt det blir att hitta i filstrukturen visuellt. Så jag har hittills kört med sifferkoder i filnamnet, siffror som motsvarar versionsnummer och datum och alternativ av föregående versionsnummer osv. Sen kör man med en logg-fil där en viss sifferkod motsvarar ett visst utkast, och i loggen står det vilka förändringar som just detta utkast motsvarar. Men dom siffrorna säger oss inte exakt i vilken fil som vi gjorde 'DEN' justeringen i, eller liknande, och folk gillar inte att behöva öppna loggar och läsa en massa ramsor.

Folk jag jobbar med är ännu mer banala. Dom beskriver saker i termer som 'den där tropikblå tonen', eller 'det där skarpa ljusa visslande ljudet typ' och en massa abstrakta begrepp. Men det är begrepp som dom minns, och optimalt skulle ju filen då designeras "Utkast 14 - sänkt visslande ljud och ökat tropikblå ton' osv.

Fasen vet om inte det bästa vore en slags sida, på fildelningsservern. En sida som radar upp alla filerna, gärna med videouppspelningsfunktion direkt på sidan för varje fil, och på sidan dras även en pil mellan utkastversionerna och alternativa avstickar-versioner osv så man kan följa utvecklingen direkt med ögat. Samt att om alla filer listats upp på en sån sida så kan man skriva alla de förändringar och tankegångar som varje utkast svarar mot. Då kan ju dom fysiska filerna heta precis vad so helst, eftersom det är designeringarna på sidan som folk interagerar med.

Nu spårade jag ur lite på slutet. Men anyway, jag behöver utvecklas i projekthanteringen och vill få till ett bra sätt att följa och dokumentera ett projekts gradvisa utveckling, på ett sätt som även lite dator-dumma personer kan förstå, och som hanterar binära filer.

Jag tycker mig inte hitta några lösningar på det här problemet, så jag tänkte slänga ut frågan här och se vad som kommer tillbaka. En tanke jag haft är att skaffa Sharepoint och på nåt sätt programmera till en funktion eller nåt (vilket är lite mer än jag fixar, troligen).

Känner någon till andra som rapporterat liknande problem?
Finns det lösningar för sånt här som jag missat?
Om inte, var skulle ni rekommendera mig att söka i för områden och ibland vad för slags datoranvändare för att lämpligast hitta relevanta lösningar? Vilken väg skulle ni försöka med?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Någon perfekt lösning tror jag inte finns, men många av de versionshanteringssystem som programmerare använder går att använda för binära filer också.
Inte lika lätt att se skillnader mellan en version och en annan som för textfiler, men använder man log-funktionen korrekt när man lägger in nya versioner så kan man få plats med mycket information om vad som ändrats och varför.