Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Throwback Thursday – Windows 1.0 ser dagens ljus år 1983

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Throwback Thursday – Windows 1.0 ser dagens ljus år 1983

Världens tveklöst mest etablerade operativsystem Windows tog det grafiska skalet till DOS-världen i november 1983.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Efter lite googlande kommer jag fram till att ja, Windows är nog mest etablerat, men i dagens mobilsamhälle är det lite djärvt att lägga till "tveklöst".

"In 2018, 58% of site visits were from mobile devices" -- https://www.perficientdigital.com/insights/our-research/mobil...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2003

Denna artikel för mig osökt tillbaka till gymnasietidens datorsalar. Good times!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av topace:

Efter lite googlande kommer jag fram till att ja, Windows är nog mest etablerat, men i dagens mobilsamhälle är det lite djärvt att lägga till "tveklöst".

"In 2018, 58% of site visits were from mobile devices" -- https://www.perficientdigital.com/insights/our-research/mobil...

Fast mobil och dator är två vitt skilda saker, så att ens jämföra mobilt OS med PC OS är fel (behövde inte rns googla för att komma fram till det).

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

.. reversi!

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004

Tacka vet jag Norton commander <3

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Fy fan vad jag älskade windows 3, så sjukt nice o härligt OS alltså.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

När vi bytte från DOS till Win98, ojojoj. Fast det var konsigt nog mer magiskt att byta till XP. Sen blev det en snabb visit i Vista för min del för att sedan ganska snabbt byta till Win7. Så mycket snyggare än XP och fortfarande snyggaste Windows.

Om inte DRM-skydd är till för att brytas, vad är det då bra för?
www.fckdrm.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av ELF:

När vi bytte från DOS till Win98, ojojoj. Fast det var konsigt nog mer magiskt att byta till XP. Sen blev det en snabb visit i Vista för min del för att sedan ganska snabbt byta till Win7. Så mycket snyggare än XP och fortfarande snyggaste Windows.

Bara jag som tycker alla os innan xp ser bra ut xp ser ut som en glasspinne i sommaren och inte tala om den gröna start kanappen

Trädvy Permalänk
Lyxfällan 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Nivity: jag minns när jag fick testa på Windows 3.11 for Workgrups i skolan, blev helt förbluffad över hur avancerat det var. Gränssnittselement, överlappande fönster, start av applikationer och spel! Jag håller fortfarande Windows 2000 som det bästa systemet i familjen, men Windows 3.x var verkligen otroligt imponerande när det släpptes.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Don
Registrerad
Aug 2010

Älskar Windows! Tack för trogen tjänst å hoppas på många år framöver!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av ELF:

Efter Windows 2000 så har design gått före funktion i allt för stor utsträckning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Bästa!

Startade bara windows (3.0) för att spela patiens och göra läxor, det knyckte ju viktiga resurser för allt annat

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Min första tanke; 1983 är väl inte 20 år sedan?!
Blir förvirrad varje gång swecs "20 ÅR"-banner är på bilder som inte är 20 år gamla.

Ubuntu | 1440p IPS | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB
MBP 13" Retina 2014 | iPhone 7+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jul 2009

Hade Windows 3.0 i första hemmadatorn, råkade hitta installationsdisketterna till Windows 3.11 i en skrivbordslåda i skolan, helt orädd uppdaterade jag windows på datorn hemma. Ni som använt disketter någon gång kommer säkert ihåg hur opålitliga de var, fick köra några av disketterna ett antal gånger innan datorn lyckades läsa av dem korrekt. Hade garanterat tvekat om jag förstod vilken risk jag utsatte datorn för!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Storebror89:

Hade Windows 3.0 i första hemmadatorn, råkade hitta installationsdisketterna till Windows 3.11 i en skrivbordslåda i skolan, helt orädd uppdaterade jag windows på datorn hemma. Ni som använt disketter någon gång kommer säkert ihåg hur opålitliga de var, fick köra några av disketterna ett antal gånger innan datorn lyckades läsa av dem korrekt. Hade garanterat tvekat om jag förstod vilken risk jag utsatte datorn för!

Jotack, hade Win95 på 1,44MB floppy där disk 17 gick sönder har jag för mig...aaaarrrggghh... Stor ilska...

I skolan hade vi en dator med Windows 1.0, man tyckte den var helt hopplös, man fixade ju allt i DOS.
Jag hoppade sedan windows 2 och körde inte windows förrän 3.0 igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Testade Windows 1.0 på skolans dator i gymnasiet, troligen runt år 1986-1987. Förstod inte vitsen med det, men den grafiska klockan var ju lite cool. Vi körde programmen i DOS. Vi var mäkta imponerade över att skolans datorer hade imponerande stora hårddiskar på hela 20 Megabyte.

Sedan hade jag ingen kontakt med Windows förrän jag på jobbet fick börja använda en dator med Windows 3.11 for Workgroups. Måste ha varit runt 1993. Man lärde sig att spara ofta eftersom datorn när som helst kunde hänga sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Okt 2001

Tänk om Atari Corporation hade väntat på Microsoft.. då hade st-serien haft Windows istället för GEM

GUD VÄLSIGNE DIG!
Xeon W3680 3.33Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Windows 3.11 var första Windows jag använde, mest för att Netscape Navigator fanns. Innan dess var det Amiga för hela slanten

X470 Crosshair VII R9 3900X 32GB@3800/c16 1:1:1 1TB 970 Evo Plus H150i Pro RM850x 1080Ti H700 :2901(ABBA)
Prime X470-Pro R7 3700X 32GB@3000/c16 1TB A2000 Dark Rock Pro 4 V550S 1070FE NR600 :5406(1004B)
B450 Aorus M R7 2700X 16GB@2720/c16 660p NH-D14 MWE650 GTX980 P400 :F50N(1004B) Ljud: UR22C 32-bit USB3.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010

Hade använt tidiga Macintosh på ett företag (extrajobbade med datorer för ett ett Schweiziskt läkemedelsbolags kontor i Sverige, och de hade Mac för att producera deras svenska nyhetsblad och egna tidningar). Var grymt imponerad av grafiska användargränssnitt, trots att jag använd kommandotolk i mer än fem år innan (först på Apple DOS3.3 och sedan MS-DOS/PC-DOS).

Hade inte råd med Mac på den tiden som barn/ungdom, men minns med spänning när jag fick tag på Windows 1.0 (lånat/kopierat naturligtvis) och installerade det på min 286:a som var ihopbyggd av billiga Taiwanesiska komponenter med EGA-kort och EGA färgskärm. Var grymt nöjd att kunna köra grafiskt gränssnitt hemma på min egna dator! Ännu bättre blev det med Windows 2.0 och 2.11 (fanns utgåva för speciellt 286, och även en för 386 som även kunde multitaska DOS-applikationer).

Grym nostalgi!

macOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], W10: Surface Pro [8/512GB], Surface Go [8/128GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch 4 LTE
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Okt 2004

Föredrar fortfarande ”Norton Commander” stuket på filhanterare.

Använder Commander One på min MacBook ,Total Commander på Windows , samt Midnight Commander i Linux .😃

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016
Skrivet av ehsnils:

Efter Windows 2000 så har design gått före funktion i allt för stor utsträckning.

Körde Windows 2000 på en Cyrix M300 Packard Bell-dator. Det gick utmärkt.

Äh, redigerar in en länk till denna fantastiska dator där det medföljer en CD med lite internet (Internet on CD).

Air Conditioners are a lot like PC's, they work great until you open Windows
AMD Ryzen 1800X - ASUS GeForce RTX 2080 Ti - LG OLED 55 C9 som skärm och Samsung HW-Q96R till ljudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2008

Har Windows 3.11 (plus flera andra versioner) på en retrodator med k6/2 450mhz.
Går snabbt att starta upp

JJ2 clan ladder

[1] Ryzen 3600 | RX580 | Kingston A2000 [2] Ryzen 1200 | GTX660 | 850 EVO [3] AMD X4 620 | GTX660 [4] AMD X4 620 [5] AMD X2 260 [6] AMD X2 6000+ (alla är i bruk)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004

Windows 3.1 var mitt första windows men 95 och framförallt 98 var så mycket mer lättanvänt. 2000, XP var en bra tid också och 7 var bra. Men 8 och 10 gillar jag inte mycket. Föredrar Linux förutom för spel.

Som Steve på Gamers Nexus sa windows 10 is basically malware.

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av raxxor:

Föredrar fortfarande ”Norton Commander” stuket på filhanterare.

Använder Commander One på min MacBook ,Total Commander på Windows , samt Midnight Commander i Linux .😃

Samma här, fast jag föredrar Multi Commander som är helt gratis
Skönt att konceptet lever vidare i alla fall, jag känner mig alltid lite handikappad med drag/drop/cut/paste/osv i vanliga utforskaren

http://multicommander.com/

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007

Amiga 1000 från 1985

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av maweric:

Har Windows 3.11 (plus flera andra versioner) på en retrodator med k6/2 450mhz.
Går snabbt att starta upp

Har förutom ett par gamla Apple II+ och Apple IIc, också skaffat ett par gamla IBM PS/2 med 286, 386 och 486.

Tänkte köra Windows 2.11/286 på en PS/2 med 286, och sedan Win3, OS/2 och NT på PS/2:orna med 386 respektive 486.

Sedan självklart även DOS för att kunna spela gamla klassiska spel på riktig hårdvara.

macOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], W10: Surface Pro [8/512GB], Surface Go [8/128GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch 4 LTE
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010

Löjligt...

Xerox Alto från 1973

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017

För en som hade både Mac och PC i uppväxten så var ändå inte Win3.1 särskilt imponerande. Vid den tiden hade Macen med System 7 en mycket bättre användarmiljö och GUI jämfört med Windows.

Win95 gjorde en hel del för att brygga gapet i vad GUIt kan göra och med Windows 2000 och NT-kärnan fick Macarna med MacOS 9 att framstå som instabila och omoderna i jämförelse.

Det som riktigt imponerade på mig dock vid den tiden var OS/2 Warp! Detta var på tiden då IBM fullkomligt gödslade OS/2 som tillbehör till exakt allt. Jag fick det tillsammans med ett modem. Installerade OS/2 men fick aldrig igång modemet ironiskt nog... något som gjorde att jag inte körde det särskilt mycket.

Det slutade med att jag körde mest Linux 1995-2002, sen köpte jag en Macbook med Mac OS X 10.2 som jag körde parallellt med Linux rätt länge.

Några år senare blev det dock en Komplett PC för att World of Warcraft skulle flyta bättre. Måste varit runt 2012. Sedan dess är man fast i PC/Windowsträsket igen. Trivs ändå rätt okej med det ändå...

På ett sätt rätt nöjd med att Microsoft vann kriget för skrivbordet. Mac i all ära, men att bygga sin egen PC är ju alldeles för roligt. Jag tror att vi gör på forumet tar det för givet att det är möjligt att bygga sin egen PC och att den samtidigt är en plattform som alla andra datorer på marknaden och kan köra samma program. Det är långt ifrån säkert att så skulle vara fallet... Historian kunde utspelat sig annorlunda.

En bild säger mer än tusen ord. Så här gör du för att lägga upp bilder till ditt foruminlägg.

Synpunkter på moderering eller andra frågor om siten? Välkommen att kontakta oss via Sweclockers kontaktformulär eller i feedback-forumet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av martinot:

Löjligt...

Xerox Alto från 1973

Vad kostade en sådan när den släpptes? 🙂

JJ2 clan ladder

[1] Ryzen 3600 | RX580 | Kingston A2000 [2] Ryzen 1200 | GTX660 | 850 EVO [3] AMD X4 620 | GTX660 [4] AMD X4 620 [5] AMD X2 260 [6] AMD X2 6000+ (alla är i bruk)