Någon som gått från en Canon 5D mk IV till EOS R (Spegellös)?

Permalänk
Medlem

Någon som gått från en Canon 5D mk IV till EOS R (Spegellös)?

Sitter i funderingar att byta kamera, från arbetshästen 5D mk IV till en spegellös EOS R. Det är samma eller extremt lik sensor, så bildkvalitet blir snarlik. Någon som bytt? Bu eller bä?

Jag har 5 L-objektiv från Canon så håller mig till det ekosystemet.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Skall själv köpa EOS R. Uppgradering från Nikon d5100 (hobbyfotograf) så det kommer kosta skjortan med nya objektiv...
Jag följer facebookgruppen Canon EOS R och där diskuteras ofta uppgraderingar från olika modeller. Väldigt mycket pro fotografer som diskuterar 😀

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Skall själv köpa EOS R. Uppgradering från Nikon d5100 (hobbyfotograf) så det kommer kosta skjortan med nya objektiv...
Jag följer facebookgruppen Canon EOS R och där diskuteras ofta uppgraderingar från olika modeller. Väldigt mycket pro fotografer som diskuterar 😀

Jag har inte Facebook, men hänger den del på andra fotoinriktade forum.
Jag tror jag väntar till det kommer en version II av EOS R. Det är i princip samma bildkvalitet som med min 5D.

Jag har en flora objektiv med Canon-fattning, så kommer köra adapter.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Enligt rätt trovärdiga rykten kommer Canon presentera en ny spegellös modell i början av nästa år. Om det nu blir en väldigt högupplöst efterträdare till 5ds eller om det blir någon annan slags modell vet vi inte än, men jag avvaktar åtminstone tills dess. Oavsett vilken modell det blir är risken stor att den blir rätt dyr tyvärr, så på så sätt kanske det inte är någon mening att vänta mycket längre.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

@Bakwetu: Yes, följer Canonrumors-forumet. Det är ett par spegellösa på g, möjligen till olympiska spelen till sommaren så kommer något nytt testas. Lanseras kanske till hösten 2020. Vi får se.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K