Tips på upgradering av 4670k Vad är billigast?!

Permalänk
Medlem

Tips på upgradering av 4670k Vad är billigast?!

Tips på billigaste cpun som klarar bfv och nyare spel i 1080p? Har ett rx580 8gb, 4670k klockad till 4.5, å 16gb ram men känner att 4kärnor i dagens spel är lite halv jobbigt, så nu undrar jag vad jag kan uppgradera till? Har funderat på ryzen 5-2600. Lr en 4790k,4770k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nike900:

Tips på billigaste cpun som klarar bfv och nyare spel i 1080p? Har ett rx580 8gb, 4670k klockad till 4.5, å 16gb ram men känner att 4kärnor i dagens spel är lite halv jobbigt, så nu undrar jag vad jag kan uppgradera till? Har funderat på ryzen 5-2600. Lr en 4790k,4770k.

Din budsjett? Uten en ramme for hvor mye du kan tenke deg å legge på en oppgradering vil det være vanskelig å gå noen råd.

Du må regne med å skifte ut CPU, RAM (DDR3 til DDR4) og moderkorti det minste. I øvrig burde du kunne se på benchmark for hvor stor forskjell du kan regne med en oppgradering vil gi deg i forhold til hva du har nå.

AMD er også er alternativ til Intel når det gjelder oppgradering (CPU, RAM og moderkort). Glem ikke at du kanskje også trenger å legge til nettaggregat (PSU) dersom det er en eldre model du har nå og ev. en ny kjølere (HSF - heat sink fan).

//Gigantrix

Permalänk
Medlem

Uppgradera din nuvarande plattform är naturligtvis billigast, en CPU med HT kommer göra en hel del men IPC:n blir ju inte bättre. För ny plattform är det svårt att slå Zen 2 just nu. Vill påstå att en 3600 är värd merkostnaden mot en 2600. Vänta till Black Friday så är den nog nere vid 2k igen. Förutom lägre IPC har icke X-versionerna av Zen 1 hade inte alls samma boostfunktioner som X-versionerna och kräver manuell statisk överklockning, annars ligger de mest runt basfrekvenserna vid belastning.

Under Black Friday lär du kunna få ett paket med en 3600, ett schysst B450-moderkort och 2x8GB PC3200 för runt 4000 eller strax under. Det är det mest prisvärda paketet i dagsläget i mina ögon.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070