Problem med coilwhine som hörs i hörlurarna! Z390 meg ace

Permalänk

Problem med coilwhine som hörs i hörlurarna! Z390 meg ace

Hej!

Har problem med att när jag kopplar in mina hörlurar i moderkortets 3.5mm jack så uppstår ett
Coilwhine liknande ljud genom hörlurarna! Det spelar ingen roll om jag sänker ljudet eller har det på max, det som gör det värre är när något händer typ om jag har ett spel igång!

Jag kan även höra samma ljud om jag lägger örat mot chassit hörs som det kommer från moderkortet!

Är det någon som har detta problem och löst det? Sjukt störigt när man spelar osv

Moderkortet är ett Z390 Meg Ace vilket jag läst ska ha ett bra ljudchip

Permalänk
Medlem

@Speedtriple3: Om du kopplar ur lurarna slutar det låta om du har örat emot chassit?

Permalänk
Medlem

- blev osäker på om det bröt mot reglerna. Tog bort.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Speedtriple3:

Hej!

Har problem med att när jag kopplar in mina hörlurar i moderkortets 3.5mm jack så uppstår ett
Coilwhine liknande ljud genom hörlurarna! Det spelar ingen roll om jag sänker ljudet eller har det på max, det som gör det värre är när något händer typ om jag har ett spel igång!

Jag kan även höra samma ljud om jag lägger örat mot chassit hörs som det kommer från moderkortet!

Är det någon som har detta problem och löst det? Sjukt störigt när man spelar osv

Moderkortet är ett Z390 Meg Ace vilket jag läst ska ha ett bra ljudchip

Det är troligen nått jordproblem för om det hörs i lurarna så är det inget spoltjut.
Du behöver en annan ljudlösning typ ett bättre ljudkort i datorn eller nått externt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@AleMal:

Nej det är fortfarande kvar!

Permalänk

@mrqaffe:

Hur uppstår ett sådant problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

@InaneG:

Nej det är fortfarande kvar!

Då är det nog att göra som @mrqaffe säger, ta o titta på en ny ljud lösning.

Permalänk

@AleMal:

Okej om man byter moderkortet fixar det problemet? Elller det spelar ingen roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

@InaneG:

Okej om man byter moderkortet fixar det problemet? Elller det spelar ingen roll?

Kan fixa det, men inte säkert. Gissar på att det skulle vara billigare att köpa ett nytt externt ljudkort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Speedtriple3:

@InaneG:

Okej om man byter moderkortet fixar det problemet? Elller det spelar ingen roll?

Det säkraste sättet att lösa det är att skaffa ett bra internt ljudkort eller välja en helt extern lösning, att byta moderkortsmodell kan lösa det för det kan skilja rejält i kvalitet på ljudkretsarna men det är svårt att veta om det funkar innan, med en extern lösning med egen nätdel är det närmast 100% säkert att problemen försvinner och det är det även med ett bra internt ljudkort men en extern lösning brukar dessutom ge bättre ljudkvalitet förutom att set "bara" blir störningsfritt.

Det går ju att börja byta andra delar också men det är svårt att veta att blir bra så risken är stor att du slösar pengar och tid på nått som inte löser problemet om du tex byter nätdel eller moder/grafik kort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Tack för svar! Märkte nu att det uppstår även när jag tillexempel tar en ikon på skrivbordet och drar runt den!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Speedtriple3:

@mrqaffe:

Tack för svar! Märkte nu att det uppstår även när jag tillexempel tar en ikon på skrivbordet och drar runt den!

Ja det är typiska symptom på någon typ av jordproblem, endera olika jordpotentialer elerl dålig skärmning, i ditt fall är det troligen dålig skärmning.
Jag gjorde en gång en liten film som visar skillnaderna i störnivå med och utan ett jordfel mellan datorn digitala delar och ljuddelen.

30 sekunder in så ändrar jag.
bry dig inte om att det brusar (för det beror på hur jag spelat in ljuden) utan lyssna på knattret från datorns aktiviteter, det börjar med ett jordfel och så vid 30 sekunder in så fixar jag jordfelet genom att i mitt fall koppla in en galvanisk isolator och det är bara grundbruset som är kvar.

Du kan inte koppla in en galvanisl isolator utan behöver på nått sätt ett bättre isolerat ljudkort om du har liknade oljud och vill lösa det när du har hörlurar inkopplade i datorn.
Eller så behöver man en extern lösning typ ett externt ljudkort eller en dac och hörlursförstärkare beroende på om man dessutom vill öka den allmänna ljudkvaliten vid hörlurslyssnande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Ja det är exakt det ljudet jag har!
Ska prova det!

Jag undrar bara när du säger dålig jordning, menar du att det är något fel på mina vägg uttag?

Permalänk

Provade nu med ett annat headset Arctis Pro som har en DAC som kopplas via usb, nu funkar det utan något missljud!

En annan sak som är lite konstigt är att ljudet funkade bra innan jag bytade chassi med dom gammla hörlurarna, kan ett chassi byte påverka?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Speedtriple3:

@mrqaffe:

Ja det är exakt det ljudet jag har!
Ska prova det!

Jag undrar bara när du säger dålig jordning, menar du att det är något fel på mina vägg uttag?

Jordning som i signaljord, den jord som ljudsignalen refererar mot och skärmningar ansluts till. skyddsjordade vägguttag är för personskydd och ibland sitter den jorden ihop med signaljorden och ibland inte, det uppstår ju ibland potentialskillnader mellan dem för det är resistans i de ledare som används.

Skrivet av Speedtriple3:

Provade nu med ett annat headset Arctis Pro som har en DAC som kopplas via usb, nu funkar det utan något missljud!

En annan sak som är lite konstigt är att ljudet funkade bra innan jag bytade chassi med dom gammla hörlurarna, kan ett chassi byte påverka?

Det är möjligt att du påverkat jordningen på olika sätt du har ju kopplat isär och ihop en del elektriska kopplingar och lådan i sig kan skilja så att skärmningen har påverkats.

Att koppla in ett headset via usb innebär att du har bytt ljudkort mot ett externt usbbanslutet och det verkar ju ha löst problemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Tack för utförligt svar!

Nu har jag bara en fråga till!

Eftersom jag har det här problemet med vanliga 3.5 hörlurar samt att moderkortet ger ofrån sig sånt ljud som i din video, är det något som gått "sönder" i min dator?

Eller detta är något som är vanligt bara att vissa inte hör det?

Kan jag köra med dom nya högtalarna utan behöva tänka på detta mer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Speedtriple3:

@mrqaffe:

Tack för utförligt svar!

Nu har jag bara en fråga till!

Eftersom jag har det här problemet med vanliga 3.5 hörlurar samt att moderkortet ger ofrån sig sånt ljud som i din video, är det något som gått "sönder" i min dator?

Eller detta är något som är vanligt bara att vissa inte hör det?

Kan jag köra med dom nya högtalarna utan behöva tänka på detta mer

Det är oftast inget som är trasigt utan det är att man snålat in på kretsarna i ljuddelen, det är tekniskt inte svårt att bygga för att garanterat undvika problemen men det kostar lite mera och skulle det bli oljud så tvingas du köpa nått för att lösa det som är dyrare än om det hade konstruerats optimalt på en gång...
Tillverkarna tjänar ju mer på dig om du köper ett separat ljudkort också eller nån mer avancerad extern lösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Det är sant!

Nu har jag märkt att det verkar vara C-state som är problemet!

Har jag det på auto så låter moderkortet som i din video samt likadant i hörlurarna!

Men stänger jag av C-states så slutar ljudet och hörlurarna låter bra igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

@mrqaffe:

Det är sant!

Nu har jag märkt att det verkar vara C-state som är problemet!

Har jag det på auto så låter moderkortet som i din video samt likadant i hörlurarna!

Men stänger jag av C-states så slutar ljudet och hörlurarna låter bra igen

Det där med C-state stämmer nog rätt bra.

Jag har Z390 Aorus Master och har jag på C-state aktiverat så låter det coil whine från modekortet. Har dock inte testat med hörlurar faktiskt.

Men stänger jag av C-state så blir det knäpptyst från modekortet.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk

@Canson:

Prova gärna med hörlurar i ett spel om du kan och cstates på o se om du har samma problem