Veckans fråga: Hur stor TV har du hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Plasma ger grymt fin bild!
Har en på 50".
40" på 4 meter? har du kikare när du tittar på TV?
2/3 delar av avständet tycker jag är perfekt, alltså 80" om du sitter på 3 meters avstånd.

Har kollat på de nya uhd apparaterna och 4k apparaterna men tycker plasma är bättre. Är väl individuellt givetvis.
Sitter inte med kikare men den regeln fanns förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Har kollat på de nya uhd apparaterna och 4k apparaterna men tycker plasma är bättre. Är väl individuellt givetvis.
Sitter inte med kikare men den regeln fanns förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Oled är mycket bättre. Dock krävs det en bra källa givetvis, en gammal plasma har nog en mer behaglig bild om den matas med lågkvalitetsmaterial.

Men en Oled som matas med högupplöst HDR? Wow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Fast då kommer vi som sagt till syftet med TV-apparaten.
Eller räknas den 30 år gamla tvn som står i källaren också?

Hade de undrat i vilket syfte folk använde tv-apparaterna så hade de nog frågat det.
Men det gjorde de inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Visst är det så, du har rätt, men jag tycker i alla fall att det är irrelevant i dagens läge.

Sen när blev storlek irrelevant? Ärligt talat, är man i färd med att skriva en köpguide för tv-apparater är det ju inte jättekonstigt att man frågar hur stora tv-apparater folk har, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Sen när blev storlek irrelevant? Ärligt talat, är man i färd med att skriva en köpguide för tv-apparater är det ju inte jättekonstigt att man frågar hur stora tv-apparater folk har, eller hur?

Har helt missat att omröstningen skulle ligga som grund för en köpguide med storleken i fokus. My bad.

Hade varit intressant att veta hur många som varkrn har en TV eller någon annan form av tv-mottagare 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Den här frågan om storlek och den guide till TV-utbudet jag skrivit på sedan i våras är inte direkt relaterade. Fast diskussionen och svaren är fortfarande ett intressant underlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Sen när blev storlek irrelevant? Ärligt talat, är man i färd med att skriva en köpguide för tv-apparater är det ju inte jättekonstigt att man frågar hur stora tv-apparater folk har, eller hur?

Hur tolkar du in det i mitt svar?

I sådant fall är det ju lätt, det behövs ingen köpguide eftersom den genomsnittlige SweClockersen inte tittar på ”TV”, ja om man utgår ifrån svaren här i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Hur tolkar du in det i mitt svar?

I sådant fall är det ju lätt, det behövs ingen köpguide eftersom den genomsnittlige SweClockersen inte tittar på ”TV”, ja om man utgår ifrån svaren här i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Tolkar inget.

Att folk inte tittar på "TV" är dock fullständigt icke relevant. Det är inte det pollen handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Borta är den inte 😀😀 du har den på skattsedeln 😀
Men man stör sig inte på den och den är lägre nu.

För oss 272 som inte har TV så är den oändligt mycket högre och det för något som inte hör till statens kärnverksamhet och vi kan fortfarande inte se på TV.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

För oss 272 som inte har TV så är den oändligt mycket högre och det för något som inte hör till statens kärnverksamhet och vi kan fortfarande inte se på TV.

Kan bero på att ni inte har nån TV iofs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en 43" Philips, men sneglar på att byta ut den till en TV med lägre input lag. Då plats är en faktor är 50" det största jag kan tänka mig att köpa. Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Ja det är klart. Men jag räknar dock ändå det som ett sätt att se på serier och filmer då det är det jag använder min TV till också. Filmer/serier/spel.

Så för att omformulera mig. Jag känner ingen som inte har någon sorts tv-mottagare/dyl hemma de kan se film/serier/tv med

Skickades från m.sweclockers.com

Du resonerar som Radiotjänst gjorde. Allt för att beskatta befolkningen för något som inte hör till statens kärnverksamhet eller ens i närheten av det och som faktiskt inte alla har.

***bort/mod***

§1.2 /Kent, moderator
Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Pioneer Kuro KRP-600A, ❤️ It😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Platon

Permalänk
Medlem

samsung 46 bara (full hd), 10 år gammal exakt men funkar bra.
Vill ha 65 eller 75 men pengar.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Ser inte på TV men har en TCL på 40" för att se film.
Sitter 2,5m från TV'n.

Permalänk
Medlem

kör 4k projektor ala 90"

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

Samsung 82 tum, sitter ca 3-4 meter från TVn, ångrar inte en sekund att ha en riktigt stor tv.

Lätt att läsa texten på TVn iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Medlem

65" OLED. Samma storlek som tv:n innan då OLED över 65" inte ens är nära att vara lika prisvärda. Är dock än mer nöjd med OLED än jag trodde jag skulle vara, så det blir inget byte till någon annan teknik. Åtminstone inte förrän någon annan matchar styrkorna och kommer med mer utöver det.

Permalänk

64" plasma såklart

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Sitter på en 50" ca 3-4m ifrån. Köpte den 2016 tror jag, snart blir det uppgradering med minimum 55" oled.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tolkar inget.

Att folk inte tittar på "TV" är dock fullständigt icke relevant. Det är inte det pollen handlar om.

Okej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samsung 86 bla bla nått köptes på BF förra året.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Men i takt med att fler efterfrågar 80 tum kanske utbudet på 60 tum ökar. Särkilt om glasen växer så att fler 80-tummare kan fås från samma glas. Men just nu är det 75 tum som är sweet-spot på största möjliga i förhållande till kostnad och då hänger 65-tummarna på.

Får bli tecknet på att jag ska chilla med min befintliga tv något år till då. Stort tack för insikten!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Kör på projektor, en Optoma HD26 med 110"~ duk, ett av dom bästa köpen jag gjort, är toknöjd. Så småningom kommer jag nog kolla efter någon 4k variant. Eventuellt laser med short throw för enklare placering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Permalänk
Medlem

Har en Philips 47"-TV från 2011... IPS 1920x1080. Bortsett från att den har ganska mycket bleeding så är jag väldigt nöjd med den fortfarande. Tittade på ett avsnitt av Planet Earth II igår och blev impad över hur bra bilden var fortfarande.

Hade såklart varit fint med en 65" 4K OLED eller liknande dock

Permalänk
Medlem

40" i vardagsrummet, en fin Samsung som aldrig verkar gå sönder, så vi får väl se när det blir en ny XD

42" i sovrummet är en Philips som tyvärr alltid har dragits med något HDCP-problem så att den ett par gånger om dagen får svart bild, men ljudet fortsätter att fungera. Den vore ju trevligt att byta ut, men det är långt ner i prio-listan.

I datorrummet sitter det en liten 22" på väggen mellan alla våra andra 7-8 skärmar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

55" samsung q7a för slötittande... 100" högkontrastduk+epson 6600 för film och serier...
För nåt år sen sålde vi projj och duk och köpte en 65", sitter på 3,5m... men vi sakande projj och stor bild väldigt snart... och sen fick jag tag i en epson 6600 för under 10papp, och en motordriven 100"HC duk, som är anpassad för icke optimala rum, för 8... tycker projje är vägen att gå om man vill ha biokänsla i hemmet.
Tvn sålde jag, en philips, va inte alls näjd med den bilden, ens för slökollande, så blev en 55" samsung istället, och den duger...
Men hade vi bara haft TV idag, hade det varit en oled, helt klart!

Permalänk
Medlem

Jag kör på en Sony KD-49XG9005, bra balans mellan bra bild och lagom storlek. Sitter 3,3m ifrån TV:n.

Permalänk
Medlem

Slutade dumglo på tv 2015. Har 65” datormonitor/spelskärm I vardagsrummet.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

55" LG LED i vardagsrummet, 40" Samsung LED i sovrummet, varsin 32" LG LCD i ungarnas rum

Skickades från m.sweclockers.com