Tiktok utreds som nationellt säkerhetshot i USA – SD, C och MP uttalar sig

Permalänk

Är väl bara småbarn som använder det ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är som i bilens barndom när en människa skulle gå viftande med en röd flagg framför bilen.

...

Trumps barnsliga impulstwittrande är lika skadligt som tiktok i sig, precis som all social media.

Blandas samman rätt mycket i din post (och ganska osammanhängande för mig när jag läser den).

Så Trumpen kanske inte är ensam om att posta på impuls.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Är väl bara småbarn som använder det ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Precis. När vårt land blir hotad av kinesiska ambassadören för att vår kulturminister ska närvara på en priscermoni för yttrandefrihet så känns det som att "men USA då" inte är det första man bör tänka på när Kina hamnar under luppen.

Word^

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Blandas samman rätt mycket i din post (och ganska osammanhängande för mig när jag läser den).

Så Trumpen kanske inte är ensam om att posta på impuls.

Då är vi TRE

Summa summa, att använda internet är en säkerhetsrisk. Så varför inte banna användning av internet?
Problemet löst!

Frågor på det?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag trodde ärligt talat att säkerhetsrisken är alla kompletta idioter som förstör och härjar. Filmar sig själva spruta med brandsläckare, spottar i mjöljflaskor i butik, bryter sönder choklad i butik, eller bara är rövhål. Poserar och ska vara häftiga men är riktigt vidriga människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jag trodde ärligt talat att säkerhetsrisken är alla kompletta idioter som förstör och härjar. Filmar sig själva spruta med brandsläckare, spottar i mjöljflaskor i butik, bryter sönder choklad i butik, eller bara är rövhål. Poserar och ska vara häftiga men är riktigt vidriga människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis!

Förstår du vad som skrivs @martinot?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej. Jag kör MS-DOS på en dator.

Slipper jag att deklarera och betala skatt då (håller tummen)?

Får nog ses som ett personligt val att vara utanför systemet, men då bör personen även vara borta ifrån sjukvård, vägar m.m. som ju betalas med skatt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Då är vi TRE

Summa summa, att använda internet är en säkerhetsrisk. Så varför inte banna användning av internet?
Problemet löst!

Frågor på det?

Varför leva? Det är ju farligt. Man kan dö.

Frågor på det @Bengt-Arne? 😀

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jag trodde ärligt talat att säkerhetsrisken är alla kompletta idioter som förstör och härjar. Filmar sig själva spruta med brandsläckare, spottar i mjöljflaskor i butik, bryter sönder choklad i butik, eller bara är rövhål. Poserar och ska vara häftiga men är riktigt vidriga människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Jag trodde att säkerhetsrisken var alla problem.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Varför leva? Det är ju farligt. Man kan dö.

Frågor på det @Bengt-Arne? 😀

Är inte rädd för att dö

Så tillbaks till ursprungsfrågan, vad har du inte förstått gällande internet säkerhet...
Då gällande tidigare inlägg

Motfrågor blir obesvarade, då vuxna människor borde veta bättre!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Konstigt för alla sidor som vill ha "E-leg" så är det bankid, inte det där E-legget från skatteverket.

Vet inte ens vad min kod är till det E-legget. Använder bara mobilt BankID.

Fast det är ju en del av problemet. Om ingen vill använda något annat än Mobilt BankID får den lösningen monopol på marknaden, vilket folk äntligen så sakteliga börjar förstå är ett problem.

Skrivet av martinot:

Nej. Jag kör MS-DOS på en dator.

Slipper jag att deklarera och betala skatt då (håller tummen)?

Haha jo man kan ju alltid hoppas, men just Skatteverket tror jag fortsätter med papper för de som inte har en modern dator

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

För att besvara första frågan i nyheten. Nej, jag använder inte Tiktok och hade allvarligt talat inte en susning om vad det var innan jag läste denna nyhet ens, haha. Men poppis verkar det ju vara om 600M nyttjar det

Är faktiskt allmänt rätt "anti" sociala medier eller vad man nu ska kalla det. Använder Facebook men är mycket passiv. Läser saker från sidor jag gillat, är med i några relevanta köp o sälj grupper och skriver någon enstaka kommentar här och där, inte mer än så. Delar aldrig något tex. Ser inte vitsen allvarligt talat.

Är det något relevant jag vill dela gör jag det direkt till personerna som kan tycka det är kul/intressant via messenger istället. Det är också det jag använder för all min kommunikation med folk jag känner.

Har inte Twitter eller Snapchat tex. Ser inte vitsen med någon av dem. Finns säkert något annat nytt och hippt många använder som jag inte ens känner till som kan läggas till på denna listan. Tiktok är ju ett utmärkt exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av K-D][Aramis:

Det är för övrigt rätt sjukt hur vi i Sverige har låtit privata aktörer ha hand om något så viktigt som digitala identifikationer med bankid. Det är som om Ving och Apollo skulle ha hand om våra pass.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta har jag också funderat på, känns helt vansinnigt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är inte rädd för att dö

Så tillbaks till ursprungsfrågan, vad har du inte förstått gällande internet säkerhet...
Då gällande tidigare inlägg

Motfrågor blir obesvarade, då vuxna människor borde veta bättre!

Har du förstått att det kan vara osäkert för dig att gå över gatan?

Kom tillbaka när du tagit till dig denna fakta först!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Haha jo man kan ju alltid hoppas, men just Skatteverket tror jag fortsätter med papper för de som inte har en modern dator

MS-DOS är modernt. Jag måste säga att jag är både extremt besviken och upprörd!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

MS-DOS är modernt. Jag måste säga att jag är både extremt besviken och upprörd!

Nej nu får jag allt säga ifrån, med det måttet är ju Windows ME modernt!

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Vänligt inställd? Som när han förolämpade Kim på Twitter? Å ena sidan skulle han vara en warmonger som gör fel i att säga något dumt om Nordkoreas diktator, å andra sidan är han för vänligt inställd när han ger komplimanger osv. Snälla lägg ner detta trams, Trump gullar bara med Putin, Kim osv för Amerikanska intressen, dvs hans jobb. Det är ju inte direkt så att han aldrig kritiserat NK och Ryssland heller, och även infört sanktioner.

Finns säkert mycket kritik du kan rikta mot USAs president men detta är ren skitsnack, än mer skitsnack att USA på något sätt skulle vara ett hot mot Sverige på så vis som Kina är ett hot. Dock finns givetvis en hel del att säga om Amerikanska företag som Facebook och Google, men det är en väsentlig skillnad mellan företag som styr sig själva och gör moraliskt fel saker, och att en stat går in och styr över företag för att göra fel saker. Såvitt jag vet har företag inte begått folkmord, däremot har flertalet stater gjort det. Exempelvis

Dessutom så kan du välja vilka tjänster och applikationer du vill använda i Europa, USA och i resten av den fria världen. I Kina får du inte lov att använda vilka appar, tjänster eller sociala media du vill.

Du kan bara använda de som förevisas och godkänns av det kinesiska kommunistparitet. De som de har full kontroll, övervakning och censur över.

Förutom Tiktok så är här ett intressant exempel på när företag som vill krypa för det kinesiska kommunistparitet, och implementerar alla deras dikterade spiontjänster på användarna, även drabbar användare utanför den kinesiska marknaden:

https://www.androidcentral.com/how-does-company-nokia-or-onep...

Mycket läsvärt och tänkvärt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/