Permalänk
Medlem

Ryzen 3600 varm i idle

Hallå! Sitter med en ryzen 3600 och en arctic freezer 34 esport duo kylare med medföljande kylpasta. Tempen går från 35-50 upp och ner i idle väldigt mycket. Är det värt att köpa en dark rock 4? Skulle den kyla bättre?

Permalänk
Medlem

normalt.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

I idle ligger min mellan 30-40 men kan såklart hamna på 45-50 när någon bakgrundsgrej använder en viss kärna. Vad kör du för varvtal och hur presterar den under load?

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Har testat min Ryzen 3600 både med en Arctic Freezer 33 ESport och en Noctua NH-U12-A. Jo-jo effekten med svängningar i temperatur är lika för båda kylarna i idle. Däremot är cpu'n ett par grader svalare med NH-12A under kontinuerlig hög load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

I idle ligger min mellan 30-40 men kan såklart hamna på 45-50 när någon bakgrundsgrej använder en viss kärna. Vad kör du för varvtal och hur presterar den under load?

Kör runt 1300-1400rpm. Har bara cs installerat än så länge och där går den sällan över 50 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

med runt 850 rpm med 2 st cpufläktar och 2 fram och en bak.
så går processorn från 41 - 50. ungefär runt 47 grader med lågavartal på fläktarna

Permalänk
Medlem

Helt normalt, du kommer knappt se någon förbättring med bättre kylare. Gissar att det är 7nm i kombination med att kärnorna sitter långt från mitten som bidrar till att Zen 2 går så pass varma i idle. De hjälper inte att de flesta kylare har en något konvex anläggningsyta. Lägg därtill de blixtsnabba frekvens- och spänningsförändringarna så ser det ut som det gör.

De är dock designade för det, men det kan ställa till det rejält med fläktstyrning. Min 3600:a studsar mellan 35 och 55 grader medan jag skriver detta inlägg med normala processer igång kyld av en Noctua NH-U12S med dubbla fläktar. Det är i stort sett ingen idé att bry sig om vilotemperaturen. Så länge man har rimliga temperaturer under full last så är det lugnt. Det som främst förkortar livslängd är höga temperaturer vid kontinuerlig hög belastning.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Helt normalt, du kommer knappt se någon förbättring med bättre kylare. Gissar att det är 7nm i kombination med att kärnorna sitter långt från mitten som bidrar till att Zen 2 går så pass varma i idle. De hjälper inte att de flesta kylare har en något konvex anläggningsyta. Lägg därtill de blixtsnabba frekvens- och spänningsförändringarna så ser det ut som det gör.

De är dock designade för det, men det kan ställa till det rejält med fläktstyrning. Min 3600:a studsar mellan 35 och 55 grader medan jag skriver detta inlägg med normala processer igång kyld av en Noctua NH-U12S med dubbla fläktar. Det är i stort sett ingen idé att bry sig om vilotemperaturen. Så länge man har rimliga temperaturer under full last så är det lugnt. Det som främst förkortar livslängd är höga temperaturer vid kontinuerlig hög belastning.

Funderar på att införskaffa en extra fläkt i min u12s. Är det värt det?
Hur har du löst jojo effekten av cpu fläkten? Har testat olika konfigurationer men kör väl på 40% som varvar upp kontinuerligt till 100% då från 50 55 grader. Med noll fördröjning i början och 3.2 sekunder delay tillbaka. Inte riktigt nöjd ännu. Nästan så man ska installera motstånd och köra dc läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Funderar på att införskaffa en extra fläkt i min u12s. Är det värt det?
Hur har du löst jojo effekten av cpu fläkten? Har testat olika konfigurationer men kör väl på 40% som varvar upp kontinuerligt till 100% då från 50 55 grader. Med noll fördröjning i början och 3.2 sekunder delay tillbaka. Inte riktigt nöjd ännu. Nästan så man ska installera motstånd och köra dc läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du inte delay funktion i bios?
Jag kör ramp up på 5 eller 10 sek och ramp down typ 60 sek. Då slipper man upp o ner hela tiden

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Funderar på att införskaffa en extra fläkt i min u12s. Är det värt det?
Hur har du löst jojo effekten av cpu fläkten? Har testat olika konfigurationer men kör väl på 40% som varvar upp kontinuerligt till 100% då från 50 55 grader. Med noll fördröjning i början och 3.2 sekunder delay tillbaka. Inte riktigt nöjd ännu. Nästan så man ska installera motstånd och köra dc läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, inte på en 3600:a i alla fall. Ser att du har en 3700X men borde inte vara någon större skillnad i värmeutveckling (verkar också ha PPT limit på 88W som standard). Med samma fläkthastighet har jag för mig att det gjorde typ 1-2 grader vid full last, men kan lika gärna varit variation i rumstemperatur. Var mycket större skillnad på min gamla 2700:a som väl var uppe på 150W eller något i den stilen. På Zen 2 verkar det vara värmetransporten från kärnor till flänsar som begränsar överlägset mest, luftflöde har ingen större inverkan med en NH-U12S i alla fall. Gör typ ingen skillnad om jag kör mina två fläktar i 1200 eller 800rpm vid full last, i en runda Cinebench skiljer det max en grad.

Fläktstyrningen har jag löst med mjukvara i form av Argus Monitor. Går att styra efter medeltemperatur över bestämt antal sekunder som man själv bestämmer tillsammans med custom fläktprofiler. Gav upp BIOS-styrning för jag fick aldrig någon ordning på det hur jag än trixade med ramp-up osv., blev aldrig bra.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Har du inte delay funktion i bios?
Jag kör ramp up på 5 eller 10 sek och ramp down typ 60 sek. Då slipper man upp o ner hela tiden

Efter delay på 60 sekunder låter ju klokt. Men då blir ju å andra sidan ljudnivån betydligt högre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Funderar på att införskaffa en extra fläkt i min u12s. Är det värt det?
Hur har du löst jojo effekten av cpu fläkten? Har testat olika konfigurationer men kör väl på 40% som varvar upp kontinuerligt till 100% då från 50 55 grader. Med noll fördröjning i början och 3.2 sekunder delay tillbaka. Inte riktigt nöjd ännu. Nästan så man ska installera motstånd och köra dc läge.

Skickades från m.sweclockers.com

@fragande beskriver bra problemet med termisk densitet hos Ryzen 3000 och att det inte är lönt att försöka kontra snabba temperaturhöjningar med aggressiv fläktkurva. Temperaturen vid hög load skuttar ändå i mitt fall snabbt upp till ca 65 grader för att sedan markant flacka ut. Först över den temperaturen får fläkten börja öka rpm för att begränsa krypande höjning av temperatur.

Mina egna inställningar:
<65 grader = ~500 rpm
70 grader = ~1200 rpm
75 grader = ~2000 rpm

Permalänk

använder samma CPU och kylare, temp. brukar hålla sig till 35-40 grader efter att jag bytte till DP istället för HDMI. När jag spelar så är temp. typ 60 grader under load

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av filidutten:

använder samma CPU och kylare, temp. brukar hålla sig till 35-40 grader efter att jag bytte till DP istället för HDMI. När jag spelar så är temp. typ 60 grader under load

??? Att byta vilken sladd du använder mellan grafikkortet och skärmen har lika stor inverkar på din processors temperatur som vilka strumpor jag har på mig...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

??? Att byta vilken sladd du använder mellan grafikkortet och skärmen har lika stor inverkar på din processors temperatur som vilka strumpor jag har på mig...

ja det är svårt att förklara men när jag använde HDMI så kändes det som temperaturen blev lite högre men jag vet inte varför, jag kan svära på att temp. brukade hålla sig till 40-45 grader idle men efter att jag bytte till DP så blev temperaturen bättre på CPU idle. Det är samma när jag spelar, temp. sänktes från 65 till 60 grader.

Permalänk

Du råkar inte köra corsair's iCUE i bakgrunden? Jag har märkt att den lägger till en hel del grader för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Nja, inte på en 3600:a i alla fall. Ser att du har en 3700X men borde inte vara någon större skillnad i värmeutveckling (verkar också ha PPT limit på 88W som standard). Med samma fläkthastighet har jag för mig att det gjorde typ 1-2 grader vid full last, men kan lika gärna varit variation i rumstemperatur. Var mycket större skillnad på min gamla 2700:a som väl var uppe på 150W eller något i den stilen. På Zen 2 verkar det vara värmetransporten från kärnor till flänsar som begränsar överlägset mest, luftflöde har ingen större inverkan med en NH-U12S i alla fall. Gör typ ingen skillnad om jag kör mina två fläktar i 1200 eller 800rpm vid full last, i en runda Cinebench skiljer det max en grad.

Fläktstyrningen har jag löst med mjukvara i form av Argus Monitor. Går att styra efter medeltemperatur över bestämt antal sekunder som man själv bestämmer tillsammans med custom fläktprofiler. Gav upp BIOS-styrning för jag fick aldrig någon ordning på det hur jag än trixade med ramp-up osv., blev aldrig bra.

Kör följande setups 3600, U12S & 1070 i ett Define C och den går 2-3 grader varmare än min 3700X, U12A och 2080s i R6 chassi i ett CB20 test. Båda med Kryonaut, så största kapaciteten sitter förmodligen i flänsen och inte i fläktarna tyvärr.

Har samma fläktkurva på båda, dock olika moderkort MSI x570 Gaming Edge (3600) och Asus x570 TUF (3700X).

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av filidutten:

ja det är svårt att förklara men när jag använde HDMI så kändes det som temperaturen blev lite högre men jag vet inte varför, jag kan svära på att temp. brukade hålla sig till 40-45 grader idle men efter att jag bytte till DP så blev temperaturen bättre på CPU idle. Det är samma när jag spelar, temp. sänktes från 65 till 60 grader.

Du måste skilja på korrelation och kausalitet. Det är något annat som hänt som påverkade temperaturen, inte bytet av sladd. Kanske har du svalare i rummet nu.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Sänkte min cpu load till max 99% å idle temp sjönk med 10 grader. Vet inte hur mkt jag förlorar på detta dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Skäggig legend

Helt normalt! Jag kör själv en D15 med endast en fläkt (behöver inte två) på 30%, klockad till 4.2 - 50-60c. Helt sjukt tyst faktiskt

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

@fragande beskriver bra problemet med termisk densitet hos Ryzen 3000 och att det inte är lönt att försöka kontra snabba temperaturhöjningar med aggressiv fläktkurva. Temperaturen vid hög load skuttar ändå i mitt fall snabbt upp till ca 65 grader för att sedan markant flacka ut. Först över den temperaturen får fläkten börja öka rpm för att begränsa krypande höjning av temperatur.

Mina egna inställningar:
<65 grader = ~500 rpm
70 grader = ~1200 rpm
75 grader = ~2000 rpm

Ja det är min erfarenhet också. Med min kylare sker knappt någon ytterligare kyleffekt med fläktarna över ~800rpm, så kör lägsta möjliga (500rpm) upp till 60 grader, 700rpm vid 70 och 800rpm vid 75 som är max jag når oavsett last. Temperaturspannet för tung flertrådad last är väldigt snäv (~65-75 grader i mitt fall).

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070