Egen fiberswitch på Luleå Stadsnät (lunet) - vilka vlan?

Permalänk

Egen fiberswitch på Luleå Stadsnät (lunet) - vilka vlan?

Hej forumet!

Har äntligen fått fiber och kopplat på Ownits 250/250mbit/s. Har provat mig fram lite men kommer som mest upp i 252/232 i speedtest mot Tele2 eller Sunet. Tycker att har jag köpt 250/250 så borde det väl gå att få ut det också. Pratade med ownits support och de sa rätt tydligt att man ska kunna förvänta sig 80% av köpt hastighet men jag tycker 100%.

Så jag provade kolla lite på vad som satt på vägen och tänkte att jag har ju en switch med ingång för sfp. Läste runt lite på forumet här och kollade vad som behövdes men det verkar mest stå för Telias fibernät. Något med vlan och enable igmp snooping. Så sagt och gjort så drog jag ur sfp:n i lunets utrustning och satte in den i min switch. Fungerade direkt så det var kanon. Nätet hackade rätt mycket så jag slog på igmp snooping och filtrerade bort alla taggade vlan och då blev det full sprutt. Har fått full upload stundtals nu men oftast är det runt 220 mbit/s. Tror fortfarande det är någon som spökar lite i nätet.

Någon som har några förslag? Någon som får ut högre upload i lunet?

Någon som vet vilka vlan som används i lunet eller hur jag spårar upp dem? har försökt med wireshark men hittar inget.

Permalänk

Står det 250/250 i avtalet och att man kan räkna med ca 80% av det så betyder det 200/200.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Finner inga avtal för Ownit på deras sajt eller vid googling. Närmaste resultat är nån gammal PDF från 2009. När företag inte enkelt tillhandahåller de avtal som gäller för sina tjänster, så finns det anledning att fråga sig varför. De flesta aktörer har sina abonnemangsavtal helt öppet för nedladdning så att man kan jämföra.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Herregud; du får mer än du betalar för i nedladdning.

Hos min förra leverantör fick jag ut 950/928 på 1/1 Gbit/s medan nu får jag "bara" 650.

Vill du ha "garanterad hastighet" så får du tyvärr hosta upp pengarna för en företagslina.

EDIT:
@Andreas
https://www.ownit.se/storage/redactor/files/eSiR9lSzbRWIa9jT5...

Tredje raden på "ownit avtal" på Google.

Permalänk
Avstängd

Jösses..

Permalänk
Skrivet av JeanC:

Herregud; du får mer än du betalar för i nedladdning.

Hos min förra leverantör fick jag ut 950/928 på 1/1 Gbit/s medan nu får jag "bara" 650.

Vill du ha "garanterad hastighet" så får du tyvärr hosta upp pengarna för en företagslina.

EDIT:
@Andreas
https://www.ownit.se/storage/redactor/files/eSiR9lSzbRWIa9jT5...

Tredje raden på "ownit avtal" på Google.

Jag var visst för specifik då, "ownit avtal bredband" sökte jag på.
Oavsett vilket så bör det ju finnas direktlänkar till avtalen från den egna sajten.

När man går till ICA och handlar så behöver man inte googla priset....

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

@DrGreenbaum:

Prova med fast.com brukar ge bättre resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGreenbaum:

Hej forumet!

Har äntligen fått fiber och kopplat på Ownits 250/250mbit/s. Har provat mig fram lite men kommer som mest upp i 252/232 i speedtest mot Tele2 eller Sunet. Tycker att har jag köpt 250/250 så borde det väl gå att få ut det också. Pratade med ownits support och de sa rätt tydligt att man ska kunna förvänta sig 80% av köpt hastighet men jag tycker 100%.

Så jag provade kolla lite på vad som satt på vägen och tänkte att jag har ju en switch med ingång för sfp. Läste runt lite på forumet här och kollade vad som behövdes men det verkar mest stå för Telias fibernät. Något med vlan och enable igmp snooping. Så sagt och gjort så drog jag ur sfp:n i lunets utrustning och satte in den i min switch. Fungerade direkt så det var kanon. Nätet hackade rätt mycket så jag slog på igmp snooping och filtrerade bort alla taggade vlan och då blev det full sprutt. Har fått full upload stundtals nu men oftast är det runt 220 mbit/s. Tror fortfarande det är någon som spökar lite i nätet.

Någon som har några förslag? Någon som får ut högre upload i lunet?

Någon som vet vilka vlan som används i lunet eller hur jag spårar upp dem? har försökt med wireshark men hittar inget.

Oavsett om du mäter 250/250 vid ett enstaka tillfälle så finns det en väldigt god chans att det där kommer att variera fint över ett dygn. På Internet är det best-effort som gäller, speciellt för hemuppkopplingar. De enda gångerna en leverantör kan garantera en viss hastighet är mellan två punkter där de har kontroll över infrastrukturen mellan dessa två punkter.

Du pröjsar således för upp till 250/250, best-effort, inte garanterat 250/250.

Permalänk

Hej igen, tack för svar!

Nu fastnade kanske lite debatten på andra delar här men det jag egentligen undrade över var ju hur vet man att man har upp till 250/250 om man inte kommer upp i de siffrorna på t.ex. bredbandskollen? Då är det ju rätt svårt som privatperson att veta vad man har köpt.

Bifogar bild med fakta över fiberuppkopplingen om någon kan tyda om det är bra eller anus.

Uppkoppling fiber

Permalänk
Medlem

@DrGreenbaum: Kör du Chrome? Testa i så fall att mäta i Firefox. Jag kommer upp i över 500/500 på Bredbandskollen i Firefox men bara ca hälften i Chrome.

Du kan även göra speedtest med torrents.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Jag var visst för specifik då, "ownit avtal bredband" sökte jag på.
Oavsett vilket så bör det ju finnas direktlänkar till avtalen från den egna sajten.

När man går till ICA och handlar så behöver man inte googla priset....

Den liknelsen var ju löjlig. När jag går in på Ownits sida och söker på min address (går in i ICA's butik) ser jag också priset för de olika varorna.

Permalänk
Medlem

Om du mäter hastigheten via tredjepart (tex bredbandskollen) kan du inte räkna med samma hastighet som står på ditt avtal. Din bredbandsleverantör kan omöjligt ha samma anslutningshastighet till alla mätstationer. Dessutom är det helt rimligt att minst 80% tillhandahålls. Det går helt enkelt inte att garantera mer än så. Du betalar för möjligheten att kunna mäta 250mbit/s vid rätt förutsättningar.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Skrivet av JeanC:

Den liknelsen var ju löjlig. När jag går in på Ownits sida och söker på min address (går in i ICA's butik) ser jag också priset för de olika varorna.

Jag erkänner gärna när jag har fel. Hur hittar jag deras avtal på hemsidan?

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Skrivet av DrGreenbaum:

Hej igen, tack för svar!

Nu fastnade kanske lite debatten på andra delar här men det jag egentligen undrade över var ju hur vet man att man har upp till 250/250 om man inte kommer upp i de siffrorna på t.ex. bredbandskollen? Då är det ju rätt svårt som privatperson att veta vad man har köpt.

Bifogar bild med fakta över fiberuppkopplingen om någon kan tyda om det är bra eller anus.

Uppkoppling fiber

Vet inte vad du har för fabrikat/modell på SFP:n eftersom det bara står OEM. Står det fabrikat och modell på den om du plockar ur den?

Sen vet vi inte hur långt det är till noden. Eller, det kanske du vet iofs.

Men -12.96dBm är ganska lågt sett till hur det brukar se ut i snitt. Men det beror på SFPernas uteffekt, våglängd och avstånd till noden. Så det behöver inte vara ett dåligt värde. Men ser man till hur "det brukar" ligga i mottagen effekt på en FTTH/FTTX så är det ett antal dB sämre. Kan bero på allt från dåliga skarvar till skitiga fiberkontakter.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Du vet att du får ut 250 Mbit från din operatör genom att din port QoS policas till 250, fast det är säkert 260, då operatörer bjuder på lite extra för att det ska se bättre ut i mätningar.

Du har inte köpt en en garanterad bandbredd till en specifik server, eller alla servrar på internet för den delen.
Det alla köper är peak throughput på din switchport som du sitter på, har du annat typ and bredband gäller samma princip med appliceras på olika sätt.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jag får runt 760/930 på min 1000/1000-lina. Du får 250/232 på din 250/250-lina.
Hade personligen varit jävulskt nöjd med det resultatet om man säger så...

Hoppas du kommer fram till något du blir nöjd med iaf och grattis till snabbt nät! Borde vara en mänsklig rättighet 2019

Permalänk
Medlem

Inga som helst konstigheter att få bra speed, allt handlar bara om hur generös ISP:n är.
Det enda som begränsar är om man ligger på samma hastighet som länken, dvs 100, 1000 eller 10000 Mbit.

Jag själv pröjsar för 500/500, men telia verkar ha satt porten på 650Mbit. Rätt smart eftersom dom slipper alla samtal till kundtjänst där folk inte får ut 500/500
(Dipparna beror på att jag gör annat med linan när den schemalagda speedtesten går)

Permalänk
Skrivet av Andreas Epradius:

Vet inte vad du har för fabrikat/modell på SFP:n eftersom det bara står OEM. Står det fabrikat och modell på den om du plockar ur den?

Sen vet vi inte hur långt det är till noden. Eller, det kanske du vet iofs.

Men -12.96dBm är ganska lågt sett till hur det brukar se ut i snitt. Men det beror på SFPernas uteffekt, våglängd och avstånd till noden. Så det behöver inte vara ett dåligt värde. Men ser man till hur "det brukar" ligga i mottagen effekt på en FTTH/FTTX så är det ett antal dB sämre. Kan bero på allt från dåliga skarvar till skitiga fiberkontakter.

Är en sån här: https://www.melbye.com/se/fibernet/fibernet-1/aktiv-utrustnin...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

De operatörer som är medlemmar i Telekområdgivarna har förbundit sig att slutkund ska uppnå minst 50 % av tecknad maxhastighet.
Ownit är inte med men de hade ju uppfyllt de kraven om de varit med.
Du får ju dessutom ungefär 80% av tecknad hastighet så din uppkoppling är ju bra och att byta fiberomvandlare lär knappast påverka.
nyt operatör till någon som generellt ger högra hastighet än det du tecknat om du är så missnöjd med ett ickseproblem i dittt fall, telia ger generellt alltid högre fart än avtalat om det inte finns tekniska begränsningar, många på dettas forum klagar dock ofta på dem för att de är för dyra och inte aktivt kampanjar mot en del lagar men det är få som klagar på dataöverföringen i sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Jag erkänner gärna när jag har fel. Hur hittar jag deras avtal på hemsidan?

Längst ner i footern under Om Ownit: Villkor -> Ownits allmänna villkor privat

Permalänk

Tillagt efter denna tråd. Snabba bud

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Blev aldrig av med den svajande uploaden så jag bytte till Telia 500/100 istället. Verkar iaf vara stabila på hastigheten!

Permalänk
Medlem

"de sa rätt tydligt att man ska kunna förvänta sig 80% av köpt hastighet men jag tycker 100%."

Undra varför alla bolag vill ha så lite support emot användare som möjligt....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

"de sa rätt tydligt att man ska kunna förvänta sig 80% av köpt hastighet men jag tycker 100%."

Undra varför alla bolag vill ha så lite support emot användare som möjligt....

Fast ärligt talat är inte det här lite som att köpa 1 liter mjölk med du får mellan 5dl och 10dl i förpackningen? Hur fan ska du veta vad du köpt? Nu var det ju mer så i slutändan att jag köpt 1 liter men paketet var bara 8 dl så så då ger jag upp oavsett!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DrGreenbaum:

Fast ärligt talat är inte det här lite som att köpa 1 liter mjölk med du får mellan 5dl och 10dl i förpackningen? Hur fan ska du veta vad du köpt? Nu var det ju mer så i slutändan att jag köpt 1 liter men paketet var bara 8 dl så så då ger jag upp oavsett!

Skickades från m.sweclockers.com

Det går att teckna avtal med garanterad hastighet och inte ett spann, företagsavtal kan ha verkliga garantier om det men priserna är "väldigt annorlunda" (högre)
Det går också att få förbindelser mellan 2 punkter med garanterat latens (naturligtvis så kan den inte vara lägre än det avståndet ger)
Det är inga problem om du är beredd att betala vad det kostar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGreenbaum:

Fast ärligt talat är inte det här lite som att köpa 1 liter mjölk med du får mellan 5dl och 10dl i förpackningen? Hur fan ska du veta vad du köpt? Nu var det ju mer så i slutändan att jag köpt 1 liter men paketet var bara 8 dl så så då ger jag upp oavsett!

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut. Men tråden handlar om hur du har någon fix ideé om att du ska ha ut allt. Inte om leverantören har rätt eller fel.

Hade du sagt så "Jag köpte 10dl mjölk och fick bara 8dl. Jag vill riva kontraktet". Det hade varit en annan femma. Då är det upp till dig att kriga emot leverantören att få kontraktet hävt och ta någon annan.

Vad du gör nu är att du har fått svar ifrån mjölkbonden att där är 8dl i 10dl förpackningen, och nu försöker du tjata på ICA-handlaren hur du ska hitta de "gömda" 2dl som inte finns i förpackningen.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs