Permalänk
Hjälpsam

ECC minne fördelar och nackdelar.

Är ECC minne något för dig?
Troligtvis inte, men fortsätt gärna att läsa ändå.

Tänk dig en triangel som symboliserar egenskaper vi vill att ett minne skall ha.

  • Prestanda

  • Lågt pris

  • Stabilitet

Skall du ha maximal prestanda får du offra prisvärdhet och stabilitet, högt klockade minnen kostar mer och klockar du extra högt blir de inte lika stabila.
På samma sätt med extremt billiga minnen, du kan ha tur och få fina minnen men du kan också ha otur, kvalité brukar kosta.
ECC-minnen är de som handlar i hörnet stabilitet, du offrar lite prestanda och de kostar lite mer.
----------------------------------------------------------------------------
Det fina med AMD och ECC-minnen är att AMD har bra stöd för dessa.
Det finns dock några fallgropar.

  • AMD (förutom Epyc) stödjer inte minnen som är buffrade eller registrerade vilket många ECC-minnen är.

  • APU:r stödjer inte ECC, alla vanliga Ryzen gör dock det.

  • Moderkortet måste stödja ECC, Asrock är bäst på den punkten, sedan kommer Asus, sedan Gigabyte och sist MSI.

-----------------------------------------------------------------------------
Stabilitet.
För maximal stabilitet är ECC minnen klockade lite lägre, har sämre timings och det är olämpligt att överklocka dessa.

Den stora finessen är dock ECC, det rättar minnesfel och rapporterar även för Windows att det blivit fel på den adressen.
Den adressen hamnar ett tag på en bevakningslista, återkommer felet där ett par gånger tas den adressen ur bruk, återkommer det inte tas adressen bort från bevakningslistan.
Resultatet blir oöverträffad stabilitet på minnena.
Försöker man överklocka, riskerar man att fel uppstår och att då adresser tas ur bruk.
Fel läggs in i loggboken under Program och tjänsteloggar->Hardware Events (där är det tomt för mig).

Vanliga minnen rättar inte fel och vet inte heller om en adress har fel, om man inte kör minnestester, de körs enligt devisen "går det så går det".

Pris
De är lite dyrare jag gav en dryg tusenlapp för varje 16 GB sticka.
https://www.komplett.se/product/1088298/datorutrustning/dator...

Prestanda.
Mina körs @1333 MHz=2666 MT/s i 20-19-19-43-62, de körs dock i 1.2 V.
Jag tappar ca 8% i Time Spy, jämfört med mina gamla, som gick i 2933 MT/s och i CL14.
I Fire Strike ser jag ingen skillnad.

Varför?
+ Kul att testa, inte heller fel med stabilitet.
+ Bra till server eller arbetsstationen.
- Inget för dig som klockar eller är ute efter maximal prestanda.
- En speldator klarar sig fint utan ECC.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Advantages-of-ECC-...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1501304-ecc-minne-till...
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/whe...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

"Det fina med AMD och ECC-minnen är att AMD stödjer dessa."
Menar du att Alla AMD processorer (utom vissa apu:er) stödjer ECC?

"AMD stödjer inte minnen som är buffrade eller registrerade vilket många ECC-minnen är."
Ingen AMD processor alltså? Vet du varför?

Har sett Advanced ECC någon gång. Har du någon kunskap om det?

Permalänk
Medlem

Vad är diskussionsunderlaget?

Nej ECC-minne, speciellt obuffrade, är inget för mig.

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

"Det fina med AMD och ECC-minnen är att AMD stödjer dessa."
Menar du att Alla AMD processorer (utom vissa apu:er) stödjer ECC?

"AMD stödjer inte minnen som är buffrade eller registrerade vilket många ECC-minnen är."
Ingen AMD processor alltså? Vet du varför?

Har sett Advanced ECC någon gång. Har du någon kunskap om det?

EPYC (och före det Opteron) kör ju säkerligen RDIMM ECC, men det brukar väl generellt vara så med desktop-processorer att de bara kör UDIMM och i AMDs fall verkar det mesta i desktopväg iaf stöda UDIMM ECC.

I Intel-land så kör de flesta desktopprocessorer bara UDIMM utan ECC, med några undantag som stöder UDIMM ECC (brukar vara några till synes oväntande modeller typ i3:or, men det har säkert någon förklaring baserat på viktiga kunders behov). Sedan då Xeon som generellt kör RDIMM ECC.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av emopingvin:

"Det fina med AMD och ECC-minnen är att AMD stödjer dessa."
Menar du att Alla AMD processorer (utom vissa apu:er) stödjer ECC?

Ja, dock osäker på Athlon, nu när du frågar.

Citat:

"AMD stödjer inte minnen som är buffrade eller registrerade vilket många ECC-minnen är."
Ingen AMD processor alltså? Vet du varför?

Modifierar, Epyc stödjer buffrade och registrerade minnen.
Vet inte varför de vanliga inte gör det.

Citat:

Har sett Advanced ECC någon gång. Har du någon kunskap om det?

Vanliga ECC kan reparera ett fel, Advanced ECC kan reparera 4 st.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ryzer:

Vad är diskussionsunderlaget?

Vad sägs om, Fördelar och nackdelar med ECC-minnen.

Citat:

Nej ECC-minne, speciellt obuffrade, är inget för mig.

Mvh.

Nej, som jag skrev, är ju ECC inget för de flesta.
Jag ändrade texten Epyc klarar givetvis buffrade minnen.

Skrivet av evil penguin:

EPYC (och före det Opteron) kör ju säkerligen RDIMM ECC, men det brukar väl generellt vara så med desktop-processorer att de bara kör UDIMM och i AMDs fall verkar det mesta i desktopväg iaf stöda UDIMM ECC.

I Intel-land så kör de flesta desktopprocessorer bara UDIMM utan ECC, med några undantag som stöder UDIMM ECC (brukar vara några till synes oväntande modeller typ i3:or, men det har säkert någon förklaring baserat på viktiga kunders behov). Sedan då Xeon som generellt kör RDIMM ECC.

Stämmer att Epic givetvis klarar registrerade minnen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Intressant ämne helt klart, frågan är bara för vem det är till. Väljer jag minnen till datorn så väljer jag alltid prestanda / stabilitet före pris då det lönar sig i längden. Däremot väljer jag inte ECC-minnen då det oftast är svårt att välja. Min erfarenhet är att ECC-minnen egentligen bara är ett lager internt skydd precis som en RAID-uppsättning. Du får en varning om ett fel uppstår, men du kan antagligen inte byta ut ramminnet online, och kan du det så har du antagligen inte en vanlig dator utan något som står i en serverhall.

Tittar jag på felfrekvensen av ramminnen så har jag aldrig sett några trasiga minnen. Dom två gånger ett "minnesfel" uppstått så har det berott på att en annan komponent har orsakat felet. Vid ett tillfälle så inträffade felet med ett skadat moderkort, där skumma fel, försvunna delar av bilden etc. Felet i det fallet var moderkortet som hade någon skada, felet inträffade bara om en DVD-spelare var inkopplad på SATA-port 4 och man hade andra diskar på port 1+2. Felet försvann helt när man bytte moderkort (garanti), både CPU och RAM följde med så bevisligen bara moderkortet som var trasigt.

Det andra "felet" jag sett var en laptop där memtest86+ skrek konstant fel, men bara om man hade en nätverkskabel inkopplad samtidigt som laddaren. Garanterat inte nätverkskabeln (prövade flera) som var trasig då jag använt den till förra månaden då låspliggen bröts av. För övrigt har det fenomenet bara visat sig på den datorn i min lägenhet, aldrig hos någon annan. Det enda felet som uppstått var när datorn totaldog (startade inte alls) och byttes ut på garanti. Något annat skumt fel har aldrig uppstått och felen som memtest86+ skrek om har aldrig haft någon innebörd eller synts någon annanstans.

Båda dom här maskinerna är över 10 år gamla och den första stationära och delarna i den används fortfarande. Felen inträffade för flera år sedan.

För mig känns ECC-minnen mest som intressanta för företag, sjukhus, serverhallar etc. För vanliga hemanvändare är det totalt ointressant anser jag. En intressant video jag sett är RAID: Obsolete? New Tech BTRFS/ZFS and "traditional" RAID som diskuterar hur säkert RAID är och där man poängterar att man kan skriva sönder filer genom att radom skriva sönder sektorer och mena på att felen inte syns eftersom man kommer kunna läsa filen som vanligt och att BTRFS / ZFS skulle se detta eftersom filen får en ny checksumma.

Principen här att ECC-minnen mer eller mindre skulle fungera på samma sätt som RAID, det skyddar i realtid, men inte när informationen är klar så att säga. Checksumman blir ungefär som sista siffran på ditt personnummer. Du kan se att du fått rätt siffror i personnumret då du kan internt testa det mot sista siffran, men du kan inte bevisa att det är rätt personnummer om du inte testar det mot skattemyndigheten. Samma metod används ofta i OCR-nummer vid betalningar samt fakturanummer etc.

En intressant fråga är om dom två "fel" jag sett inte hade uppstått om man haft ECC-minnen? Antagligen inte. När det gäller den bärbara datorn så vet jag inte om den hade ECC-minne eller inte. Vet att det var populärt för några år sedan, speciellt i bärbara. Men jag tvivlar starkt. Dom gånger som minnesfel inträffar och ger BSOD etc är oftast på ren inkompatibilitet, DOA eller överklockning. Men jag tror det är ett helt annat ämne och jag tror inte ECC skulle rädda en här heller.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vad är diskussionsunderlaget?

Även för dem som inte är intresserade av att bygga en robust hemmaserver så är ju andrahandsvärdet och livslängden för AM4-plattformen intressant. Jag ser den här funktionaliteten som ytterligare en fördel gentemot konkurrenten.

Den Ryzen-dator som köps idag kommer till exempel, när dess tekniska livslängd som speldator är uttjänt, kunna att konverteras om till en bra NAS för långtidslagring av filer. I en sådan burk är det ju tråkigt att få bitfel och då kommer ECC väl till pass. Släng i lite ECC-minne och sätt den i Eco-mode (i bästa fall 45W TDP) så har du något som kommer att fungera fint. Och om du inte har behov eller intresse av det själv så säljer du burken till någon som har det behovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@Ratatosk: Intressant ämne helt klart, frågan är bara för vem det är till. Väljer jag minnen till datorn så väljer jag alltid prestanda / stabilitet före pris då det lönar sig i längden. Däremot väljer jag inte ECC-minnen då det oftast är svårt att välja. Min erfarenhet är att ECC-minnen egentligen bara är ett lager internt skydd precis som en RAID-uppsättning. Du får en varning om ett fel uppstår, men du kan antagligen inte byta ut ramminnet online, och kan du det så har du antagligen inte en vanlig dator utan något som står i en serverhall.

Tittar jag på felfrekvensen av ramminnen så har jag aldrig sett några trasiga minnen. Dom två gånger ett "minnesfel" uppstått så har det berott på att en annan komponent har orsakat felet. Vid ett tillfälle så inträffade felet med ett skadat moderkort, där skumma fel, försvunna delar av bilden etc. Felet i det fallet var moderkortet som hade någon skada, felet inträffade bara om en DVD-spelare var inkopplad på SATA-port 4 och man hade andra diskar på port 1+2. Felet försvann helt när man bytte moderkort (garanti), både CPU och RAM följde med så bevisligen bara moderkortet som var trasigt.

Det andra "felet" jag sett var en laptop där memtest86+ skrek konstant fel, men bara om man hade en nätverkskabel inkopplad samtidigt som laddaren. Garanterat inte nätverkskabeln (prövade flera) som var trasig då jag använt den till förra månaden då låspliggen bröts av. För övrigt har det fenomenet bara visat sig på den datorn i min lägenhet, aldrig hos någon annan. Det enda felet som uppstått var när datorn totaldog (startade inte alls) och byttes ut på garanti. Något annat skumt fel har aldrig uppstått och felen som memtest86+ skrek om har aldrig haft någon innebörd eller synts någon annanstans.

Båda dom här maskinerna är över 10 år gamla och den första stationära och delarna i den används fortfarande. Felen inträffade för flera år sedan.

För mig känns ECC-minnen mest som intressanta för företag, sjukhus, serverhallar etc. För vanliga hemanvändare är det totalt ointressant anser jag. En intressant video jag sett är RAID: Obsolete? New Tech BTRFS/ZFS and "traditional" RAID som diskuterar hur säkert RAID är och där man poängterar att man kan skriva sönder filer genom att radom skriva sönder sektorer och mena på att felen inte syns eftersom man kommer kunna läsa filen som vanligt och att BTRFS / ZFS skulle se detta eftersom filen får en ny checksumma.

Principen här att ECC-minnen mer eller mindre skulle fungera på samma sätt som RAID, det skyddar i realtid, men inte när informationen är klar så att säga. Checksumman blir ungefär som sista siffran på ditt personnummer. Du kan se att du fått rätt siffror i personnumret då du kan internt testa det mot sista siffran, men du kan inte bevisa att det är rätt personnummer om du inte testar det mot skattemyndigheten. Samma metod används ofta i OCR-nummer vid betalningar samt fakturanummer etc.

En intressant fråga är om dom två "fel" jag sett inte hade uppstått om man haft ECC-minnen? Antagligen inte. När det gäller den bärbara datorn så vet jag inte om den hade ECC-minne eller inte. Vet att det var populärt för några år sedan, speciellt i bärbara. Men jag tvivlar starkt. Dom gånger som minnesfel inträffar och ger BSOD etc är oftast på ren inkompatibilitet, DOA eller överklockning. Men jag tror det är ett helt annat ämne och jag tror inte ECC skulle rädda en här heller.

https://www.youtube.com/watch?v=yAuEgepZG_8

Att du får en varning gör att du blir medveten om att det finns öht finns ett problem, det i sig kan ha ett enormt värde för den som verkligen vill ha stabilitet och korrekta resultat.

Utöver faktiskt trasiga minnen så sker det ju dessutom slumpmässiga minnesfel hela tiden, i många fall märker ingen av det, t.ex. om det sker i minnesområden som inte används alls eller inte används till något viktigt. I andra fall händer saker som folk inte förstår vad det beror på, en fil blir korrupt när den ska skrivas, en applikation flippar ur på något sätt eller kraschar, Windows blåskärmar till synes utan anledning. Folk rycker på axlarna och försöker igen eftersom det anses normalt.

Det är klart att det inte magiskt trollar bort alla typer av fel som kan uppstå, men det gör ett bra jobb med att hantera en välkänd felkälla.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@Ratatosk: Intressant ämne helt klart, frågan är bara för vem det är till. Väljer jag minnen till datorn så väljer jag alltid prestanda / stabilitet före pris då det lönar sig i längden. Däremot väljer jag inte ECC-minnen då det oftast är svårt att välja. Min erfarenhet är att ECC-minnen egentligen bara är ett lager internt skydd precis som en RAID-uppsättning. Du får en varning om ett fel uppstår, men du kan antagligen inte byta ut ramminnet online, och kan du det så har du antagligen inte en vanlig dator utan något som står i en serverhall.

Inte bara en varning - beroende på felet. ECC = Error Checking and Correcting.
Blir det bara en enstaka bit fel så kan ECC-minnen rätta det felet och leverera rätt värde istället - det finns tillräckligt många redundanta bitar för att återskapa en-bits fel.
Blir det två bitar fel så upptäcks felet även om det inte kan rättas till. Ännu fler felaktiga bitar så varierar det om det kan upptäckas eller inte.

Enstaka bitfel kan uppstå spontant och temporärt utan att någon komponent är trasig och behöver bytas ut. Det kan vara kosmisk strålning eller någonting annat som får ett fel att uppstå. Sådant händer inte ofta, men det händer - och det skyddar ECC mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad sägs om, Fördelar och nackdelar med ECC-minnen.

Fördelar: motverkar fel.

Nackdelar: pris och kompatibilitet.

Klart.

Permalänk
Hjälpsam

@OldComputer: Tack för ett långt intressant inlägg, jag kanske kan återkomma senare.
Vill påpeka att förutom att laga enstaka fel, rapporteras dessa, i Windows hamnar adresser med fel under bevakning, återkommer felet ett par gånger tas adressen ur bruk, återkommer inte felet plockas adressen bort från bevakningslistan en tid.
Trasig hårdvara kopplas alltså bort, en stor styrka med ECC minnen.
Antar att samma mekanism finns i Linux.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/whe...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Frågan är hur felfritt man kan få det om man kör vanliga icke-ECC-minnen med väldigt låg frekvens och väldigt generösa timings? Enligt förmodan om att om överklockning ger instabilitet och större risk för fel, så ger underklockning stabilitet och mindre risk för fel.

Skulle vara intressant med ett sånt test.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cyklonen:

Frågan är hur felfritt man kan få det om man kör vanliga icke-ECC-minnen med väldigt låg frekvens och väldigt generösa timings? Enligt förmodan om att om överklockning ger instabilitet och större risk för fel, så ger underklockning stabilitet och mindre risk för fel.

Skulle vara intressant med ett sånt test.

Bra fråga, jag har inget svar.
Något som kanske ger delvis svar, är en sex år gammal artikel, där de förutom ECC, använt sig av vanliga minnen av hög kvalité, dock ingen underklockning.
Fördelar med ECC

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag kör ECC minnen i min Unraid server som har ett Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 moderkort med en Ryzen 1700X.

Det var ett riktigt minfält att hitta minnen som stöddes, för kollar man Gigabytes lista är det väldigt få stickor som fungerar.

Slutade med att jag googlade efter de som stödde ECC på den där listan och tillslut nappade det på KVR21E15D8 som jag hittade som fyndvara på Webhallen. Och några månader senare hittade jag en till sticka som fyndvara så jag fick totalt 16GB.

Så sen dess har jag inte vågat byta minne, moderkort eller CPU i servern, trots jag viljat byta ut 1700X'en mot något klenare för att spara ström och värme. Men den får nog sitta där tills något dör.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Asrock Rack har två server-moderkort för Ryzen som är fina med stöd för ECC-minnen.

X470D4U
X470D4U2-2T

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lambdan:

Jag kör ECC minnen i min Unraid server som har ett Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 moderkort med en Ryzen 1700X.

Det var ett riktigt minfält att hitta minnen som stöddes, för kollar man Gigabytes lista är det väldigt få stickor som fungerar.

Slutade med att jag googlade efter de som stödde ECC på den där listan och tillslut nappade det på KVR21E15D8 som jag hittade som fyndvara på Webhallen. Och några månader senare hittade jag en till sticka som fyndvara så jag fick totalt 16GB.

Så sen dess har jag inte vågat byta minne, moderkort eller CPU i servern, trots jag viljat byta ut 1700X'en mot något klenare för att spara ström och värme. Men den får nog sitta där tills något dör.

Så känsligt är det inte, jag köpte fyra av dessa, Kingston DDR4 2666MHz 16GB ECC, och slängde in dem.
Har ännu inte haft ett minnesfel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Krävs det speciella minnen för Advanced ECC? Måste processor och moderkort stödja just Advanced ECC?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av emopingvin:

Krävs det speciella minnen för Advanced ECC?

Tror inte det.

Citat:

Måste processor och moderkort stödja just Advanced ECC?

Tror att de måste stödja det ja.
En grej som finns på vissa servers.
https://serverfault.com/questions/387736/should-i-use-bios-ad...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Så känsligt är det inte, jag köpte fyra av dessa, Kingston DDR4 2666MHz 16GB ECC, och slängde in dem.
Har ännu inte haft ett minnesfel.
https://www.bildtagg.se/file/93avq3vtkavp7ylzvsxwet

Är du säker på att dina minnen faktiskt körs i ECC-läget? Kanske är avsaknaden av loggar resultatet av att inga av de fel som uppstått har upptäckts?

När jag satte upp min server för ett par år sedan så valde jag ECC-minnen. Jag minns att jag hade svårt att verifiera att ECC faktiskt fungerade som det skulle. Minns inte vad jag behövde göra (Linux) för att få det att fungera, men jag minns att jag sedan kunde verifiera det genom att tvinga fram både korrigerbara och icke-korrigerbara fel genom att sänka timings ordentligt.

Dela gärna med er av tips/tricks för att kontrollera att ECC fungerar som det ska!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av suzieq:

Är du säker på att dina minnen faktiskt körs i ECC-läget? Kanske är avsaknaden av loggar resultatet av att inga av de fel som uppstått har upptäckts?

När jag satte upp min server för ett par år sedan så valde jag ECC-minnen. Jag minns att jag hade svårt att verifiera att ECC faktiskt fungerade som det skulle. Minns inte vad jag behövde göra (Linux) för att få det att fungera, men jag minns att jag sedan kunde verifiera det genom att tvinga fram både korrigerbara och icke-korrigerbara fel genom att sänka timings ordentligt.

Dela gärna med er av tips/tricks för att kontrollera att ECC fungerar som det ska!

Från Powershell.

C:\Users\perli> wmic memphysical get memoryerrorcorrection MemoryErrorCorrection 6

Från CPU-Z->Tools->Save report as text.

DMI Physical Memory Array location Motherboard usage System Memory correction Multi-bit ECC max capacity 128 GB max# of devices 4

Från Aida64-Motherbord->Chipset->North Bridge.

Error Correction ECC Supported, Enabled ChipKill ECC Not Supported RAID Not Supported DRAM Scrub Rate 81.9 us

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Från Powershell.

C:\Users\perli> wmic memphysical get memoryerrorcorrection MemoryErrorCorrection 6

Från CPU-Z->Tools->Save report as text.

DMI Physical Memory Array location Motherboard usage System Memory correction Multi-bit ECC max capacity 128 GB max# of devices 4

Från Aida64-Motherbord->Chipset.

Error Correction ECC Supported, Enabled ChipKill ECC Not Supported RAID Not Supported DRAM Scrub Rate 81.9 us

Det betyder dock inte att ECC faktiskt fungerar, det är väldigt svårt att verifiera funktionaliteten på icke-server hårdvara

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det betyder dock inte att ECC faktiskt fungerar, det är väldigt svårt att verifiera funktionaliteten på icke-server hårdvara

Nej det kanske är svårt, men jag har angett tre sätt som jag verifierat det.
Nej jag tänker inte klocka sönder mina minnen för att inducera fel.
Tillkommer det att AMD anger stöd för ECC, Asus anger stöd för ECC och Kingston anger stöd för ECC.
Varför skulle någon av dessa ljuga?

Inget är säkert här i världen, men jag är så pass säker så att jag känner mig nöjd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Tillkommer det att AMD anger stöd för ECC, Asus anger stöd för ECC för mitt moderkort och Kingston anger stöd för ECC.
Varför skulle någon av dessa ljuga?

Det var överhuvutaget inte det jag sade

Jag skrev att det är extremt svårt att verifiera funktionalitet av ECC-minnen. Kan du verifiera och faktiskt testa så att det fungerar på ett enkelt sätt blir jag imponerad.

Skrivet av Ratatosk:

Nej det kanske är svårt, men jag har angett tre sätt som jag verifierat det.
Nej jag tänker inte klocka sönder mina minnen för att inducera fel.
Tillkommer det att AMD anger stöd för ECC, Asus anger stöd för ECC och Kingston anger stöd för ECC.
Varför skulle någon av dessa ljuga?

Inget är säkert här i världen, men jag är så pass säker så att jag känner mig nöjd.

Det här är också faktiskt fel sätt att testa det på. Överklockning kan ECC inte rätta för det är inte det ECC är avsett att fixa.

Grejen är alltså att du inte har verifierat att det fungerar men att du förhoppningsvis har stödet för det. Men sen finns det ingen garanti att det faktiskt fungerar i verkligheten.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det var överhuvutaget inte det jag sade

Jag skrev att det är extremt svårt att verifiera funktionalitet av ECC-minnen. Kan du verifiera och faktiskt testa så att det fungerar på ett enkelt sätt blir jag imponerad.

Ja genom att klocka upp minnena så högt, att de börjar ge fel, men det tänker jag inte göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Ja genom att klocka upp minnena så högt, att de börjar ge fel, men det tänker jag inte göra.

Mja, där kommer inte ECC göra någon skillnad heller. Du kommer få samma resultat som om du börjar överklocka vanliga minnen. Antingen börjar det komma mängder med minnesfel eller blåskärmar.

Det är mer ett allmänt "problem", att validera och testa funktionaliteten av ECC egentligen som inte existerar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det var överhuvutaget inte det jag sade

Jag skrev att det är extremt svårt att verifiera funktionalitet av ECC-minnen. Kan du verifiera och faktiskt testa så att det fungerar på ett enkelt sätt blir jag imponerad.

Det här är också faktiskt fel sätt att testa det på. Överklockning kan ECC inte rätta för det är inte det ECC är avsett att fixa.

Grejen är alltså att du inte har verifierat att det fungerar men att du förhoppningsvis har stödet för det. Men sen finns det ingen garanti att det faktiskt fungerar i verkligheten.

Tycker allt att du är lite av djävulens advokat här.
Alla indikationer jag kört, tyder på att de fungerar i ECC, vad mer kan jag begära?

edit Förstår lite mer om vad du är ute efter.
En formell validering av en ett färdigt paket.
Ett sådant kostar ju en del pengar, man får vad man betalar för när man, kör med dessa grejer.

Skall man köpa en server till ett företag, duger nog inte detta, men för enklare krav duger det utmärkt enligt mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SeF.Typh00n:

Mja, där kommer inte ECC göra någon skillnad heller. Du kommer få samma resultat som om du börjar överklocka vanliga minnen. Antingen börjar det komma mängder med minnesfel eller blåskärmar.

Det är mer ett allmänt "problem", att validera och testa funktionaliteten av ECC egentligen som inte existerar.

Jo men om ECC fungerar, kommer visserligen fel rättas, men då kommer också dessa rapporteras till WHEA och loggas.
Vid överklock av vanliga minnen kommer man inte veta om de blivit fel, felen kan då inte heller loggas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Så känsligt är det inte, jag köpte fyra av dessa, Kingston DDR4 2666MHz 16GB ECC, och slängde in dem.
Har ännu inte haft ett minnesfel.
https://www.bildtagg.se/file/93avq3vtkavp7ylzvsxwet

Bara ren tur. Man ska köra testade minnen för att vara säker på funktionen i de flesta fall.
ECC/REG är för de allra flesta konsumenter galen overkill.

Permalänk
Hjälpsam

@Dunde: Det räcker inte med testade minnen i QVL listan, den anger bara om minnena fungerar som minnen, den testar inte ECC-funktionen.
Reg minnen fungerar inte till Ryzen.
En nätdel på över 1KW, vattenkylning, RTX 2080Ti, 16 kärnor är också galen overkill, välkommen till ett entusiastforum.

Jag skrev också detta i mitt första inlägg.
"Är ECC minne något för dig?
Troligtvis inte, men fortsätt gärna att läsa ändå."

"Varför?
+ Kul att testa, inte heller fel med stabilitet.
+ Bra till server eller arbetsstationen.
- Inget för dig som klockar eller är ute efter maximal prestanda.
- En speldator klarar sig fint utan ECC."

#18152303

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |