Phil Spencer: "Pris och prestanda i vettigt förhållande med Xbox Scarlett"

Permalänk
Melding Plague

Phil Spencer: "Pris och prestanda i vettigt förhållande med Xbox Scarlett"

Med Xbox One lanserade Microsoft en klenare och dyrare konsol än Sony. Xbox-chefen Phil Spencer menar att så inte blir fallet med nästa generation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att de levererar också. Xbox one har verkligen dragit det kortaste strået, sämre exlusiva titlar och spel 2019 når knappt 30fps i 900p, om det är pga klen hårdvara eller mindre kärlek från utvecklare låter jag vara osagt, för lägre upplösning kan man ju leva med men att de flesta titlar har prestandaproblem idag är ju ingen höjdare. Jäkla tur att one x släpptes som ändå bjuder överlag bättre prestanda och upplösning över Pro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Åldern kan påverka men jag var mycket mer exalterad över xbox 360 jämfört med xbox one trots dess brister.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Åldern kan påverka men jag var mycket mer exalterad över xbox 360 jämfört med xbox one trots dess brister.

Om man ser till antalet speltimmar har jag nog spelat mer Xbox 360 spel på min Xbox one S än Xbox one spel. Men annars används den mest till att se film. Men jag gillar konsolen den är tyst fläktarna har aldrig varvat upp för mig som på PS4. (one S då vanliga one kan varva upp rejält)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

De vill inte kompromissa med prestanda för att hålla ned priset, tolkar jag det som. Så de kommer nog säkerligen leverera en kraftfull spelkonsol som verkligen rör sig i premium-segmentet. Bara de inte glömmer bort att skapa exklusiva speltitlar denna generationen också. Då lär det inte spela någon roll om de är bättre och billigare. Sony gör då bara ytterligare ett ärevarv om de fortsätter som nu.

Permalänk

Hade ju varit mycket skojigare om han med handen på hjärtat sagt något helt annat. Vad förväntar man sig egentligen mer än att någon i den positionen säger: vårt pris och prestanda ligger helt i fas med varandra.

Vi kunde gjort bättre och förmodligen sålt produkten billigare?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

Hade ju varit mycket skojigare om han med handen på hjärtat sagt något helt annat. Vad förväntar man sig egentligen mer än att någon i den positionen säger: vårt pris och prestanda ligger helt i fas med varandra.

Vi kunde gjort bättre och förmodligen sålt produkten billigare?

Han kunde ju pratat om tv, tv, tv och tv en halvtimme som dom gjorde förra gången...=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

De vill inte kompromissa med prestanda för att hålla ned priset, tolkar jag det som. Så de kommer nog säkerligen leverera en kraftfull spelkonsol som verkligen rör sig i premium-segmentet. Bara de inte glömmer bort att skapa exklusiva speltitlar denna generationen också. Då lär det inte spela någon roll om de är bättre och billigare. Sony gör då bara ytterligare ett ärevarv om de fortsätter som nu.

Hoppas inte de börjar med exklusiva titlar igen. Det är bättre när spelen finns till både pc och xbox.
Sony får gärna göra sina spel till PC också så man slipper spela dom i 30 fps.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hoppas inte de börjar med exklusiva titlar igen. Det är bättre när spelen finns till både pc och xbox.
Sony får gärna göra sina spel till PC också så man slipper spela dom i 30 fps.

Med exklusiva titlar menade jag mer "ej multiformat" alltså till Xbox/PC men inte PS4 och/eller Switch.
Tror Microsoft har mer att vinna på att hålla det öppet mellan konsol och PC än vad Sony har.
Men de behöver verkligen ha titlar som inte finns till andra (konsol)format för att kunna konkurrera och locka köpare.
För Sony må ha haft en billigare och bättre konsol redan från start, men det är spelen som fått köparna att stanna.

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Det kan ju även handla om att du blivit äldre. Xbox 360 kom ut 2005, eller 14 år sedan. Det händer väldigt mycket i en människas liv under en så lång tid, både externt och internt. Och har man inte längre lika mycket tid och heller inte lika mycket lust att spela tv-spel så kanske det inte är så konstigt om man föredrar att spela gamla välbekanta spel som man redan kan mekaniken på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

För Sony må ha haft en billigare och bättre konsol redan från start, men det är spelen som fått köparna att stanna.

Ja, nästan lite fult av MS att påstå att deras fail beror på prissättningen, även om Scarlett blir gratis måste det finnas en anledning att koppla in den i TV:n.

Vill man spela något av MS spel så finns de flesta till PC. Scarlett har därför en enorm uppförsbacke. De som köpte "fel" denna generation kommer nog inte göra samma misstag, så Sony kommer förmodligen ta ännu mera marknadsandelar av MS, vilket ger utvecklare väldigt lite incitament att välja Scarlett. Att Sony lovat att nuvarande spelutbud kommer att kunna köras på PS5 gör att de som missat chansen med PS4 får ett enormt mervärde.

Även om MS skulle gå "all in" och köpa tio nya studios, dumpa priserna och köra röda siffror igen, vilket inte är så troligt, så kan de inte hoppas på att ta igen allt det som gått förlorat i marknadsandelar på grund av dåliga beslut och felprioriteringar. Som sagt riktigt lågt att då stå och skylla på priset. Folk har lärt sig att deras tomma löften inte betyder så mycket samtidigt som Sony pumpar ut GotY år efter år.

Så för de som står mellan valet av Scarlett och PS5 blir beslutet lättare än någonsin tidigare.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

8k och 120hz till ett rimligt pris låter ju inte så dumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddeboden:

8k och 120hz till ett rimligt pris låter ju inte så dumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror ordet "stöd" ska understrykas ordentligt, ett skräpkort som Gt1030 har också stöd för 8k och 120hz+.
Allt över 8k och 30fps ska man nog tas med en lastbil med salt.
Det positiva är att konsolspelare kanske kan välja mellan upplösning och fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddeboden:

8k och 120hz till ett rimligt pris låter ju inte så dumt.

Skickades från m.sweclockers.com

?
Det är ju bara vad hdmi transmittern klarar av som max (och då bara om signalen komprimeras med DSC). Du kan sätta en sån transmitter på en Ouya, hade en sådan burk oxå varit "inte så dumt"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredag:

Ja, nästan lite fult av MS att påstå att deras fail beror på prissättningen, även om Scarlett blir gratis måste det finnas en anledning att koppla in den i TV:n.

Vill man spela något av MS spel så finns de flesta till PC. Scarlett har därför en enorm uppförsbacke. De som köpte "fel" denna generation kommer nog inte göra samma misstag, så Sony kommer förmodligen ta ännu mera marknadsandelar av MS, vilket ger utvecklare väldigt lite incitament att välja Scarlett. Att Sony lovat att nuvarande spelutbud kommer att kunna köras på PS5 gör att de som missat chansen med PS4 får ett enormt mervärde.

Även om MS skulle gå "all in" och köpa tio nya studios, dumpa priserna och köra röda siffror igen, vilket inte är så troligt, så kan de inte hoppas på att ta igen allt det som gått förlorat i marknadsandelar på grund av dåliga beslut och felprioriteringar. Som sagt riktigt lågt att då stå och skylla på priset. Folk har lärt sig att deras tomma löften inte betyder så mycket samtidigt som Sony pumpar ut GotY år efter år.

Så för de som står mellan valet av Scarlett och PS5 blir beslutet lättare än någonsin tidigare.

Vad jag tror många glömt vid det här laget är alla de misstag Microsoft gjorde redan från utannonseringen utav Xbox One.
Som att den var "always online" (alltså checkade att det är du som köpt spelet som spelar), var tvungen att vara kopplad mot Kinect hela tiden (eftersom de skulle vara såååå integrerade i varandra och komplettera helhetsupplevelsen) och att den var både teknisk underlägsen PS4 och dessutom dyrare. Så att det bara skulle vara det sistnämnda som gjort att Sony redan från början fick sådant försprång att Microsoft till dags dato inte kunnat inhämta det (vilket såklart inte hjälpts av att de inte haft några exklusiva spel medan Sony mer eller mindre pumpat ut dem) är ju bara b-s!