(guide) Nätverkslösning för Nintendo Switch och Telias THOMSON TG789vn.

Permalänk
Inaktiv

(guide) Nätverkslösning för Nintendo Switch och Telias THOMSON TG789vn.

Hej!
jag tänkte göra en guide och förklara hur jag gick från NAT D till NAT A på min switch med Telias THOMSON TG789vn-router.
Ifall du har har något annat än NAT A eller B så kan du stöta på problem när du spelar online, ibland kommer det inte fungera alls.
För att kolla vilken typ av NAT du har - starta din switch gå in på >system settings>internet> tryck på test connection. Ifall din NAT type är C eller D och du upplever problem online
så kan den här guiden hjälpa dig.

Okej då startar vi...

Telia har en dold inställning när du ska logga in på din router och det är den vi ska komma åt.
Vanligtvis så skriver du "http://192.168.1.1" i din webbläsare för att logga in på din router...
Testa istället att skriva in "http://192.168.1.1/dmz.lp"
Här är den dolda inställningen som tillåter dig att aktivera eller avaktivera något som kallas för DMZ.
(Obs! Jag orkar inte gå in på det tekniska angående DMZ men råder er att göra research på vad detta innebär SAMT bara aktivera DMZ på din spelkonsol och inte exempelvis din hemdator)

För att aktivera DMZ på rätt enhet, i detta fallet din switch - så måste vi ta reda på vilken ip-adress din switch har.

1. Starta din Switch och gå in i system settings>internet>connection status
2. Under "Connection status" så ska det stå vilken ip-adress du har.
3. Anteckna din switch-ip och gå tillbaka till "http://192.168.1.1/dmz.lp"
4. skriv in din switch-ip och tryck på aktivera. Om du har gjort rätt ska din Switch nu vara i DMZ.

Förhoppningsvis ska du nu ha Nat A på din switch.

(slut på guiden)

Jag hittade lösningen på telias forum av en användare vid namn "Arizato", cred till dig!

Hoppas att guiden hjälper till. Ifall du känner att något är otydligt så kan jag försöka förklara tydligare.

Lycka till!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vad är skillnaden på de olika lägena och varför har Telia valt att dölja dessa funktioner?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@anon315459: varför skulle man vilja ta bort brandväggen från sin spelkonsol? med dmz blir det samma sak som att sätta spelkonsolen rakt ut på nätet utan något skydd. är det inte väldigt mycket bättre att istället ställa in brandväggen rätt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv

@Dinoman: Jag läste något om att de döljer en del funktioner för att underlätta för supporten. DMZ ska helst inte aktiveras hur som helst eftersom det finns en säkerhetsrisk.

Vad menar du med olika lägen? Nat a,b,c och d?

Permalänk
Inaktiv

@aragon: Möjligt att det går att ställa in. DMZ är vanligtvis inte säkert men jag tror inte det är lika stor risk på en spelkonsol. För att citera det som står på routerns dmz-sida.

"The DMZ allows you to allocate the IP address of one of your LAN devices to by pass the firewall and NAT of the MediaAccess Gateway. This is commonly used for Games consoles or servers."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315459:

@aragon: Möjligt att det går att ställa in. DMZ är vanligtvis inte säkert men jag tror inte det är lika stor risk på en spelkonsol. För att citera det som står på routerns dmz-sida.

"The DMZ allows you to allocate the IP address of one of your LAN devices to by pass the firewall and NAT of the MediaAccess Gateway. This is commonly used for Games consoles or servers."

jojo visst det står så. nu finns det ju dock en anledning till varför vi har så mycket säkerhetsproblem där just detta att sätta enheter utanför brandväggen är en väldigt stor del. Nintendo är ju inte heller direkt säkra enheter, dvs kör en sökning på säkerhets problem på switch så kommer du se att dom har väldigt stora hål som inte går att patcha då felet är i hårdvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv

@aragon: Routern i fråga är väldigt begränsad för den som inte kör i bryggat läge. Jag vet att DMZ är en drastisk åtgärd och det är därför jag råder alla att göra research på vad det innebär innan de gör någon inställning. Det här är den enda lösningen jag har hittat och ifall någon hittar ett säkrare och bättre alternativ så välkomnar jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315459:

@aragon: Routern i fråga är väldigt begränsad för den som inte kör i bryggat läge. Jag vet att DMZ är en drastisk åtgärd och det är därför jag råder alla att göra research på vad det innebär innan de gör någon inställning. Det här är den enda lösningen jag har hittat och ifall någon hittar ett säkrare och bättre alternativ så välkomnar jag det.

Jo jag vet, det man kan göra är att ringa telia och dom dom ställa in den, fast just portar ska du kunna ställa in manuellt i denna även med användarrättigheter. det jag vet som strular med denna router är att ställer du in en port till en enhet brukar man få göra en kallstart på enheten efter att routern startat om för att det ska funka.

Gör dock gärna en stor förtydling att sätter man en enhet med dmz så är den helt oskyddad, samma sak enheterna som är anslkutna till den tex för dom som både har trådlöst och kabel, säg att kabeln är i på lokala lan, medans du kör dmz trådlöst eller du har din telefon ansluten med blåtand osv,

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.