Intervju med SweClockers grundare – Edin om hur allt började

Permalänk
Melding Plague

Intervju med SweClockers grundare – Edin om hur allt började

Under SweClockers Live! intog SweClockers grundare Edin Mehinovic scen för att berätta om hur allt började i pojkrummet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var en bra intervju - rolig, intressant och lättsam! Mycket annat hörde man knappt när det pratades, men här hörde man faktiskt hela meningar hehe.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Kul!
Uppskattar verkligen att ni klipper ihop godbitarna åt oss som inte var där!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Grundare
Skrivet av aMp:

Det var en bra intervju - rolig, intressant och lättsam! Mycket annat hörde man knappt när det pratades, men här hörde man faktiskt hela meningar hehe.

Kul att höra! Om några frågor dyker upp så är det bara att fråga :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Inaktiv

Fan,man blir ju riktigt nostalgisk när man hör intervjun, Vasa Data, minns att man satt med dessa PC magasin och såg deras annonser, åkte tom buss från Sundsvall över dan bara för att kanske kunna köpa en prolle som var överklockningsbar, Abit BH6 var allas dröm på den tiden, minns jag fick tag på ett beggat till sist, hade inte råd med nytt. Ja, den var en rolig tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Kul att höra! Om några frågor dyker upp så är det bara att fråga :).

Skickades från m.sweclockers.com

Härlig video men för mig som inte hängt med sedan start är du nästintill okänd. Hur kommer det sig att man sällan ser dig idag?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Grattis till Sweclockers 20 års-jubileum.

Permalänk
Skäggig legend

När man stod där så mådde man så gött. Kände igen sig i nästan alla ord. ”Mammas dator” var ju bäst. 😇

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

När man stod där så mådde man så gött. Kände igen sig i nästan alla ord. ”Mammas dator” var ju bäst. 😇

Skickades från m.sweclockers.com

Eller tiderna när man kunde ta en blyertspenna till hjälp vid överklockning, när man överklockade "på riktigt" och kunde leka med både multiplier och FSB med ibland lite mer fria tyglar. Det känns som att de tiderna är över för alltid.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Eller tiderna när man kunde ta en blyertspenna till hjälp vid överklockning, när man överklockade "på riktigt" och kunde leka med både multiplier och FSB med ibland lite mer fria tyglar. Det känns som att de tiderna är över för alltid.

LOL. Ja, blyertstricket - svårt att glömma den fick aldrig tag på flytande silverfärgen, så blyerts fick det bli.

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cango:

LOL. Ja, blyertstricket - svårt att glömma den fick aldrig tag på flytande silverfärgen, så blyerts fick det bli.

Silverfärgen - CircuitWork, den finns ännu. Så även deras silverpasta som blev starten på ArticSilver

Vilken prolle gäller det, Intel eller AMD?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd

Läser man om sweclockers på Wikipedia så står det att allting började den 24/12 1999. Ok att jag inte är någon julfantast men så ensam har jag nog aldrig varit på julen att jag blivit tvungen att starta ett av Sveriges största forum på julafton. 😂
Faktiskt den enda intervjun som man kunde höra ordentligt på jubileet, riktigt kul och bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Silverfärgen - CircuitWork, den finns ännu. Så även deras silverpasta som blev starten på ArticSilver

Vilken prolle gäller det, Intel eller AMD?

amd på den tiden k7 eller så, minns ej. Old.

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Härlig video men för mig som inte hängt med sedan start är du nästintill okänd. Hur kommer det sig att man sällan ser dig idag?

Undrar detsamma!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cango:

amd på den tiden k7 eller så, minns ej. Old.

Denna då
Är runt 20-år sedan: https://www.sweclockers.com/galleri/14715-amd-athlon-slot-a-2...

Gick lika bra med Intel Slot-1, skrämde upp en 233MHz (66MHz FSB) till 450MHz (100MHz FSB), original kylning.
Den fick senare göra tjänst i en Endian Firewall och köre då i 133MHz.
Allt med tejp och blyerts.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Mitt konto här är äldre än flera av medlemmarna...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Mitt konto här är äldre än flera av medlemmarna...

Samma här.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Samma här.

Eh nej, ditt konto är 8 år gammalt

Permalänk
Avstängd

Hur såg sidan ut då? Någon som har en screen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pianonist:

Hur såg sidan ut då? Någon som har en screen?

https://web.archive.org/web/20000511193606/http://www.swecloc...
https://web.archive.org/web/20000801000000*/sweclockers.com

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr missade man denna träff. Moderkortstillverkaren Abit gick tyvärr i graven för ett antal år sen pga dåliga kondensatorer mm. Softbios som Abit började med revolutionerade överklockningen. Innan dess så fick man hålla på med dipswitchar/jumprar för att ställa in klockfrekvensen (FSB+multipel). Efter ett tag började Intel och AMD låsa multipeln eftersom vissa datorförsäljare satte dit långsammare processorer och överklockade de utan att kunderna visste det.

Legenden med Abit BH6 var att Celeron 300A (A stod för 128Kbyte L2 cache integrerat på kislet) gick i 9/10 fall överklocka till 450Mhz eftersom multipeln var satt till 4,5. FSBn (Frontside bus) skulle vara 66Mhz, genom att sätta den till 100Mhz så fick man ett system som i många fall slog P3 450. P3 450Mhz hade L2 512Kbyte cache uppdelade i 2 separata kretsar, vilket var betydligt långsammare. Det var det som var startskottet för min del.

Det där med att måla bryggorna på AMD, var att L1-bryggorna styrde multipeln. På de tidiga Duron/Thunderbird så kunde man måla direkt på bryggan (antingen blyerts eller silverfärg). På T-bred/Barton så fick man först använda nagellack eftersom substratet var annorlunda och det var en urgröpning mellan kontaktpunkterna på L1. Efter att nagellacket hade torkat så kunde man måla på med silverfärg.

Dagens överklockning är ju många ggr out of the box och är betydligt enklare. Det fanns knappt några färdiga kit att köpa, utan ville man ha ett fönster så fick man såga upp chassisidan och sen smacka på med lite plexi. Det var tider det. Det är nu man inser hur gammal man är.

Permalänk
Grundare
Skrivet av Cenorida:

Härlig video men för mig som inte hängt med sedan start är du nästintill okänd. Hur kommer det sig att man sällan ser dig idag?

Det beror nog mest på att jag velat lyfta fram andra som profiler än mig själv och att jag genom åren drunknat i administrativt arbete / chefskap. Men det sagt är det väldigt roligt att bli mer aktiv igen :).

Skrivet av XHI:

När man stod där så mådde man så gött. Kände igen sig i nästan alla ord. ”Mammas dator” var ju bäst. 😇

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, den glömmer man inte i första taget. Tror det var en Siemens Nixdorf-dator och efter ett år fanns inte en enda originalkomponent kvar i den :).

Skrivet av Stefflo:

Läser man om sweclockers på Wikipedia så står det att allting började den 24/12 1999. Ok att jag inte är någon julfantast men så ensam har jag nog aldrig varit på julen att jag blivit tvungen att starta ett av Sveriges största forum på julafton. 😂
Faktiskt den enda intervjun som man kunde höra ordentligt på jubileet, riktigt kul och bra.

Är man driven så gör man både och - dvs firar jul OCH startar en hårdvarusajt =). Inga konstigheter!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Grundare
Skrivet av anon2110:

Tyvärr missade man denna träff. Moderkortstillverkaren Abit gick tyvärr i graven för ett antal år sen pga dåliga kondensatorer mm.

På tal om Abit! Hittade lite bilder från år 2003 - första tillverkarresan för mig någonsin. Abit samlade ett gäng journalister för att få feedback på sina produkter och gjorde ett smärre projekt för att lyckas samla alla. Destinationen var Barcelona och det här var innan jag hade smakat sprit och de flesta var i princip stupfulla utom några nordiska redaktörer + Taiwaneserna såklart.

Fick även titta på kommande produkter och feedbacka.

Bara sådana som vi kan samlas kring ett chassi likt detta :).

Här sitter jag och käkar middag och känner mig privilegierad som får vara med.

Legenden, Larru Wu på Abit (jobbar idag på Micron https://www.linkedin.com/in/larry-wu-b6b4146/)

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Edin:

På tal om Abit! Hittade lite bilder från år 2003 - första tillverkarresan för mig någonsin. Abit samlade ett gäng journalister för att få feedback på sina produkter och gjorde ett smärre projekt för att lyckas samla alla. Destinationen var Barcelona och det här var innan jag hade smakat sprit och de flesta var i princip stupfulla utom några nordiska redaktörer + Taiwaneserna såklart.

Vilka underbart oprofessionella bilder tagna av en ung hårdvaruentusiast från Sverige!

Kan du berätta om någon eller några särskilda milstolpar i Swecs historia där du var nära att lägga ner allt? För jag antar att du måste hamnat vid vägskäl där det ena valet kanske hade resulterat i att det här inlägget inte funnits. Extra jobbiga punkter i sitens historia exempelvis. Undrar även hur steget kändes från att ha drivit sidan lite på hobbybasis till att helt plötsligt haft anställda som skulle ha lön. Måste varit en rätt stor omställning.

Som jag nämnde i öldimman på festen. Tusen tack för att du grundade Sweclockers. För mig har sidan betytt väldigt mycket och jag är väldigt tacksam över att få vara en del av det hela.

Mvh
Micke

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Jag gillade att ni länkade både till fragzone och 64bits.se
Spenderade många timmar genom att hoppa mellan siter.
Var swec som fick mig att göra dumma investeringar i vapochill och AMD barton processorn som självklart överklockades som fan.
Man fick bra många minnen av allt man inte fattade och gjorde då.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Eh nej, ditt konto är 8 år gammalt

Han kan precis som jag skapat konto tidigare men blivit av med möjligheten att använda det, för 15-20 år sedan så slaktade leverantörerna mejlkonto löpande när dom bytte namn eller blev uppköpta.
Hände tre gånger under ett år när jag fixat mitt första bredband, var först med hel lina i Laholms kommun.

Har man då som jag glömt lösen så är det föga lönt att försöka få ett återskapnings mejl med en mejl server som har nytt namn....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jaa ABIT var mitt första moderkort, riktigt bra grejer på den tiden. IC7-G med P4 Prescott och ATI Powercolor VIVO (AGP ) minns inte om den var x800 eller x1800 Det lät som ett flygplan i alla fall...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Celeron körde BP6 med dubbla 300 proppar och Peltier + Alphakylare.
Fick dom i 563Mhz om jag minns rätt

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Många år har det blivit... 😎
Halkade in första gången efter tips från arbetskamrater hösten 2001.
Intermittent användare nu för tiden.

På tal om hårdvara, K6 II som var pennmoddad och antingen en K6 III eller en P4 som huvuddator.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem