Permalänk
Medlem

DIY bluetooth högtalare

Hallå!

Hittade en äldre fin radio på second hand idag (60-tal, defekt tyvärr) och har tanken att plocka ur nuvarande innehåll och lägga in nytt modernt system. Sparar originaldelarna i förrådet sedan.

Finns det någon enkel och helst modulär lösning att bygga en egen högtalare som gärna består av:
- Intern förstärkare
- 1 högtalare (Mono?) ska dubbelkolla diametern på nuvarande högtalare
- AUX ingång
- Bluetooth mottagare
(FM radio mottagare)
Volymkontroll, On/off, (Switch för ljudingångar?), kanske tonkontroller för diskant och bas

Är inte så erfaren med att löda och jobba med PCB brädor, men dra kablar och byta ut nuvarande kopplingar funkar.

Kul och höra om någon har bra tips eller gjort något liknande

Permalänk
Medlem

Det finns tämligen billiga lösningar till detta, speciellt från kina, men alla är inte bra... Tips är att ge det en googling eller vänta tills någon som har koll på myllret av modeller som ändras titt som tätt kikar förbi.

Jag har byggt en liknande historia en gång, jag körde då med en Dayton Audio KAB-60M jag kom över billigt, fördelen där är mono-ut, bra dokumentation och bra med anslutningsmöjligheter. Dock kan det vara dyrt för vad det är nu när kronan är låg.

Har tyvärr dålig koll på de billigare modellerna från kina...
Hur stor är skapelsen? Någon bild? Tänkte på eventuella högtalarbiten och sådant.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@roxkz:
Tack för svar!

Här är bilder på gamla radion:
https://imgur.com/a/4hXzhAt

Jo har hittat en hel drös med moduler från många olika ställen, finns stort utbud men inte så bra koll på vad som är bäst och lämpligast

Men själva lådan är lagom stor, högtalaren har en diameter på ungefär 13-14 cm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micaka:

@roxkz:
Tack för svar!

Här är bilder på gamla radion:
https://imgur.com/a/4hXzhAt

Jo har hittat en hel drös med moduler från många olika ställen, finns stort utbud men inte så bra koll på vad som är bäst och lämpligast

Men själva lådan är lagom stor, högtalaren har en diameter på ungefär 13-14 cm

Snyggt!
Blir ett roligt projekt! Är du smidig kanske du kan lyckas trycka in kontrollpanelen för den nya modulen i toppen vid vreden? Behövs inte mer än volym, LED och en on/off... Kanske ett 3.5mm jack?

Hur mår originalelementet? Är det kört eller låter det ok?
Har som sagt rätt kass koll på den biten... Men se till att det finns hyggligt med effekt, möjlighet till monosignal ut och antenn i alla fall.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Hjälp med delningsfilter och amp. till högtalarbygge

Hej,
Jag skulle behöva lite tips om jag skall använda ett aktivt eller passivt delningsfilter till mitt högtalar-bygge.

Lådan kommer bestå av:
ett baselement, 4 Ohm, 75W Rms
Två mellanregister, 8 Ohm, 50W Rms
Två diskanter, 8 Ohm, 60W Rms

(Mellanregister och diskanter tänker jag att att jag kan parallellkoppla för att uppnå 4 Ohm i amp:en.)

Lådan kommer byggas med två stycken batterier på 15Ah 12V som jag antingen parallellkopplar eller seriekopplar.

Alternativ 1.
Bygga ett aktivt 3-vägs delningsfilter för att vidare koppla varsin mono-amp. för att sedan koppla de olika elementen.

Alternativ 2.
Sätta en mono amp. för att vidare koppla en 3-vägs delningsfilter, för att sedan koppla till mina element.

Permalänk

Varför inte göra en egen tråd?

Och, varför ha dubbla diskant och mellanregister om du ska köra i mono? Du har inget att vinna på det.

Klart billigaste lösningen blir ju att använda ett passivt filter och en förstärkare.

Visa signatur

.:bjorn