Är skappa ny enhet i windows samma sak som om formatera?

Permalänk

Är skappa ny enhet i windows samma sak som om formatera?

Min pappa har ominstallera Windows på sin dator och vill inte formatera om sin hårddisk som inte har windows på sig utan han vill bara allokera den och fortsätta använda det han har på den. Är då "ny enkel volym" i diskhanteren i Windows samma sak som formatera om den?

Permalänk

Funktionen skapar en partition på det utrymme som inte redan är partitionerat dvs det rör inte den del som redan har en partition

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness: Förstår inte riktigt vad du menar. Det jag mena är att han vill nå inte allokerad hårddisk då han inte vill formatera om den utan nå den som den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswg96:

Är då "ny enkel volym" i diskhanteren i Windows samma sak som formatera om den?

Tekniskt sett inte, men frågan är lite fel. En disk delas upp i partitioner, antingen en stor partition som täcker hela disken eller ett flertal mindre partitioner för olika delar av disken. Detta är vad "ny enkel volym" gör i diskhanteraren, d.v.s. skapa en ny partition. Dessa partitioner kan i Windows ges en enhetsbeteckning, så t.ex. C:, D:, etc. är olika partitioner.

Att formatera en partition innebär sedan att man skriver ett nytt filsystem till partitionen, vilket förenklat är en tabell som innehåller information om var alla filer ligger på disken. Om man formaterar om en partition, d.v.s. skriver över ett gammalt filsystem med ett nytt, så försvinner informationen om var filerna ligger även om filerna rent fysiskt ligger kvar på disken tills de blir överskrivna av annan data.

Om ni har installerat om Windows utan att röra den andra disken så borde partitionerna på den dyka upp automatiskt. Gör de inte det så kan ni kolla i diskhanteraren om det ö.h.t. finns några partitioner på disken, och eventuellt kanske ni behöver ge partitionerna en enhetsbeteckning manuellt. Om det däremot inte syns några partitioner alls på disken så har någonting gått fel.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt. Är den full med filer?
Jag formatterade nyligen o hade Win 7. Jag installerade win 10.
Mina andra hårddiskar som jag hade i datorn kom upp automatiskt i windows som vanligt. Behövde inte göra nåt i diskhanteraren.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

@Mullvaden83: ja den är full med filer som han vill nå gammla foton etc. jag ville alltså inte göra några nya partioner utan nå hårddisken i som den var innan.

Permalänk

@perost: genom diskhanteraren så står det att den finns där men inte är allokerad. ända alterantivet är ny enkel volym. jag vill som jag nämnde tidigare inte skriva över befintlig information utan nå den precis som den var innan windows ominstallation.

Permalänk
Medlem

@Marcuswg96: Om disken inte är allokerad så är det stor risk att ni redan förlorat all information på den.
Går eventuellt att rädda informationen med något partition recovery program, beroende på vad som är anledningen till att den inte är allokerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswg96:

@perost: genom diskhanteraren så står det att den finns där men inte är allokerad. ända alterantivet är ny enkel volym. jag vill som jag nämnde tidigare inte skriva över befintlig information utan nå den precis som den var innan windows ominstallation.

Eftersom partitionen är borta har du redan skrivit över befintlig information. Du behöver återskapa den gamla partitionstabellen med räddningsverktyg i stil med TestDisk, men innan du försöker dig på något sådant rekommenderas starkt att du tar en block-för-block-kopia av disken med dd innan du börjar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@LemonIllusion: vad står dd för och var innebär det lite mer?

Permalänk
Medlem

@Marcuswg96: Med tanke på hur lite du och din far verkar kunna om sånt här så ska ni koppla ur disken och skicka in den till något företag som jobbar med att återställa hårddiskar om ni verkligen vill ha tillgång till bilderna som ni hade på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswg96:

@perost: genom diskhanteraren så står det att den finns där men inte är allokerad. ända alterantivet är ny enkel volym. jag vill som jag nämnde tidigare inte skriva över befintlig information utan nå den precis som den var innan windows ominstallation.

Då har något redan hänt lagrings disken. Man får bara upp "ny enkel volym" alternativet om utrymmet på disken är svart.

När man installerar om Windows bör man bara ha 1 disk kopplad för att undvika problem som vissa kan få. När det är klart kopplar man in andra diskar. Dyker den inte upp så behöver man troligen bara ge disken en enhetsbokstav via diskhanteraren.

Om du inte har glömt att berätta något viktigt så kan räddnings / recovery program hitta och spara sakerna till en annan disk. Det finns företag som gör det men kolla upp priset först.