Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Recept på (högrevs-)chili

Så, gjorde slag i saken igår och testade att Göra en riktig högrevschili.
Men jag blev kraftigt underväldigad av resultatet. Jag fick förvisso dra ner på själva chiliaspekten pga barn osv, men trots det smakade det mest köttgryta med kanel och choklad.
Kokade med öl och lite annat som jag fått tips om, men det verkade inte ha gjort så mkt skillnad.

Vad har ni för favoritrecept? Tips o trick? Chilisorter (ska helst gå att få tag i på typ Ica eller så)?

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar
* i5 8600K | 32GB | GTX 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

Har samma upplevelse. Jag har blivit bjuden på en magiskt god och stark sån chili hos ett kompispar, men mitt eget försök blev mest välkryddad kalops. Nån kanel eller choklad hade jag inte i (och skulle inte vilja ha i heller), men däremot öl. Och massa chili, men den tappade det mesta av hettan under koket. Jag använde nästan enbart färsk chili, finhackad, medan kompisen som gjorde den goda chilin hade använt 6-8 olika sorter torkade.

Tyckte också det var svårt att få det att falla sönder så där i trådiga knippen, utan det blev bara ganska väl sammanhållna, om än möra, köttbitar. Då hade jag ändå gått till en nördig köttbutik för att få toppklass på råvaran.

Resultatet blev ju gott, och jag åt det med god aptit, men det blev inte nån tjongande stark, trådig chili!

Så jag bevakar tråden för att ta del av eventuella tips!

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariehamn
Registrerad
Sep 2018
Skrivet av cyklonen:

Har samma upplevelse. Jag har blivit bjuden på en magiskt god och stark sån chili hos ett kompispar, men mitt eget försök blev mest välkryddad kalops. Nån kanel eller choklad hade jag inte i (och skulle inte vilja ha i heller), men däremot öl. Och massa chili, men den tappade det mesta av hettan under koket. Jag använde nästan enbart färsk chili, finhackad, medan kompisen som gjorde den goda chilin hade använt 6-8 olika sorter torkade.

Tyckte också det var svårt att få det att falla sönder så där i trådiga knippen, utan det blev bara ganska väl sammanhållna, om än möra, köttbitar. Då hade jag ändå gått till en nördig köttbutik för att få toppklass på råvaran.

Resultatet blev ju gott, och jag åt det med god aptit, men det blev inte nån tjongande stark, trådig chili!

Så jag bevakar tråden för att ta del av eventuella tips!

Har själv upptäckt att dom flesta chili dom säljer i matvarubutikerna inte har mycket smak så nu för tiden kör jag endast chilikrydda gärna en variant med extra hetta

HP 800 G1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

Det är som alltid med grytor/såser, man måste göra den lite för salt/stark för att få fram smaken när man äter den.

Dels brukar det man äter den med absorbera en del av kryddorna men också såsen/köttet brukar dra i sig en del och späda ut smaken.

Sen ska ju sånt här lagas under en lång tid ( större delen av dagen ) för bäst smak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

En kollega tipsade om denna chili. Jag har inte hunnit testa den själv ännu, men hon hade bjudit på den vid en större middag och det blev succé. Ett viktigt tillbehör var guacamolen som länkas i receptet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av cyklonen:

Då kokade du det för kort tid.

Lång tid och rejält med chili behövs, jag brukar använda både kryddburk och färsk.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av Json_81:

Då kokade du det för kort tid.

Lång tid och rejält med chili behövs, jag brukar använda både kryddburk och färsk.

Runt nio timmar koktid. Tyckte ändå det borde räcka. Kompisen sa 3-5 timmar, så jag tog till extra...

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Shudnawz:

Så, gjorde slag i saken igår och testade att Göra en riktig högrevschili.
Men jag blev kraftigt underväldigad av resultatet. Jag fick förvisso dra ner på själva chiliaspekten pga barn osv, men trots det smakade det mest köttgryta med kanel och choklad.
Kokade med öl och lite annat som jag fått tips om, men det verkade inte ha gjort så mkt skillnad.

Vad har ni för favoritrecept? Tips o trick? Chilisorter (ska helst gå att få tag i på typ Ica eller så)?

Man får tycka vad man vill om sättet receptet är skrivet på (rekommenderar en renskriven variant när man väl står i köket) men jag tycker det här blir otroligt gott! Se till att skaffa rätt sorts chili etc. det mesta brukar gå att hitta på Ica numera. Och servera de rekommenderade tillbehören!

Första gången hade jag i habanero för hetta, men frugan utvärderade mig hårt dagen efter vid första toabesöket :') Numera blir det jalapeño som står för hettan.

http://www.hornfeldt.se/chili.html

LOUQE Ghost S1 mkII | Intel i5 8600K 4,5Ghz | Noctua Custom loop | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair Vengeance LPX 16Gb 3000MHz | nVidia 1080 Ti FE| Corsair SF600 v1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Jag har följt detta recept, men mängden kryddor var mest på frihand. Blev riktigt gott!

https://www.koket.se/mitt-kok/tommy-myllymaki/texas-chili/

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Här kommer ett recept på som jag tycker är helt suverän.
http://www.romrom.se/akta-chili-recept-pa-varldens-basta-chil...

Om man saknar vissa chili sorter så kolla in www.extremefood.se.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Jag kokar chili ibland och tycker den blir riktigt bra.
Har utgått från Edward Bloms recept men använder sällan märgben, gör ibland på lageröl och slår också ibland i en burk cola. Har läst andra recept på nätet som jag hämtat inspiration från.
ICA brukar ha någon mixpåse med chilifrukter som jag tar och sedan har jag ofta lite torkade varianter hemma som också får åka i.
Här finns Edwards recept: https://www.youtube.com/watch?v=vpehZEL2VXc

EDIT: Går inte att smaka av innan allt kött löst upp sig, hettan är enorm innan detta hänt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mellansverige
Registrerad
Mar 2005

Gör det titt som tätt, följer inget recept så det varierat lite vad som åker i men i stora drag:

Tärna upp högreven. Värm på pannan (jag kör en emaljerad gjutjärnsgryta) rejält och stek köttet i omgångar jävligt varmt (lägger man i allt på en gång tappar grytan temperatur och stekytan uteblir) det ska ryka rejält och bli yta på köttet. Ta upp köttet och ner med chili, stek den också tills den får färg. Sedan ner med lök och vitlök. När löken börjar karamellisera så häller du ner resten och låter det småkoka med lock i 10-12 timmar eller tills köttet faller sönder. Därefter tar du bort locket, rör ihop köttet till en smet och reducerar till lagom konsistens.

Till 1.5 kg kött gör jag väl åt ca 4 gula lökar, en halv vitlök, en 33 eller 50 cl öl (gärna lite mörkare), chilifrukter efter styrka (jag odlar egna - se till att ta söta frukter, inga beska), en liten skvätt liquid smoke, lite honung, salt, peppar, eventuellt lite rökt sidfläsk, det steks tillsammans med köttet i så fall.

Köp billigt kött, det går bra även med fläsk. Det största felet folk gör är att dom bara kokar det i 3-4 timmar och tror att det räcker, det gör det inte.

Har provat både med kaffe och choklad i men har inte fastnat för det.

Här gillar folk att skriva vad deras datorer innehåller. Det gillar inte jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Sep 2012

Denna är obligatorisk: http://www.hornfeldt.se/chili.html

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2010

Här har du världens bästa chili som den ska göras på korrekt sätt.
Jag och några vänner gör den EN gång om året och har det som en liten högtid.

Receptet kommer ursprungligen från en tävling i Texas där det vann för runt 20 år sedan några gånger i rad.
Sedan har en vän översatt det och vi har njutit av det TVÅ gånger varje år sen 7 år tillbaka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jun 2004

Jag gjorde någon typ av Texas chili för något år sedan som blev väldigt bra, om man gillar stark mat. Dock minns jag inte alla ingridienser. Men jag hade i en mörk öl i grytan, kan ha varit Carnegies porter. Sedan använde jag flera olika chilisorter, Jalapeno, Carolina reaper (var sparsam med den, jag använde 3/4 av frukten, hade jag haft i hela så hade grytan varit svår att äta). Dessutom använde jag en chilisort som heter Habanado, det är en Habanero utan styrka, söt som röd paprika, mycket god smak! Kanske lite svår att få tag i. Tyvärr finns det inte mycket chilisorter i vanliga butiker, det brukar oftast bara finnas Jalapeno, röd/grön chili och ibland Habanero.

Edit: Kom på att jag hade Anchochili i också. Dessutom är ett tips att smaka lite på chilin du ska använda för styrkan kan skilja sig åt ganska mycket mellan olika frukter av samma sort, jag har köpt röd spansk peppar som har varit mer som paprika.

Skrivet av BraCCa:

En kollega tipsade om denna chili. Jag har inte hunnit testa den själv ännu, men hon hade bjudit på den vid en större middag och det blev succé. Ett viktigt tillbehör var guacamolen som länkas i receptet

Kul att du länkade till just det receptet, jag tänkte gjort den i helgen men det blev inte av.

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011

Detta recept av husguden Jonas Cramby är riktigt gott och inte särskilt svårt. Köpte både torkad Chipotle och Ancho på Citygross. Skulle säga att den får en behaglig hetta som även barnen gillade (de är inte mesiga när det gäller kryddad mat men absolut inte härdade heller).

Bjöd föräldrar, syskon med respektive, svärföräldrar och svägerska när jag fyllde 45. Blev succé. Kan utan problem göras någon dag i förväg och värmas inför servering.

Receptet kommer från boken Texmex från grunden, en bok jag varmt kan rekommendera om så bara för detta recept och receptet på Carnitas. Boken är dessutom riktigt kul skriven.

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 510 SSD 120GB | Seagate Barracuda Green 2 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung Galaxy S8+]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Ace Ventura:

Jag har bara testat detta recept på texas chili så jag har eg inget att jämföra med men detta tycker jag är jättegott. Man brukar inte behöva så mycket vätska som receptet säger. Jag brukar ta mindre men får ändå koka utan lock en stund på slutet för att få bra konsistens.
Jag har inte gjort med habanero men brukar ta i en extra chipotle ibland.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av moonblase:

Måste också säga att mängden chili och tiden är vad som avgör en bra chiligryta

Men säg då vilken mängd o tid som är bra. Just nu kunde du lika gärna sagt att en god chili är en bra chili.

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av cyklonen:

Runt nio timmar koktid. Tyckte ändå det borde räcka. Kompisen sa 3-5 timmar, så jag tog till extra...

Ja, det borde ju räcka. Hade du väldigt stora bitar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av Json_81:

Ja, det borde ju räcka. Hade du väldigt stora bitar?

Nej, kuber/rätblock med ca 2-4 cm sidor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av cyklonen:

Nej, kuber/rätblock med ca 2-4 cm sidor.

Ok, brukar falla isär bara man petar på det om man köra såna bitar så länge.
Antar att det var rätt mycket fett i? Du kan ju alltid hjälpa till med gafflar också om du vill ha det riktigt ”trådigt”.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Apr 2008

Det är nu man är glad att ens Naga Jolokia börjar mogna.
Har även en hel buske Aiji Crystal som ska rökas snart.

Åbäke mk2: Ryzen 2600, MSI B450 Tomahawk, 16GB Hynix CJR @ 3400/CL14, 2x500GB Samsung 850 Evo, EVGA 1070 FTW, Xonar STX.

Project Subzilla (subwoofer till hemmabion)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av twk:

Jag har följt detta recept, men mängden kryddor var mest på frihand. Blev riktigt gott!

https://www.koket.se/mitt-kok/tommy-myllymaki/texas-chili/

Denna kan jag gå i god för. Det jag ändrat är...
- fänkålsfrön
- lagerblad

+ chipotle paste
+ torkad ancho chili (hel)
+ en tesked kakao
+ en skvätt honung

koktid ca 3,5 - 4h, resulterar i trasigt, mört kött med mycket smak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av roxkz:

Det är nu man är glad att ens Naga Jolokia börjar mogna.
Har även en hel buske Aiji Crystal som ska rökas snart.

Haha : ) Röka lär jag också prova om det blir några Amarillo, vilket det ser ut som.
Satt och tänkte på burken torkade bhut jolokia också, har provat göra olika salsor med den, man tänker jämt "äsch, den är inte så stark som jag minns, den har säkert blivit lam med tiden, var inte ett kravel nu" och får sona för det. Är gott med ett par piri-piri eller förvånasvärt starka aji pineapple på en pizza men har provat en färsk bhut på en gång och fick grinande kasta halva pizzan

Men åter till högrev : )

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av Json_81:

Ok, brukar falla isär bara man petar på det om man köra såna bitar så länge.
Antar att det var rätt mycket fett i? Du kan ju alltid hjälpa till med gafflar också om du vill ha det riktigt ”trådigt”.

Tja, det var ju väldigt mört, men kompisens chili hade ju rena trådknippen. Såg nästan ut som garn! Mina var fortfarande sammanhållna "klossar".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Kolsvart Katt:

Haha : ) Röka lär jag också prova om det blir några Amarillo, vilket det ser ut som.
Satt och tänkte på burken torkade bhut jolokia också, har provat göra olika salsor med den, man tänker jämt "äsch, den är inte så stark som jag minns, den har säkert blivit lam med tiden, var inte ett kravel nu" och får sona för det. Är gott med ett par piri-piri eller förvånasvärt starka aji pineapple på en pizza men har provat en färsk bhut på en gång och fick grinande kasta halva pizzan

Men åter till högrev : )

I know that feeling.

Tänkte det kunde vara ett roligt alternativ till de annars rätt specifika amerikanska chilispecarna.
Ska prova göra någon chili framöver med den hemmarökta, återkommer med resultat.

Åbäke mk2: Ryzen 2600, MSI B450 Tomahawk, 16GB Hynix CJR @ 3400/CL14, 2x500GB Samsung 850 Evo, EVGA 1070 FTW, Xonar STX.

Project Subzilla (subwoofer till hemmabion)

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Ace Ventura:

Har lagat flertalet chili med detta recept som bas och kan också varmt rekommendera det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Det blev ju en schysst diskussion!
Det verkar som att mina största misstag har varit:
* För lite chili (jag fegade som fan, men hittade åtminstone torkad chipotle)
* För klen koktid (2-2,5h tror jag det blev, men mört ändå)
* För mycket andra kryddor

Ålrajt, det blir en repris på detta innan jul, utan tvekan. Den här gången ska jag hyra ut ungarna till lägstbjudande och släpa upp farsan så han får bekänna färg. Då ska här inte fegas, det lovar jag!

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar
* i5 8600K | 32GB | GTX 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av Ace Ventura:

Skrivet av JonasT:

Har lagat flertalet chili med detta recept som bas och kan också varmt rekommendera det!

Det är oklart vilka chili-frukter man kokar (steg 1) och vilka man bara hackar (steag 2) - har ni koll på det? Tänkte pröva i helgen..

i7-7700K @4.9GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | EVGA GTX 980 Ti | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av aToria:

Det är oklart vilka chili-frukter man kokar (steg 1) och vilka man bara hackar (steag 2) - har ni koll på det? Tänkte pröva i helgen..

Du ska koka de torkade chilifrukterna, det vill säga ancho och chipotle.