Permalänk
Medlem

Märklig CPU-temp

Skaffade mig en 8700k begagnad och ett nytt moderkort, ett https://www.inet.se/produkt/1901271/msi-z390m-mpg-gaming-edge...
CPU'n är deliddad och jag kör med en custom-loop.
Upplever dock en märklig grej, och det är att mjukvaror läser ur tråd 7 samt 8 (antar att det innebär kärna #4) med ganska exakt 20 grader över de övriga. I idle med nystartad, sval dator ligger alla trådar på 25-28 grader förutom tråd 7 och 8 som ligger runt 45-50 grader.
Jag tänkte först att jag var för snål med flytmetall, då processorn kom fram i två bitar och det hade härdat, så jag polerade av det gamla och lade dit nytt, eget, på såväl cpu som heatspreadern. Jag lade dock the bare minimum, så jag lyckades efter ihärdigt pillande få loss cpu-blocket i datorn för att göra om det. Den här gången pytsade jag på ett litet flödigare lager på cpu'n, och höll tummarna - men temperaturerna var exakt desamma över trådarna.
Det var en eftermarknads-heatspreader jag fick med, och tänkte långsökt att jag kanske lyckats polera den lite konkav när jag avlägsnade den gamla metallen så jag provade även med original-heatspreadern, men det är precis samma sak här.

Så, det jag egentligen undrar här - är det cpu'n som ensam är ansvarig för att mäta temperaturer och vidarebefordra till moderkortet, eller är det moderkortet som någonstans tolkar värden? Jag skickade en blänkare till Inet, men personen som svarade sade att de inte hört talas om att felmätning av temp ligger på morderkortet utan att det efter allt "mixtrande" med cpu'n borde vara det i sig som förorsakat detta.

Någon som har alternativa tankar?

Mvh

Permalänk
Medlem

Vilka mjukvaror rör det sig om? Lägg en skärmdump

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ojämn IHS eller dåligt tryck på IHS kanske?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att om det varit IHS'en skulle det inte blivit identiskt resultat när jag bytte tillbaka till original-IHSen.
Det är väl möjligtvis om cpu'n blivit ojämn, men det känns riktigt långsökt, då borde ju den vara nedhyvlad och därmed FUBAR.
Jag tänker också att min något flödiga påläggning av flytande metall borde motverka eventuella ojämnheter, och jag tänker också att om det är något funky med kontakytorna borde kärnan skena iväg mer i temp under load, men den ligger stadigt på 20 graders diff.
Mjukvaran var MSI Afterburner, men BIOS rapporterar CPU-temp efter den varmaste kärnan och den matchar vad Afterburner säger.

Permalänk
Medlem

Skadad sensor?