Permalänk

Ja, grejen var väl egentligen att jag vill ha ett RGB tangentbord där jag kan programmera knapparna med vissa färger för att jag sitter uppe på nätterna och gillar belysta tangentbord.

Apple har ett i Aluminium som är tyst och skönt att skriva på men inte programmerbart belysning.

Det var därför jag började leta bland gamin tangentbord.

Jag förstår vad du menar med ljudsignaturen, för jag tror inte det är (db) som är skillnaden, utan hur man uppfattar det.

Apples tangentbord med cissorswitch uppfattas som sjukt tyst.

Och flera av de andra jag testat har helt olika ljudkaraktär, men låter alla högt.

Drömmen vore ett Apple RGB tangentbord men det finns inte. Hittade ett med samma switchar men det var inte programmerbar RGB. Alla lyste och blinkade hela tiden som en rymdfarkost..

Jag vill ju ha det av praktiska anledningar när jag jobbar och spelar.

Sjukt smidigt stt belysa några knappar med en viss färg, och andra med en annan, när man jobbar på ett sätt där man ofta lyfter händerna iväg från tangentbordet, och sedan (i ett mörkt rum) skall trycka på en speciell knapp en gång.

Svårt att förklara, men vissa som gör liknande grejer har tangentbord med knappar i olika färger. Bara inte belysta. Men i ett mörkt rum så funkar det dåligt, man sitter ändå och kikar ned för att man inte ser konturen av tangentbordet så bra och då har svårt att hitta en speciell knapp direkt.

//GF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Vilka brytare du har spelar mycket, mycket liten roll för hur mycket tangentbordet låter. Otroligt liten. Förutom om du skaffar klick-switchar då, för de låter en del. I övrigt är det dämpningen av tangentbordet som inverkar på hur mycket det låter. Att smörja switcharna tar bort lite ljud också, men då bara det ljudet som själva brytaren gör (vilket är otroligt lite för linjära och taktila switchar). O-ringar tar bort ljudet från nedslaget, dock inte uppslaget.

Därav kan jag meddela att ett Varmilo inte är ett tyst tangentbord. Det är ett bra och välbyggt tangentbord men du har resonans i lådan som gör att det låter. Jag hade tipsat, om du inte är rädd om garantin, att skruva upp valfritt tangentbord och se om du kan pula in någonting som tar upp ljud, t.ex. en gammal musmatta, bitumen, skum, silikon eller dylikt. Det kommer göra mycket större skillnad än vad valet av brytare någonsin kommer göra.

Topre är rubber dome-switchar så de låter mindre än vad vanliga mekaniska gör. Inte direkt knäpptysta dock, av ovan nämnda orsak.

Vill du ha ett tyst tangentbord får du antingen köra på ett vanligt rubber dome-tangentbord eller försöka ljuddämpa ett mekaniskt. Inget mekaniskt du köper i butik kommer vara tyst. Det spelar ingen roll hur mycket pengar du lägger. Och ska du lägga mycket pengar är det mer värt att bygga ett från grunden istället för då kan du ta med ljuddämpningen som prio när du väljer vad för delar du ska ha.

Vill bara plussa och hålla med om allt i detta inlägg. Har ett varmilo va88m med bruna switchar som är rent utsagt förjävligt. Bruna switcharna och knapparna är sköna men det tjongar som en jävla gong-gong varje jävla nedslag. Jag fattar inte, bordet har fått bra omdömen av folk men de måste vara av en hel generation av döva människor för det låter hemskt. Som tinnitus. Ett klingande metalliskt "TJONGGGggggggg" varje nedslag men främst "uppfjädring" igen. Outhärdligt för min del. Själva tangenterna låter halvmycket men rätt mysigt, men resonansen av metallådan haha, hemsk. Som ett kort sådant här ljud varje nedtryckning

Börjar undra om hela TKL mekaniska switchar-tangentborden är en enda stor hoax. Provade ett xtrfy k4 med röda kailh-swithchar. Knapparna helt okej även om jag personligen vill ha taktil känsla i nedslagen men även det låter hemskt. Samma jävla tjongande.
Letar nu efter ett rubber dome tkl-bord men det verkar omöjligt att hitta ett vettigt då det verkar som 80 av världen kör laptop eller apple-keyboard och de andra sitter med sina mekaniska och inte hör några ljud lägre än en bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av logpog:

Vill bara plussa och hålla med om allt i detta inlägg. Har ett varmilo va88m med bruna switchar som är rent utsagt förjävligt. Bruna switcharna och knapparna är sköna men det tjongar som en jävla gong-gong varje jävla nedslag. Jag fattar inte, bordet har fått bra omdömen av folk men de måste vara av en hel generation av döva människor för det låter hemskt. Som tinnitus. Ett klingande metalliskt "TJONGGGggggggg" varje nedslag men främst "uppfjädring" igen. Outhärdligt för min del. Själva tangenterna låter halvmycket men rätt mysigt, men resonansen av metallådan haha, hemsk. Som ett kort sådant här ljud varje nedtryckning

Börjar undra om hela TKL mekaniska switchar-tangentborden är en enda stor hoax. Provade ett xtrfy k4 med röda kailh-swithchar. Knapparna helt okej även om jag personligen vill ha taktil känsla i nedslagen men även det låter hemskt. Samma jävla tjongande.
Letar nu efter ett rubber dome tkl-bord men det verkar omöjligt att hitta ett vettigt då det verkar som 80 av världen kör laptop eller apple-keyboard och de andra sitter med sina mekaniska och inte hör några ljud lägre än en bas.

Ja det är en del pingande alltså. Nackdel med att ha en låda i metall vilket jag väl minnas att det är. Enda lösningen är att peta in dämpmaterial så ska det nog låta bättre, om det inte är spring ping från brytarna då men då är det bara att smörja dem som kommer hjälpa. Grejen med mekaniska tangentbord är ju att de är fantastiska när de är bra men det blir i princip aldrig sådär bra som man föreställer sig utan att man bygger ett custom. Vilket jag kan rekommendera till alla som har tid och pengar över för en sån grej, för det är något speciellt att försöka hitta saker att skriva bara för att det är så trevligt att göra det. T.ex. att skriva onödigt långa svar på inlägg här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Nu bryter jag mot RGB-regeln, men som andra nämnt ovan så är det rätt svårt att få ett riktigt tyst mekaniskt tangentbord. Jag har bara provat föregångaren till det här, men det var väldigt bekvämt att skriva på för att vara membran: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_logitech-g213-prodigy-g...

Jag hade nog dock åkt in till närmsta mediamarkt eller elgiganten och testat en bunte tangentbord(ta med handsprit), är ju rätt stor skillnad på tangentbord och tangentbord.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Nu bryter jag mot RGB-regeln, men som andra nämnt ovan så är det rätt svårt att få ett riktigt tyst mekaniskt tangentbord. Jag har bara provat föregångaren till det här, men det var väldigt bekvämt att skriva på för att vara membran: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_logitech-g213-prodigy-g...

Jag hade nog dock åkt in till närmsta mediamarkt eller elgiganten och testat en bunte tangentbord(ta med handsprit), är ju rätt stor skillnad på tangentbord och tangentbord.

Ja, det är faktiskt en bra ide att köra in och testa. Men en sak som jag märkte (efter några bomskott) är att det låter helt Ok i butiken, och helt förjävligt när man är hemma och klockan är 01:00 på natten, den tiden på dygnet då man kan höra regndropparna ramla från takrännan och ned på asfalten utanför huset

Av alla de tangentbord jag testat så var mekaniska switchar värst, membran i mitten och cissorswitches eller butterfly som de kanske också kallas (eller om det är två olika typer?) den med god marginal tystaste.

Finns säkert avarter inom respektive kategori, som låter mer eller mindre än andra kategorier. Men jag vill nästan inbilla mig att det är helt omöjligt att hitta ett mekaniskt som låter lika lite som ett med cissorswitches/butterfly.

Om man dessutom vill ha programmerbar RGB så är det ingenting jag hittat hittils.

//GF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Nu bryter jag mot RGB-regeln, men som andra nämnt ovan så är det rätt svårt att få ett riktigt tyst mekaniskt tangentbord. Jag har bara provat föregångaren till det här, men det var väldigt bekvämt att skriva på för att vara membran: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_logitech-g213-prodigy-g...

Jag köpte mig det nämnda tangentbordet på black friday men tycker det låter överraskande mycket, jag har använt ett Logitech ultra-x flat i många år och det är väldigt tyst men ville precis som TS ha ett med ljus i (och helst så platt som möjligt). På plussidan får man ge att det är rätt skönt att skriva på. Fick tips om att det här ska vara rätt likt det jag hade fast med ljus i https://www.inet.se/produkt/6606719/logitech-k740-illuminated , en bekant rekommenderade det så inte omöjligt att jag skaffar ett sådant också.

Rätt märkligt ändå att det ska vara så svårt att få tag på ett riktigt tyst tangentbord med belysta knappar, det finns ju tysta och belysta knappar som är sköna att skriva med på bärbara datorer så varför inte bara ta ett sådant tangentbord och sätta i en låda och sälja löst kan man tycka.

Permalänk
Skrivet av doctor_N:

Jag köpte mig det nämnda tangentbordet på black friday men tycker det låter överraskande mycket, jag har använt ett Logitech ultra-x flat i många år och det är väldigt tyst men ville precis som TS ha ett med ljus i (och helst så platt som möjligt). På plussidan får man ge att det är rätt skönt att skriva på. Fick tips om att det här ska vara rätt likt det jag hade fast med ljus i https://www.inet.se/produkt/6606719/logitech-k740-illuminated , en bekant rekommenderade det så inte omöjligt att jag skaffar ett sådant också.

Rätt märkligt ändå att det ska vara så svårt att få tag på ett riktigt tyst tangentbord med belysta knappar, det finns ju tysta och belysta knappar som är sköna att skriva med på bärbara datorer så varför inte bara ta ett sådant tangentbord och sätta i en låda och sälja löst kan man tycka.

Ja precis. Alla mina MacBook laptops sedan 2009 och fram har haft bakgrundsbelyst tangentbord. Ingen raketforskning direkt. De har också haft väldigt tysta och lättskrivna tangentbord. Men de nya macbook tycker jag har ganska kassa tangentbord eftersom det är för kort slag i tangenterna (för att maskinerna är så tunna).

Men ett lågt Macbook tangentbord med programmerbara RGB LED hade jag lätt betalat 2000:- för.. Det är ju 1/5 av vad hela datorn kostar, hahaha.

//GF