Permalänk

TV via fiber

Hej !
Har ett problem med att TV sändning fryser/klipper som jag hoppas någon kan hjälpa till med. Vi bor i en villa med tre våningar och har 250 Mb/s fiber indragen till en mediabox. Från mediaboxen är en huvud wifi-router inkopplad med kabel. Vi har både bredband och TV från Boxer och använder deras TV hub. TV hubben är ansluten med kabel till huvud wifi-routern till en av LAN portarna (LAN portarna har Gigabit kapacitet). Från huvud wifi routerns andra LAN portar går det kablar till två Gigabit switchar som ansluter till olika nätverksuttag i alla rum. Förutom huvud wifi routerna finns det tre andra wifi routers på dom andra våningarna som är konfigurerade som accesspunkter. Problemet jag har är att TV bilden helt plötsligt fryser och hackar. Jag har i huvud wifi routern också satt prioritet på TV hubben i QoS, utan resultat. Har märkt att det räcker att någon skriver ett mail på sin telefon som är ansluten till wifi för att TV bilden ska börja hacka. Har någon en idé vad som är fel ? Har pratat med Boxer flera gånger utan resultat.

Mvh/Anders

Permalänk
Medlem

Det är ju så att Boxer skickar TV i samma VLAN som Internet hem till slutkund och därmed finns det viss risk att det ballar ur. Dom ärenden jag råkat ut för i jobbet har dock varit mycket tydligare vart det varit fel än det är för din del. Resonemanget är ungefär att du har såpass mycket kapacitet att det inte ska märkas vid normalt utnyttjande (eller liknande).

Men... jag rekommenderar att du tar kontakt med dom igen fast den här gången har du felsökt genom att koppla bort allt annat förutom tv-boxen och det medföljande wifi:t i den där boxen du fått med. Jag tror att du har kvar felet ändå. Koppla bort genom att ta ur kablarna.

Det jag kan komma på att du ska göra är att prova en annan nätverkskabel mellan router och tv-box så det är testat.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@AndersW01: Borde väl även gå att koppla boxen direkt till fiberkonvertern, för att utesluta prylarna mellan den och boxen?

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk

@Gurk: Tack för ditt svar. Jag ska ta en runda till med Boxer, så får vi se vad dom säger.

Permalänk

@xeRoos: Tack för ditt förslag. Jag har testat detta och det fungerade ok på TV´n. Frågan är varför en liten störning som att en enhet på wifi som skickar ett mail kan störa hela TV sändningen. Funderade om det skulle vara bättre att koppla in TV hubben till en switch där också fiberboxen ansluter samt att "huvud" wifi routern ansluter här också ? Dvs om detta skulle vara bättre än att TV hubben ansluter på en av wifi routerns LAN portar.

Permalänk
Medlem

@AndersW01: Tja, ingen expert men det skadar ju inte att testa! Vet inte hur de levererar TV-tjänsten om det är via unicast ("internet"-trafik) eller om det går på multicast (standard IP TV-trafik). Kanske routern som inte pallar unicasten från alla prylar du har i nätverket + tv-boxen? Bara en tanke.

Edit: Om det fortsätter strula så kanske det är värt att se på comhems alternativ? Det är väl samma box i princip? Vad jag vet är den ren IPTV-box som går via multicast. Lyckades få den att funka med morsans Asusrouter genom att styra VLANet för IPTV genom en viss lan-port.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT