Svenskt 5G försenas av säkerhetspolitiska skäl

Permalänk
Melding Plague

Svenskt 5G försenas av säkerhetspolitiska skäl

Den tidigare planerade auktionen av 5G-frekvenser skjuts på framtiden på grund av en ny säkerhetspolitisk lagändring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra.

Permalänk
Medlem

Har för mig att strålskyddsmyndigheten i schweiz sa nej på grund för av för lite information kring hälsopåverkan av 5G. Kanske nåt vi också borde fundera på

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Har för mig att strålskyddsmyndigheten i schweiz sa nej på grund för av för lite information kring hälsopåverkan av 5G. Kanske nåt vi också borde fundera på

Vad jag vet har enstaka belgiska politiker uttalat sig på det sättet.
Jag ser ingen anledning till oro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Vad jag vet har enstaka belgiska politiker uttalat sig på det sättet.
Jag ser ingen anledning till oro.

Gissningar är föga värt (TRO gör man i kyrkan)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martak:

Har för mig att strålskyddsmyndigheten i schweiz sa nej på grund för av för lite information kring hälsopåverkan av 5G. Kanske nåt vi också borde fundera på

Hmm. Jag skulle nog uttrycka det lite annorlunda. 5Gutrullningen har redan påbörjats i Schweiz. Så deras motsvarighet till strålsäkerhetsmyndigheten har inte invändningar på den här fronten riktigt.

Men på grund av landets demokratiupplägg där folkomröstningar hålls oftare så kan folkomröstningar också åberopas lättare. Grupper som är rädda har startat listor och upprop mot 5G i så stor utsträckning där att de kanske behöver rösta om frågan. Därför har det varit lite frågetecken kring landets 5G utrullning - men den fortsätter alltså.
Så ifrågasättandet kommer alltså inte från expertisen denna vända utan från lekmän som är aktiva motståndare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Gissningar är föga värt (TRO gör man i kyrkan)

Skickades från m.sweclockers.com

Beslutet som framhäves ovan bygger enkom på "tro" eller snarare osäkerhet baserad på att man inte vet vad man ska tro kombinerat med underlig lobbying från mindre trovärdiga källor. I Sverige har vi ju en samling muppar som springer omkring och kallar sig Strålskyddsstiftelsen. De sätter upp lappar fyllda av faktafel om 5G.

Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Jag skulle nog uttrycka det lite annorlunda. 5Gutrullningen har redan påbörjats i Schweiz. Så deras motsvarighet till strålsäkerhetsmyndigheten har inte invändningar på den här fronten riktigt.

Men på grund av landets demokratiupplägg där folkomröstningar hålls oftare så kan folkomröstningar också åberopas lättare. Grupper som är rädda har startat listor och upprop mot 5G i så stor utsträckning där att de kanske behöver rösta om frågan. Därför har det varit lite frågetecken kring landets 5G utrullning - men den fortsätter alltså.
Så ifrågasättandet kommer alltså inte från expertisen denna vända utan från lekmän som är aktiva motståndare.

Korrekt. Även om dessa "Lekmän" oftast gillar att hänvisa till en minoritet inom forskarvärlden och därigenom cherrypicka.

LTT går igenom detta ganska bra.

https://www.youtube.com/watch?v=lvhaVjpYm_M

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Bra att alla leverantörer kommer granskas så det blir lika konkurrens och lika säkert oavsett vem som levererar.

Permalänk
Medlem

Påminnelse att majoriteten av 4G masterna i Sverige är av Huawei. Ericsson blev totalt överkörda på marknaden när de kom in. Känns som det är lite sent att förbjuda dem för 5G då hela nuvarande nätet är om man ska tro politikerna infilitrerat av Kinesiska staten.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk

@martak: Oof, då måste jag få extra mycket trålning i mig som är en 5GHz router bredvid datorn.

Skämt åsido. Det är ju inte strålningen som är bekymret här utan att kinesiska staten spanar

Skrivet av Lexius:

Bra då försenas chansen att få cancer med

Ush ja, borde kastat ut min router med 5GHz band för länge sen men det är redan försent, meme:sen har redan fått mig, spring så långt du kan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElonB:

Påminnelse att majoriteten av 4G masterna i Sverige är av Huawei. Ericsson blev totalt överkörda på marknaden när de kom in. Känns som det är lite sent att förbjuda dem för 5G då hela nuvarande nätet är om man ska tro politikerna infilitrerat av Kinesiska staten.

Desto större anledning till paus inför inrullningen av 5G så man inte hamnar i samma läge igen. Kina som säkerhetspolitiskt problem har ju seglat upp ganska nyligen till att bli stort nog för att bli omöjligt att ignorera.

Skrivet av Lexius:

Bra då försenas chansen att få cancer med

Trams.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ElonB:

Påminnelse att majoriteten av 4G masterna i Sverige är av Huawei. Ericsson blev totalt överkörda på marknaden när de kom in. Känns som det är lite sent att förbjuda dem för 5G då hela nuvarande nätet är om man ska tro politikerna infilitrerat av Kinesiska staten.

Det blir lätt så när man enbart köper in efter pris, och Huawei säljer till extremt underpris för att "vinna" över Ericsson.

Men det betyder ju inte att man inte kan göra om och göra rätt i nästa generation. Varför skulle misstag med 4G tvunget leda till samma misstag i 5G, när man måste köpa ny utrustning?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

@SwedenVirre:

Skillnaden är väl rätt självklar här mellan din router på 5GHz och en basstation som sänder ut 500GHz?
Vore dock väldigt intressant om du kunde köpa 100st routrar och ha dem i sovrummet för att se om detta gör någon skillnad
Inte samma sak då millimetervågor inte beter sig på samma sätt men ändå.

Dock så bör väl påpekas att det inte gjorts en enda studie inför 5G, varken av dem som är för utrullningen, eller emot utrullningen.
Svårt att ställa sig på en sida utan att ha konkreta fakta under fötterna.

Har väl talats länge om försiktighetsprincipen som skall appliceras men som med så mycket annat i vår värld tror jag
att pengar styr det mesta.
Det är ju grymma pengar att tjäna i nya mobiler och deras abonnemang.

Former President Of Microsoft Canada Frank Clegg: On Safety & 5G/Wireless Technologies

https://www.youtube.com/watch?v=xSP2exnmJXg&feature=youtu.be

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElonB:

Påminnelse att majoriteten av 4G masterna i Sverige är av Huawei. Ericsson blev totalt överkörda på marknaden när de kom in. Känns som det är lite sent att förbjuda dem för 5G då hela nuvarande nätet är om man ska tro politikerna infilitrerat av Kinesiska staten.

4G och 5G fungerar väldigt annorlunda bakom kulisserna. Jag har väldigt begränsat med information om hur 4G och 5G funkar. Men så som jag förstått det som så är nya radio frekvenser bara en liten del. Basstationer byggs på ett annat sätt i 5G där vissa funktioner är virtuella och kan köras på VM:ar någon annanstans i världen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Korvfinger: Fast den sänder inte ut i 500GHz? eller vad har jag missat?

Permalänk

Sevärd indie-dokumentär som handlar om 5G och dess risker: https://www.youtube.com/watch?v=lCIAcZov5Hs.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Har för mig att strålskyddsmyndigheten i schweiz sa nej på grund för av för lite information kring hälsopåverkan av 5G. Kanske nåt vi också borde fundera på

Jag har suttit hela dagarna i några års tid brevid massvis med 5G basstationer på jobb 8 tim om dagen och än har det inte påverkat min hälsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Jag har suttit hela dagarna i några års tid brevid massvis med 5G basstationer på jobb 8 tim om dagen och än har det inte påverkat min hälsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske skulle kolla närmare på din avatar. Du ser verkligen inte kry ut.

Permalänk
Skrivet av M89:

Jag har suttit hela dagarna i några års tid brevid massvis med 5G basstationer på jobb 8 tim om dagen och än har det inte påverkat min hälsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma argument som att någon skulle säga att den har rökt i 40 år och inte har cancer.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Jag har suttit hela dagarna i några års tid brevid massvis med 5G basstationer på jobb 8 tim om dagen och än har det inte påverkat min hälsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Din avatar är en döskalle,, så kanske du inte märkt av det ännu bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kanske skulle kolla närmare på din avatar. Du ser verkligen inte kry ut.

Haha lever ännu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Korvfinger: Fast den sänder inte ut i 500GHz? eller vad har jag missat?

Det är så det fungerar. Man skickar ut 5Ghz till 100 personer vilket blir 5 * 100 Ghz = 500Ghz.

Samma sak händer i ditt egna wifinät när fler ansluter sig, med en enhet så sänds det ut med 5Ghz, med två 10 Ghz, tre 15 Ghz, osv.

Otroligt spännande teknik!

(Nej, det är inte du som missat något.)

Permalänk
Avstängd

Diskuterade (lite indirekt) detta vid frukostbordet faktiskt.
Romarna gick tydligen under av blyförgiftning i deras avloppssystem. Eller nått sånt?
Och så spekulerade vi i vad vår tids förödelse skulle kunna vara. Vi kom först in på naturkatastrofer/miljöförstöring/klimatet, sedan började jag tänka på strålning från all mobilkommunikation. De skrattade åt mig men om en ska gå efter stämningen här inne var jag kanske inte så ute och cyklade ändå...

Permalänk
Medlem

Sluta nojja för Kina nu.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Har för mig att strålskyddsmyndigheten i schweiz sa nej på grund för av för lite information kring hälsopåverkan av 5G. Kanske nåt vi också borde fundera på

Tänker du på Vaud så finns det inget moratorium eller förbud! Använd källkritik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@martak: Oof, då måste jag få extra mycket trålning i mig som är en 5GHz router bredvid datorn.

Skämt åsido. Det är ju inte strålningen som är bekymret här utan att kinesiska staten spanar

Ush ja, borde kastat ut min router med 5GHz band för länge sen men det är redan försent, meme:sen har redan fått mig, spring så långt du kan!

Du inser att 5G och 5GHz är helt olika saker? 5G är 5e generationens trådlösa nätverk och ska gå på andra frekvenser.

Skrivet av Lexius:

Bra då försenas chansen att få cancer med

Lust att utveckla? Förklara gärna för mig hur man får cancer av detta, dela gärna med dig av källor (ej youtubevideos)

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Finns inga bekräftade eller dokumenterade belägg för att 5G är skadligt för hälsan. Givetvis läggs inte kommunikation som vi omringar oss av idag på våglängder där kroppen tar skada.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Bra då försenas chansen att få cancer med

Har du ett enda TROVÄRDIGT belägg för detta? För det har gjort hundratals studier om 5G och nästan varenda av dem har klarlagt att det inte finns några belägg för en korrelation mellan 5G och diverse sjukdomar vilket inkluderar Cancer.

Skrivet av Korvfinger:

@SwedenVirre:

Skillnaden är väl rätt självklar här mellan din router på 5GHz och en basstation som sänder ut 500GHz?
Vore dock väldigt intressant om du kunde köpa 100st routrar och ha dem i sovrummet för att se om detta gör någon skillnad
Inte samma sak då millimetervågor inte beter sig på samma sätt men ändå.

Dock så bör väl påpekas att det inte gjorts en enda studie inför 5G, varken av dem som är för utrullningen, eller emot utrullningen.
Svårt att ställa sig på en sida utan att ha konkreta fakta under fötterna.

Har väl talats länge om försiktighetsprincipen som skall appliceras men som med så mycket annat i vår värld tror jag
att pengar styr det mesta.
Det är ju grymma pengar att tjäna i nya mobiler och deras abonnemang.

Former President Of Microsoft Canada Frank Clegg: On Safety & 5G/Wireless Technologies

https://www.youtube.com/watch?v=xSP2exnmJXg&feature=youtu.be

Nu är det väl så att 5G inte kommer i närheten av 500 GHz eftersom en sådan frekvens skulle vadå? Ge den en effektiv "range" på typ 2 cm? 5G beräknas gå i frekvenserna mellan 25 och 50 GHz.

https://www.arrow.com/en/research-and-events/articles/what-fr...

Skrivet av TheCoLdSniPer:

Samma argument som att någon skulle säga att den har rökt i 40 år och inte har cancer.

Problemet är väl att beläggen för sjukdomar och 5G är icke existerande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av M89:

Jag har suttit hela dagarna i några års tid brevid massvis med 5G basstationer på jobb 8 tim om dagen och än har det inte påverkat min hälsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Det tycker jag verkar ytterst märkligt.

https://www.telia.se/privat/aktuellt/2018/December/telia-och-...

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Skrivet av M89:

På med foliehattarna gubbar för snart strålar det ordentligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av GamerGertzy:

Diskuterade (lite indirekt) detta vid frukostbordet faktiskt.
Romarna gick tydligen under av blyförgiftning i deras avloppssystem. Eller nått sånt?
Och så spekulerade vi i vad vår tids förödelse skulle kunna vara. Vi kom först in på naturkatastrofer/miljöförstöring/klimatet, sedan började jag tänka på strålning från all mobilkommunikation. De skrattade åt mig men om en ska gå efter stämningen här inne var jag kanske inte så ute och cyklade ändå...

Skrivet av Snorlena:

Sluta nojja för Kina nu.

Skrivet av Petterk:

Tänker du på Vaud så finns det inget moratorium eller förbud! Använd källkritik!

Skrivet av Dakkie:

Finns inga bekräftade eller dokumenterade belägg för att 5G är skadligt för hälsan. Givetvis läggs inte kommunikation som vi omringar oss av idag på våglängder där kroppen tar skada.

Skrivet av Dakkie:

Du inser att 5G och 5GHz är helt olika saker? 5G är 5e generationens trådlösa nätverk och ska gå på andra frekvenser.

Lust att utveckla? Förklara gärna för mig hur man får cancer av detta, dela gärna med dig av källor (ej youtubevideos)

Skrivet av Xinpei:

Har du ett enda TROVÄRDIGT belägg för detta? För det har gjort hundratals studier om 5G och nästan varenda av dem har klarlagt att det inte finns några belägg för en korrelation mellan 5G och diverse sjukdomar vilket inkluderar Cancer.

Nu är det väl så att 5G inte kommer i närheten av 500 GHz eftersom en sådan frekvens skulle vadå? Ge den en effektiv "range" på typ 2 cm? 5G beräknas gå i frekvenserna mellan 25 och 50 GHz.

https://www.arrow.com/en/research-and-events/articles/what-fr...

Problemet är väl att beläggen för sjukdomar och 5G är icke existerande.

DNA Damage of Lymphocytes in Volunteers after 4 hours Use of Mobile Phone.

Effects of the Exposure to MobilePhones on Male Reproduction: AReview of the Literature

Who Gets Brain Tumors and Why?

Brain tumour risk in relation to mobile telephone use: results of the INTERPHONE international case-control study.

New Studies Link Cell Phone Radiation with Cancer

Impact of radiofrequency radiation on DNA damage and antioxidants in peripheral blood lymphocytes of humans residing in the vicinity of mobile phone base stations

Cancer Expert Declares Cell Phone and Wireless Radiation as Carcinogenic to Humans

Mobile phones, cordless phones and rates of brain tumors in different age groups in the Swedish National Inpatient Register and the Swedish Cancer Register during 1998-2015

Mobile phone radiation causes brain tumors and should be classified as a probable human carcinogen (2A) (review).

Exposure to 900 MHz electromagnetic fields activates the mkp-1/ERK pathway and causes blood-brain barrier damage and cognitive impairment in rats

CDC Issues Precautionary Health Warnings about Cell Phone Radiation

Mobile phones and head tumours. The discrepancies in cause-effect relationships in the epidemiological studies - how do they arise?

Children Face Higher Health Risk From Cell Phones

Low intensity radiofrequency radiation: a new oxidant for living cells

Electromagnetic fields and public health: mobile phones

Wi-Fi is an important threat to human health

Effects of 1800-MHz radiofrequency fields on circadian rhythm of plasma melatonin and testosterone in male rats.

Visa signatur

-