Permalänk
Medlem

Köpa ny itx dator

Hej, min dator börjar bli lite gammal, sitter på en l5-4670k med 8 gig ddr 3, tror der är dags att köpa en ny.
Tänkte behålla mitt 550w psu(är säkert 6-7 år gammalt borde jag köpa ett nytt?),chassi och mitt gtx 1070 ti som jag köpte förra året tillsvidare.

Var länge sedan jag byggde en dator men här är dom delarna jag plockat ihop(bor i norge), ser det bra ut?
Eller är det smart att vänta på intels o amds nya grejer som kommer nästa år?

https://www.komplett.no/wishlist/shared/09b74119-6929-4e38-a3...

Om jag kan göra några smarta upgraderingar för lite extra pengar så går det bra.
Vill att datorn ska hålla i minst 5-6 år, datorn används mest till spel i 1440p, köper nytt grafikkort när star citizen kommer :

Tacksam för goda råd.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Fläktarna du har valt är gjorda med högt luftflöde i tanken. I de flesta fall när man bygger en dator, speciellt ITX, vill man hellre ha fläktar gjorda med högt luftflöde i fokus.
Trust me, I'm an engineer (soon.)
Finns de som har räknat på det.

För lite mer pengar, 279 NOK/st, så kan du köpa Noctua NF-A12x25 vilken är den allra bästa datorfläkten som gjorts.

Skrivet av wumb:

550w psu(är säkert 6-7 år gammalt borde jag köpa ett nytt?)

Beror på vad nätaggregatet är av för kvalitet. Om det är till exempel ett Corsair RM 550 som släpptes för sex år sedan så kan du definitivt ha kvar det. Är det dock en Corsair CX 550 V1 så klarar den bara av att leverera 400W på 12V railen och borde inte sitta kvar så länge i en så påkostad dator som du bygger.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
99:e percentilen

Du ska nog åtminstone fundera kring vad du ska ha för chassi till bygget, även om du inte ska köpa det just nu. Vissa ITX-chassin kräver nämligen att övriga delar väljs med stor omsorg. Ska du till exempel ha ett Ghost S1 kommer både fläktarna och minnena vara ytterst problematiska, och moderkortet kanske inte är kompatibelt med vissa för det chassit lämpliga kylare.

Det är likaså inte självklart att man vill ha en SATA-SSD i en liten dator. Varför har du förresten tagit med den överhuvudtaget? Tycker du att 2 TB är för lite, samtidigt som 3 TB räcker?

Slutligen valde jag personligen ett Asus B450‑I istället för X570. Huvudanledningen är att jag inte vill ha ett moderkort med fläkt, men jag sparade också en hel del pengar på det, samtidigt som jag inte tyckte det medförde några för mig relevanta nackdelar. Tycker man däremot att PCIe 4.0 är det bästa sedan skivat bröd bör man ju gå för X570 såklart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, skall byta till den fläkten. Öppnade datorn o kollade nu min psu är en SilverStone Strider Essential Series 500W ST50F-ES
chassit som ja har nu är en gammal version av Fractal Design Node 304 Mini-ITX.
skulle gärna köpt ett Louqe Ghost men det är på tok för dyrt

för mej känns det värt o betala lite extra för ett x570 mobo så ja slipper uppdatera bios 3ggr för att få processorn att funka, har aldrig gjort nån bios update. + känns mer framtidsäkert om jag skulle behöva upgradera processorn i framtiden.

tänkte också få slippa mekaniska diskar och 2 tb är för lite, en ssd tar ju knappt nån plats:D har en till på 250gig som får följa med

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av wumb:

Tack för tipsen, skall byta till den fläkten.

Låter bra! Vill du spara lite pengar finns föregångaren Noctua NF-F12 också som är lite billigare.

Skrivet av wumb:

psu är en SilverStone Strider Essential Series 500W ST50F-ES

"The SST-ST50F-ES is not a power supply you'd want for a new high-end build" kunde man läsa i en review år 2010. 80-plus certifiering bara 400W på 12V och snart tio år gammalt. Okej budgetagg för sin tid men ingenting jag skulle rekommendera för någonting förutom den absolut billigaste datorn idag. Corsair RM/RMX, EVGA G3 och Seasonic Focus GX är några bra alternativ. Kolla vilka som får plats i ditt chassi! G3 är kort.

Skrivet av wumb:

för mej känns det värt o betala lite extra för ett x570 mobo så ja slipper uppdatera bios 3ggr för att få processorn att funka, har aldrig gjort nån bios update.

Finns mängder med B450 med BIOS som stödjer Ryzen 3000. MSI har till och med en ändelse på vissa moderkort så att man säkert kan veta att de har ett BIOS som stödjer Ryzen 3000.

Skrivet av wumb:

känns mer framtidsäkert om jag skulle behöva upgradera processorn i framtiden.

Ryzen 3950 med 16 kärnor funkar fint i B450 moderkort. Nästa år är sista året AMD kommer använda sig av AM4 plattformen och processorerna som släpps nästa år kommer med största sannolikhet också funka bra i B450 moderkort då de enda moderkorten som inte stödjer årets processorer är de första A320 moderkorten.

Skrivet av wumb:

tänkte också få slippa mekaniska diskar och 2 tb är för lite

Man kan ju börja med 1TB och sen köpa mer när man fyllt den. SSD:er blir ju både billigare och bättre med tiden.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Viking

@wumb: Tycker att du ska byta ut dom du valde till:
https://www.komplett.no/product/1135886/datautstyr/lagring/ha...

Eller till den här eftersom den har pcie 4.0 med ca 4500 MB/s i läs- och skivhastighet:
https://www.komplett.no/product/1133452/datautstyr/lagring/ha...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@wumb:

Jag instämmer med tidigare talare, precis som @Alling nöjde jag mig med ett B-moderkort, jag köpte dock ännu tidigare så valet föll på B350I istället. Du bör nog inte ha allt för stora problem i nuvarande Node304 som är ett stort och rymligt mITX chassi.

Som @Eric Hjalmarsson: poängterar är det nog en billig försäkring att byta nätaggregat nu när det blir nya grejer. Tänk dock igenom om du inte ska skaffa ett SFX-nätagg om du är sugen på att byta chassi till ännu mindre längre fram. Om inte så är Seasonic Focus riktigt trevliga nätagg som bör få plats i chassit även om det kan bli tight med långa grafikkort.

Även här, vill du byta chassi längre fram så överväg ett kortare grafikkort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen har bytt ut m.2 lagringen till kingston och lagt till ett Corsair SF600, 600W PSU SFX Form Factor.
Är minnena ja valt bra? vill hellst inte ha rbg men känns som de är det mest prisvärda alternativet? 32 gig är nog overkill än så länge men 16gig ram kostar bara 200kr mindre :

lägger in en beställning på https://www.komplett.no/wishlist/shared/f34c08ab-4695-438f-b7...

om allt ser bra ut, tror inte nått av dedär kommer sjunka i pris på black friday förutom kanske ssdn

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av wumb:

Tack för tipsen har bytt ut m.2 lagringen till kingston och lagt till ett Corsair SF600, 600W PSU SFX Form Factor.

Du kommer behöva en ATX till SFX adapter för att kunna skruva fast nätaggregatet i chassit. Följer inte med enligt Komplett.

Skrivet av wumb:

Är minnena ja valt bra? vill hellst inte ha rbg men känns som de är det mest prisvärda alternativet? 32 gig är nog overkill än så länge men 16gig ram kostar bara 200kr mindre

De är väldigt bra, men kanske inte de mest prisvärda.
3200MHz är ofta sweetspot för Ryzen även om 3600MHz presterar lite lite bättre, men för mer.
G.Skill Ripjaws V DDR4 16GB KIT 3200Mhz 849NOK
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB 899NOK

@wumb Fläktarna kommer inte att passa. Rekommenderade en annan bättre 120mm eftersom det var 120mm du hade valt. Men jag kom på nu att ditt chassi bara har 92mm fläktar i fronten och plats för en 140mm i bakändan.
Så köp två stycken 92mm fläktar och någon av följande Noctua NF-P14S Redux 1200-pwm 140mm, Noctua NF-A14 PWM 140mm eller Noctua NF-A14 PWM.

Sedan rekommenderar jag fortfarande att du nöjer dig med B-450. Processorerna moderkortet stödjer kommer bli bottleneck långt innan PCIE 3.0 och att du börjar med att köpa en SSD och köper fler när du fyllt dem.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Bra förslag, tack för hjälpen men nu tror jag att ja kör på dom fläktarna som sitter i chassit tills vidare. Har lagt till en Noctua NH-U12S SE-AM4 CPU Kjøler i stället borde hjälpa till att blåsa ut varm luft ur chassit.

En sista fundering jag har nu är om ja kan kopla in 4 vanliga ssds till moderkortet när ja använder 2x m.2 nvme. Har läst att 2 sata portar försvinner med 2x m.2 men ser inget om det i manualen till moderkortet, har redan typ 2 gig som ska med in i datorn

edit, har bytt psu också. hittade inget sånt conversion kit från komplett, nu ser listan ut såhär: https://www.komplett.no/wishlist/shared/4fa9fe71-9ec8-4a52-9a...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av wumb:

@Eric Hjalmarsson: Bra förslag, tack för hjälpen men nu tror jag att ja kör på dom fläktarna som sitter i chassit tills vidare.

Gör så! Det är ju ganska så bra fläktar i redan!

Skrivet av wumb:

En sista fundering jag har nu är om ja kan kopla in 4 vanliga ssds till moderkortet när ja använder 2x m.2 nvme. Har läst att 2 sata portar försvinner med 2x m.2 men ser inget om det i manualen till moderkortet, har redan typ 2 gig som ska med in i datorn

Ingen aning tyvärr då det skiljer mellan alla moderkort.
Borde verkligen stå i manualen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|