Känns som vi går en bra bit OT nu men...
Att minska friktionen i en förbränningsmotor har ju alltid varit önskvärt, så uttrycket lågfriktions har använts om nya motormodeller sen typ 60-talet.
Däremot skrev jag "lågfriktionsmotor designad för ACEA A5"
Den tunnare oljefilmen gör att man har andra specifikationer för ram och vevlager, ofta tightare lagerspel samt att max tryck per yta blir annorlunda, en A5 motor med samma specifikationer (borr, slaglängt, effektuttag) kan behöva ett bredare vevstakslager för att oljefilmen ska bära riktigt.
Är ju inte så att bilen man jobbpendlar med tvärhavererar om nån häller i en A5 olja, men slitaget lär ju öka speciellt om man kör hårt.
Finns även andra exempel, bland annat vissa äldre MC motorer var beroende av zinc i oljan för att kamaxeln skulle bli smord riktigt, och nyare oljor har minskat zinc-halten drastiskt då den skadar katalysatorn. Dessa motorer ska då ha oljan som tillverkaren konstruerat den för, och en "bättre" klassning kan då vara skadligt.
Så är som sagt farligt att rakt av säga "eller bättre/nyare" när det handlar om oljeklassningar, ofta är nyare bättre men inte alltid för alla motorer