Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Diablo II i uppdaterad version är osannolikt

Trädvy Permalänk
Number Six
Registrerad
Dec 1999

Diablo II i uppdaterad version är osannolikt

De ursprungliga utvecklarna bakom Diablo II förklarar att källkoden är förlorad och att allt skulle behöva göras om till en remaster.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2017

R.I.P

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Hur lyckades de då göra en expansion ett år senare?

Trädvy Permalänk
Chefredaktör
Jacob Hugosson
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2007

Buu! Vem vill se när jag, @Kenneth, @Klorixx och @gh0glund streamar Diablo II igen?

Kontaktas enklast via PM, nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Pfft så hette det om wow classic också

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Apr 2008

We do!

Åbäke mk2: Ryzen 2600, MSI B450 Tomahawk, 16GB Hynix CJR @ 3400/CL14, 2x500GB Samsung 850 Evo, EVGA 1070 FTW, Xonar STX.

Project Subzilla (subwoofer till hemmabion)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Minns när jag spelade D2 som mest och vi var ett gäng sorkar som farmade. När vi tröttnade så började vi larva oss och alla equippade Wirt's Leg och sen körde vi melee sork farming ett tag. Jag har för övrigt in D2 Collector's Edition här i bokhyllan. På den tiden CE var stämpelnumrerade, mitt är nr. 53587 / 70000.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003

Se? Jag vill vara med. Hardcore?

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Skönt, då blir det en remaster mindre från Blizzard.

"Past, present, and future are as one to me"
3700X//1080TI//32GB E-Die
Ryzen2 - när produkten är så bra att alla förlåter AMD för falsk marknadsföring - /watch?v=prAaADB9Kck

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Blir tårögd

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019
Skrivet av firstofmay:

Skönt, då blir det en remaster mindre från Blizzard.

Ja.. för folk tvingar ju en att spela dem!

Tycker inte det behövs remaster. Originalet är fortfarande fett.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Harbls:

Ja.. för folk tvingar ju en att spela dem!

Tycker inte det behövs remaster. Originalet är fortfarande fett.

Håller med, finns imo väldigt liten poäng med en remaster för detta spel. Funkar ju utmärkt att spela fortfarande och inga problem på modern hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

har dom hört talas om reverse engineering ? dom är bara lata.. jag köper inte att källkoden är förlorad..

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Chefredaktör
Jacob Hugosson
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av MoNkeY-05:

Se? Jag vill vara med. Hardcore?

Inget jävla Hardcore. Då måste man ju hålla fokus i tio timmar.

Kontaktas enklast via PM, nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av HazZarD:

har dom hört talas om reverse engineering ? dom är bara lata.. jag köper inte att källkoden är förlorad..

Förmodligen handlar det om tid och pengar, inte lättja. Går det göra en remaster relativt enkelt? Det verkar inte så. Annars tror jag nog de skulle göra det, för det vore lätta pengar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Fulci:

Hur lyckades de då göra en expansion ett år senare?

Precis! Min första tanke också. Hur sjutton blev LOD till om alla assets o källkod var förlorad? Och ett uttalande av några som inte har insyn längre, eller haft på väldigt länge, vad Blizzard har på sina hårddiskar idag.

Och skapa nya grafiska assets från grunden.... eum.... lite vad en Remaster ÄR för något! (vill ju inte bara ha en HD/Widescreen remake, det fixade hobbyfolk för länge sen)

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Jo, var i kul för de som spelade hardcore när de skulle möta Duriel, bossen i Act II, spelet laddade kanske långsamt och när det laddat klart låg de döda.

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 5 3600 | AMD RX 5700 | 64 GB Corsair | https://valid.x86.fr/edfctp | Seasonic FOCUS Plus 550W Gold.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2008

Tror en AI kan fixa det:P

Cooler Master HAF X|Benq Xl2410T|ASUS P8Z68-V PRO/GEN3|Intel i7-2600K 4,7GHz|Corsair Hydro H100|Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1800 16GB|Corsair Force GT-F120 120GB SSD|2x Samsung SpinPoint F1 1TB|Asus 2080|Cooler Master Silent Pro M1000 1000W

Trädvy Permalänk
Lyxfällan 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@talonmas: det jag misstänker är kruxet här är att de sannolikt bakat och kompilerat in de färdigbakade grafiska elementen i Diablo II och sedan skapat nya assets för expansionen. Problemet när man ska göra en remaster är att originalfilerna behövs för att de ska kunna putsas till i någon meningsfull utsträckning. De assets som bearbetats och bakats in i de versioner som utvecklarna tog med sig hem har reducerats i kvalitet, och då går det inte att förbättra till acceptabel HD-kvalitet.

Tror sannolikt det är det utvecklarna menar med att Blizzard skulle behöva göra om allt. Gällande källkoden borde de kunna hamna väldigt nära originalupplevelsen med reverse engineering, men det är omöjligt att gissa sig till den exakta koden som skrevs för 15 år sedan. Tror dock det är grafik-assets som är det största problemet här.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av talonmas:

Precis! Min första tanke också. Hur sjutton blev LOD till om alla assets o källkod var förlorad? Och ett uttalande av några som inte har insyn längre, eller haft på väldigt länge, vad Blizzard har på sina hårddiskar idag.

Och skapa nya grafiska assets från grunden.... eum.... lite vad en Remaster ÄR för något! (vill ju inte bara ha en HD/Widescreen remake, det fixade hobbyfolk för länge sen)

? Alltså detta hände innan ens D2 släpptes, så du kan ju fråga dig hur D2 blev till också... Alltså antagligen syftar dom på att alla orginal assets är borta, dvs det enda som finns är de lågupplösta för retail disken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Maj 2012

Se och se, man vill ju vara med och smiska demoner såklart!

Chassie: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair GS800 MoBo: ASUS Sabertooth P67 CPU: Intel Core i5 2500K Mem: 16GB Corsair VengeanceLP 1600MHz GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H70Core

SSD/HDD: Corsair Force 3 SSD 120GB (System) / MX100 512GB (Lagring/Spel) 1TB WD (Backup)

Trädvy Permalänk
Skäggig legend
Plats
Täby 289/124Mbit
Registrerad
Jan 2006

Dessutom måste ni hypa att ni har bredband!

Tråden om Skägg!

Ryzen 5 3600@4,2Ghz - 16GB CL16 - RX Vega 56 - MG279Q - BX500 480GB + 4TB WD
LG 65" OLED B6

 Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 
Office: - MacPro 5,1 - 12-core - GTX1060 - 512GB SSD - 64GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Wolfgrin:

Tror en AI kan fixa det:P

Mjo nästan så!

Kika på denna:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järpås
Registrerad
Feb 2009

Tycker det är märkligt hur mycket källkod till diverse spel som har "gått förlorad". Är ju inte bara D2 som detta gäller. Tex kunde de inte göra en hd remake av hela Heroes 3 utan fick nöja sig med första delen eftersom källkoden var "borta". Hur hantera spelbolag viktig data egentligen?

Min Dator: Intel 2500k @ 4,4 GHz | 2 GTX 580 | Adata 8GB DDR3 | Asus P8Z68V PRO | Fractal Design Arc R2 | Samsung 830 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M | Mionix Saiph 3200 | Argon 7460A
Server/HTPC: Intel Core i3 2100 | OCZ Vertex 3 | 2 Western Digital Caviar Green 1,5 TB | Thermalright True Black (passivt kyld)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003

Vad är sannolikheten att man inte sparar och gör backup på källkoden?

Jag kanske kan förstå om äldre versioner av spel går förlorade, men inte så troligt att de senaste versionerna med källkod m.m. går förlorat. Blizzard har ändå varit ett stort företag sedan Warcraft 2/Diablo och StarCraft. Det är liksom rutin att snarare ha en extra backup än en för lite.

Tycker det låter mycket osannolikt.

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmdö
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av hölmiz:

Tycker det är märkligt hur mycket källkod till diverse spel som har "gått förlorad". Är ju inte bara D2 som detta gäller. Tex kunde de inte göra en hd remake av hela Heroes 3 utan fick nöja sig med första delen eftersom källkoden var "borta". Hur hantera spelbolag viktig data egentligen?

Just Heroes 3 är något som grämer mig djupt.
Expansionerna tillför så mycket att jag knappt vill spela remastern utan dessa.

Hoppas verkligen att detta löser sig i framtiden, vore så episkt

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | Asus GTX 1070 | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | Samsung EVO 500GB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2011

Vilka usla lögnare.

Intressant att de sitter och häckar med källkoden, frågan är väl om de börjat förhandla om pris eller om de helt enkelt inte har rättigheterna till den p.g.a. någon klassisk miss där de avtalade bort något mot snabb payout (vilket verkar otroligt vanligt).

http://xkcd.com/386/
http://readthefuckingmanual.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Megahertz_myth

”Alltså vad är det med grafikkortsmakare och bokstaven X? Det är precis som med dansbandsmusiker och bokstaven Z.”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Ansvarslöst och alldeles för vanligt inom spelindustrin. Men tids nog kommer säkert även D2 reversas lika fint som D1.

Ubuntu | 1440p IPS | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB
MBP 13" Retina 2014 | iPhone 7+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018
Skrivet av hölmiz:

Jag har hört att det var ganska vanligt att företag kastade hårddiskarna i soptunnan efter release under 90-talet. Det finns ett spel (minns inte vilket) som antingen fick en HD remake eller en ny motor (minns inte heller vilket) som bara blev möjlig då någon hittade deras hårddiskar när dom dumpser diveade utanför studion. Idag bryr sig nog dom flesta spelutvecklare om arkivering och det har vi nog version control att tacka.

Fy fan att vara en mjukvaruutvecklare under 90-talet, jag kan inte ens fatta hur folk kunde göra det. Subversion (som är skit i jämförelse med git) kom väl ut tidigt 2000-tal och det känns som att det borde vara någon basnivå för att utveckling ens ska kunna ske. Jag kan inte ens räkna på hur många gånger jag försökt att implementera något som förstör allt för att sedan bara slopa det och testa något nytt. Jag kan förstå att man inte lägger värde i något som är så jobbig att arbeta med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Jacob:

Buu! Vem vill se när jag, @Kenneth, @Klorixx och @gh0glund streamar Diablo II igen?

Hade varit über-intressant om ni streamat själva ladder-reseten (mindre än en månad kvar), men tråkigt nog brukar den ske vid något oläglig tid.
Blir ett 24-timmarsrejs vid reset i vanlig ordning för min del. Ingen vila förrän A5 Hell är nådd

Main>> Enthoo Evolv | B450M Mortar | 3700X @ NH-D15 | 2x8GB B-die @ 3800c16 1:1 | 5700 XT Strix | 480GB NVMe + 500GB 2.5"
HIDs>> Y27q-20 + 2x 24" | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine 5+ Misc>> P20 Pro | Gear S2C
4K-HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-3470S | GTX 1050 Ti | 8GB | 120GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ FreeNAS | E3-1240 v2 | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> GA-H270N-WIFI  | i5-6500T | I350-T4