Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Tyskland tvingar Apple att öppna upp mobila betalningar över NFC

Trädvy Permalänk
Number Six
Registrerad
Dec 1999

Tyskland tvingar Apple att öppna upp mobila betalningar över NFC

Åtkomst till NFC-kretsarna i Apples Iphone-telefoner är låst till företagets egna funktioner, något en tysk domstol nu tvingar företaget att öppna upp.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Snälla, gör detta till ett EU beslut.

GPU Gigabyte 1070 TI Kylning Corsair Hydro H110i
Moderkort Asus Z87-DELUXE Intel Z87 CPU 4790K
Minne Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE PRO Nätagg Corsair AX860i
Chassi Corsair Carbide Air 540 Skärm Asus Swift PG278Q [2] Samsung SA950
SSD Samsung SSD PRO 850 256&2*128GB Hårddisk Western Digital Red 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Så jävla rätt!

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Och några 10-tals miljarder böter på det hade suttit fint.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2008

Tycker de kan tvinga Apple att även införa USB C på iPhone. Fast det lär ligga mycket vinst i de där usla Lightningkontakterna .

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 16GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + Project Horizon | 20TB FreeNAS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarby Sjöstad
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Leyer:

Snälla, gör detta till ett EU beslut.

Nej, låt varje fritt land ha självbestämmandet att göra detta själva!

Vad får detta för konsekvenser för Apple Pay i Tyskland, rent konkurensmässigt? Vilka är de hetaste betalningslösningarna för NFC på telefoner?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018
Skrivet av Zipparn:

Vilka är de hetaste betalningslösningarna för NFC på telefoner?

Det skulle väl vara apple pay, antar jag

Trädvy Permalänk
Lyxfällan 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Zipparn: i praktiken innebär det att tredjepartslösningar som Google Pay och olika bankers appar kan använda NFC-delen, om de går med på Apples avgift. Tysklands beslut kan också agera prejudikat för andra länder där banker och olika företag lobbat för att få tillgång till mobila betalningar på Apples produkter, som ändå är den största mobila plattformen i ett flertal länder. Vet att ett flertal australiensiska banker lobbat hårt för detta, och om banker och företag börjar erbjuda betaltjänster på Iphone och Apple Watch i Tyskland kan det användas som verktyg för att driva igenom beslut i andra länder.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av AppleMuffin:

Det skulle väl vara apple pay, antar jag

Är inte Samsung mycket större?

CASE Caselabs SMA8 + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs 3x GTX 1080ti Poseidon + GTX 1080 RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones GSP 670 + Audeze LCD-2 + Moon Cable Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz, Samsung 43" C43J890DKU
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 480+480+280+360. 240+240

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2019
Skrivet av tvelander:

Är inte Samsung mycket större?

Även i EU? EU-folket älskar Apple.

Ryzen 3600, Navi 5700.

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av 7NM:

Även i EU? EU-folket älskar Apple.

I kno, har inte kollat siffror EU tbh.

CASE Caselabs SMA8 + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs 3x GTX 1080ti Poseidon + GTX 1080 RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones GSP 670 + Audeze LCD-2 + Moon Cable Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz, Samsung 43" C43J890DKU
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 480+480+280+360. 240+240

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarby Sjöstad
Registrerad
Nov 2004

Bitcoin och andra krypto -betalningar i telefon-pay när? Q('-'Q)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011

Apple kommer antagligen överklaga så långt det går, hela vägen till EU-domstolen. Och förhoppningsvis vinner bankerna där. Det skulle öppna upp för resten av Europas banker att göra samma sak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Mar 2008

Kan de inte bara knyta sina kort till wallet appen i telefonen? Eller vad är det för fördel med detta annars? Skulle gärna ta emot en förklaring. Jag råkar gilla apples riktlinjer då det brukar tendera till att saker fungerar bra även om man inte kan göra riktigt som man själv vill.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Koyaanis:

Kan de inte bara knyta sina kort till wallet appen i telefonen? Eller vad är det för fördel med detta annars? Skulle gärna ta emot en förklaring. Jag råkar gilla apples riktlinjer då det brukar tendera till att saker fungerar bra även om man inte kan göra riktigt som man själv vill.

Jag kan inte lägga till mitt kort i wallet appen eftersom apple inte stödjer min bank. Man kan alltså inte koppla det hur som helst.

GPU Gigabyte 1070 TI Kylning Corsair Hydro H110i
Moderkort Asus Z87-DELUXE Intel Z87 CPU 4790K
Minne Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE PRO Nätagg Corsair AX860i
Chassi Corsair Carbide Air 540 Skärm Asus Swift PG278Q [2] Samsung SA950
SSD Samsung SSD PRO 850 256&2*128GB Hårddisk Western Digital Red 2TB

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Koyaanis:

Det blir lätt mer känsligt när man ger sig in på att vara en del av infrastrukturen om man är en stor spelare. Är man med i leken får man leken tåla.
Apple ska väl helt enkelt inte styra över vilken bank man tycker är lämplig att använda.

Aja.
Det här borde inte ställa till det för dig oavsett. Du kan fortsätta använda apples lösning även om andra aktörer nu också kommer kunna göra betalappar i deras lurar. So no worries

🎮 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech g603 / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Maj 2015

Varför vill man betala med mobilen via nfc? Tycker det känns lagom riskabelt med att det finns touch betalningar via bankkort, men jag kanske är gammal och mossig av mina 23 år på jorden...

Skickades från m.sweclockers.com

Asus x99-a, intel i7 5820k @4,5GHz, Titan X (Pascal), HyperX fury ddr4 16Gb @ 2400MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av PV52:

Varför vill man betala med mobilen via nfc? Tycker det känns lagom riskabelt med att det finns touch betalningar via bankkort, men jag kanske är gammal och mossig av mina 23 år på jorden...

Slippa bära med sig plånbok. Ta bara telefonen och betala med den

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Bra, Tyskland! Det är inte bara betalningar som varit lidande av apples NFC låsning, även tex tredjepartsparning av blåtandsenheter med NFC har inte funkat (tänk hörlurar).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2011

@PV52:
Sjukt smidigt samt säkrare än kort-blipp då man, iaf på Samsung, kan ställa in att det krävs fingeravtryck för köp.
Hoppas att trafikverket/polisen/politikerna kan få tummen ur och godkänna digitalt körkort, så slipper man plånbok helt.

Main: AMD Ryzen 1700 @ 3.95GHz | Fractal Design Celsius S360 | Asus Prime B350-Plus| 16 GB DDR4@3200 MHz | Palit RTX 2080 Ti Dual | Corsair RM750 | Fractal Design Define-S
Server0: HP MicroServer Gen. 8

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Xcm:

Exakt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av PV52:

Varför finner du en lösning med en telefon som har ett lås mer riskfyllt än ett kort som inte behöver låsas upp? All kommunikation utöver "hej, jag identifierar mig konceptuellt som ett Visa-kort" sker iaf mellan terminal och bank.

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | EVGA GTX 1080 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Spretcher:

@PV52:
Sjukt smidigt samt säkrare än kort-blipp då man, iaf på Samsung, kan ställa in att det krävs fingeravtryck för köp.
Hoppas att trafikverket/polisen/politikerna kan få tummen ur och godkänna digitalt körkort, så slipper man plånbok helt.

Jag hade blivit glad om man kunde lämna allt hemma och klarat sig med endast smartklockan.

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF600 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 10 Pro x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av PV52:

Tokenized payments är den stora fördelen.

https://squareup.com/us/en/townsquare/what-does-tokenization-...

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | Ryzen 9 3900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Sound Blaster Z | ASUS PG279Q + QNIX QX2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Kvickstick:

Jag hade blivit glad om man kunde lämna allt hemma och klarat sig med endast smartklockan.

Instämmer till fullo, vi är på god väg också!

Main: AMD Ryzen 1700 @ 3.95GHz | Fractal Design Celsius S360 | Asus Prime B350-Plus| 16 GB DDR4@3200 MHz | Palit RTX 2080 Ti Dual | Corsair RM750 | Fractal Design Define-S
Server0: HP MicroServer Gen. 8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Zipparn:

Bitcoin och andra krypto -betalningar i telefon-pay när? Q('-'Q)

Ja precis, bankerna behöver konkurrens.

Angående NFC:
Är det inte risk att någon med portabel läsare kan "blippa" min telefon utan att jag märker det?
Nästan så att jag hellre köper en telefon utan NFC av säkerhetsskäl.
Finns så många sätt att spionera och stjäla data redan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Xcm:

Nackdelen är ju att denna "plånbok" slutar fungera om du inte bär med dig batteri-bank eller laddare. Har sett och hört tillfällen där folk fått panik när deras "plånbok" får slut på ström.

Så även om jag inte ser det som en nackdel, öht, att ha möjligheten, är det inte bra lösning att lämna ID och någon annan betallösning hemma, oavsett hur "tung" den är. Det gör dock att du kan minska plånboken till något litet som ID + 1 kort, ev.

Fördelen är ju att telefonen är smidigare betalsätt som kan användas i många system, som primär lösning. Men jag hade inte litat på den för 5 öre nog att ha den som enda lösning.

Skrivet av ronnylov:

Angående NFC:
Är det inte risk att någon med portabel läsare kan "blippa" min telefon utan att jag märker det?
Nästan så att jag hellre köper en telefon utan NFC av säkerhetsskäl.
Finns så många sätt att spionera och stjäla data redan.

Om du jämför med ett kort så kan ju modulen stängas av / slås på, så den per automatik har ju inte ditt kort info så enkelt nåbart. Men visst finns det risk med alla trådlösa lösningar. Dock behöver du ju inte göra samma kod varje gång, som ett kort, utan du kan göra en unik för den betalningen, vilket gör det lite säkrare.

Din wifi och BT är såbar nog att NFC inte behövs ändå

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Det går sakta framåt, Swish stödjer nfc-taggar i senaste iOS-versionen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

@Paddanx: Jag brukar stänga av wifi and blutooth i min mobil så jag antar jag kan göra samma med NFC

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Paddanx:

Nackdelen är ju att denna "plånbok" slutar fungera om du inte bär med dig batteri-bank eller laddare. Har sett och hört tillfällen där folk fått panik när deras "plånbok" får slut på ström.

Så även om jag inte ser det som en nackdel, öht, att ha möjligheten, är det inte bra lösning att lämna ID och någon annan betallösning hemma, oavsett hur "tung" den är. Det gör dock att du kan minska plånboken till något litet som ID + 1 kort, ev.

Fördelen är ju att telefonen är smidigare betalsätt som kan användas i många system, som primär lösning. Men jag hade inte litat på den för 5 öre nog att ha den som enda lösning.

Om du jämför med ett kort så kan ju modulen stängas av / slås på, så den per automatik har ju inte ditt kort info så enkelt nåbart. Men visst finns det risk med alla trådlösa lösningar. Dock behöver du ju inte göra samma kod varje gång, som ett kort, utan du kan göra en unik för den betalningen, vilket gör det lite säkrare.

Din wifi och BT är såbar nog att NFC inte behövs ändå

Jag tror att majoriteten skulle överleva att plånbokens ström tog slut, med det sagt är det väl lite beroende på längden av att inte vara vid sina fysiska kort, ska du springa i löpspåret eller åka till ett annat land? Jag tror nog att de flesta kan avgöra om man överlever med enbart nfc, i annat fall så lär man sig av misstagen.

Själv så använder jag nästan uteslutande Apple Pay via Apple Watch och skulle gärna se ett elektroniskt körkort/id, mina enheter har alltid överlevt en dagsanvändning.