Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Bygga hemmaserver

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

Bygga hemmaserver

Hallå SweClockers, vänder mig nu till er inför nästa års projekt: Bygga min första hemmaserver, tänkte att jag är ute i god tid och plockar alla råd ni har att ge mig. Gällande både hårdvara och mjukvara som passar mina behov.

Syfte: Köra Plex server för kanske 10 användare, säg att max 5 personer kör samtidigt, önskar även att servern klarar av HW transcoding så det flyter på felfritt även om man kollar på en iPad eller mobil.

FTP / Lagrings yta, ha en egen FTP server där jag och familjen enkelt kan förvara bilder och annat, önskar även att ha en gedigen back up på detta i någon lämplig RAID lösning.

Sen vill jag lära mig mer, om linux och andra open source system, så vill ha möjligheten att labba runt en del utan att sabba ovanstående.

TS server och kanske någon spelserver kan bli aktuellt lite längre fram, även möjligheten att hosta en egen hemsida och allt som där hör till.

Budget: Har ingen direkt budget att hålla mig till, med det sagt är jag långt ifrån rik och vill självklart inte kasta pengar på något jag inte behöver eller kommer utnyttja, hade det gått för runt 15k hade jag varit nöjd men har möjlighet att gå över den siffra också.

Kunskap: Kan ju Windows rätt så bra, men återigen så vill jag lära mig mer så är linux eller annat att föredra så testar jag gärna på det.

Övrigt: Har läst runt lite gran och förstått att en hypervisor kan vara något jag är ute efter? Isåfall kanske ESXi? Vad har ni för tankar / erfarenheter om det? För att klara av HW transcoding har jag förstått att ett grafikkort i stil med någon Nvidia Quadro serierna kan vara aktuellt, vad är skillnaden på dessa serier och hur bör jag tänka här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

Jag rekommenderar skarpt FreeNAS som serveroperativ. Gratis, kraftfullt men inte olidligt komplicera att ställa in.

Mycket smidigt med de så kallade "jails" som påminner om Docker. Med jails kan man t.ex. installera Plex i ett jail, NextCloud för lagring i ett jail, minecraftserver i ett annat, torrents i ett fjärde, osv. Alla jails blir då frånskilda från varandra och du väljer själv hur de ska kommunicera med varandra så att de får åtkomst till t.ex. gemensamma kataloger. Detta gör att du enkelt kan skapa ett jail och labba i det. Råkar du därefter sabba något kan du rulla tillbaka eller förstöra jailet helt och börja om, utan att påverka övriga installationen.

Sen finns det väldigt bra plugins om du inte vill pilla så mycket med shell commandon och bra guider på nätet för allt vad du kan vilja göra. FreeNAS är baserat på FreeBSD vilket påminner om linux, även om det finns några skillnader.

Rekommenderar denna guide för att ställa in alla jails för ett smidigt Plex-system:
https://www.ixsystems.com/community/resources/fn11-2-iocage-j...

Hårdvaran lämnar jag öppet. Jag kör själv en intel pentium G4400 - den klarar streams utan HW transcoding upp till relativt hög 4k bitrate. Vet inga exakta siffror men bluray-rips på 90gb är lite för svettiga för denna CPU även utan HW transcoding, så välj något kraftigare än en G4400 i varje fall

Hojta om du har frågor

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

FreeNAS

Skrivet av Roenlond:

Jag rekommenderar skarpt FreeNAS som serveroperativ. Gratis, kraftfullt men inte olidligt komplicera att ställa in.

Mycket smidigt med de så kallade "jails" som påminner om Docker. Med jails kan man t.ex. installera Plex i ett jail, NextCloud för lagring i ett jail, minecraftserver i ett annat, torrents i ett fjärde, osv. Alla jails blir då frånskilda från varandra och du väljer själv hur de ska kommunicera med varandra så att de får åtkomst till t.ex. gemensamma kataloger. Detta gör att du enkelt kan skapa ett jail och labba i det. Råkar du därefter sabba något kan du rulla tillbaka eller förstöra jailet helt och börja om, utan att påverka övriga installationen.

Sjyst! Ska absolut kika närmare på FreeNAS, jailsen du beskriver låter ju precis som det jag efterfrågar!

Skickades från m.sweclockers.com