Linksys Velop, problem med IP-adress

Permalänk
Medlem

Linksys Velop, problem med IP-adress

Hej!
Jag har ett Velop-system WHW03 med 3 st noder sedan ett par år. Detta system har aldrig varit riktigt stabilt och nod 2 och 3 tappar kontakt med "moder-noden" stup i kvarten och även hastigheten blir sämre på nod 2 och 3. Dyrt var det också.
Nu har vi fått problem med att koppla upp Windows-datorer på nätverket. Vid felsökning på datorn kommer följande upp:
Wi-fi saknar giltig IP-konfiguration.
Det funkar utmärkt med Mac-datorerna och mobilerna.
Det är omöjligt att komma i kontakt med Linksys-supporten.

Är det någon som har en idé? Finns det nåt bättre mesh-system att satsa på?

Permalänk
Medlem

har samma problem på påse mitt och farsans sedan drygt en vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, problemet med Windows-datorerna har var varit drygt en vecka för mig också. Det är ju inställt på att uppdateringar ska göras automatiskt så det kan väl inte vara det heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar vara någon windows update som ställer till det.
jag har samma problem på 2 stationära datorer(tråd) och 2 laptops(wifi), alla har fått problem i samband med windows update.
Laptop har jag även flyttat till ett annat Linksys velop med samma problem. Funkar att dela wifi via telefonen och jag har även en nödlösning med en gammal router inkopplad med kabel till en Velop nod och då funkar både tråd och wifi via gamla routern.

Mobiler, plattor, tv etc lirar på precis som vanligt.

Visa signatur

stavar kass...gnäll inte

Permalänk
Medlem

För mig är det bara wi-fi via velop-systemet som inte fungerar för windows-datorer. På jobbet, tåget etc är det inga problem. Känns ändå som att det är velop som spökar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är tydligen något fel i senaste fw till linksys velop som drabbar (endast) svenska kunder som kör fiber direkt i.

Om du kontaktar Linksys support så kan de lägga in dina Velops MAC adresser för beta-fw som inte har detta fel.

Workaround annars är att ställa in statisk Ip i dina windows maskiner. Då funkar det som vanligt.
Om datorn är kopplad på huvudnoden, som brukar ha 192.168.1.1, så ställ in på typ 192.168.1.20 på datorn.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define C | Intel i7 7700k | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Strix Z270E | 16GB Corsair Vengeance 2400MHz | Gigabyte GeForce GTX 1070 OC | OS: Samsung 960 EVO 500GB | Media: 1TB "noname" SSD | Corsair RM550X

Permalänk
Medlem

Inte bara jag som har problem med detta alltså? Jag ringde först till Linksys support och hamnade utomlands nånstans hos en engelskspråkig tekniker. Bra betyg måste jag ändå ge supporten trots att det inte blev löst. Till slut kom han fram till att han inte kunde göra nåt och att jag skulle kontakta min IP (Bahnhof), men det blev samma svar där också; dom kunde inte göra nåt.
Jag hoppas det blir löst i nån framtida fw iaf...

Permalänk
Medlem

@Mofobo: Jag gav upp detta och köpte Netgear Orbi istället. Fungerar bra än så länge.

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem. Har suttit i över en timme med support på engelska. Som ngn tidigare sagt, de gör sitt jobb. De var tvungen att kalla in ytterligare en kille med mer behörighet för att fixa problemet. När han ringde upp dagen efter så fungerade plötsligt allt. Men dagen efter samma fel igen. Så det blir ytterligare kontakt med supporten igen. Någon som har kunnat lösa detta mysterie själv och har tips?

Skickades från m.sweclockers.com