Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Köpa dator för studier och programmering, Mac eller PC?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

Köpa dator för studier och programmering, Mac eller PC?

Hej!

Hade tänkt investera i en ny dator för att jag hade tänkt börja programmera mera och skapa projekt. Har i dag en iMac 27 från 2011 som jag gillar, dock börjar den bli seg och Apple har slutat släppa uppdateringar till den så typ Pycharm fungerar inte osv, med 4 GB ram och HDD hårddisk så är den även seg.

Är dock lite kluven bör man satsa på att köpa en ny Mac dator ? Eller ska man bygga en PC och komma billigare undan ? Har även funderat på att köpa en ny kraftfullare laptop för jag har en MacBook air från 2015 . Dock undrar hur det blir när man kopplar laptop till skärm för jag vill gärna ha en stor skärm typ 32", men är osäker på om det kommer lira lika bra som en stationär? Hade även tänkt studera i framtiden så en laptop vore fördelaktigt att kunna transportera med sig men har en MacBook air så den kanske duger för studier ? Vad är bäst att programmera i iOS eller Windows? Är det lönt att lägga mer pengar på en Mac ? Hur hade du gjort ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Jag hade kört på en Mac pga att det är BSD/UNIX i botten. Bash, terminalen och allt vad det heter, gör liksom livet lättare när man ska programmera. Sen vet man att det kommer hålla.

Om du kör PC hade jag tagit något prosumer eller enterprise, tex DELL, Lenovo Thinkpad, HP Elitebooks eller dylikt. Går inte att lita på något annat.

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

Skärmstorleken spelar ju inte direkt någon roll, det är upplösningen som kräver lite mera prestanda av en laptop

Vad ska du programmera för något? För det mesta som inte kräver windows så tycker jag själv att någon variant av Linux eller OS X gör livet lättare. Spelar du inte eller gör något annat "krävande" på din dator så tycker i alla fall jag att det är ganska trevligt med en maskin. Bara stänga locket efter skola/jobb, cykla hem och koppla in skärm +övrigt och köra vidare där man slutade.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2013

Som andra säger så beror det lite på. Om du inte programmerar mot osX och bara sitter i en virtuell miljö så känns en Mac onödigt dyr. Specielt med tanke på att skit de fått för sina senaste versioner av datorer (tangentbord, skärm etc). Men nya modellen kanske är bra. Men annars så tycker jag Dell XPS är något som funkar väldigt bra, Dell går också ofta att få linux indraget i direkt om man föredrar det före Windows. Men det är lite av en smaksak skulle jag säga, samt vad för programmering du ska använda dig av.