Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

Hur bena ut om en TV funkar tillsammans med OSSC?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Hur bena ut om en TV funkar tillsammans med OSSC?

Har precis skaffat ny TV till vardagsrummet (Samsung UE65RU8005), och numera är det som kanske bekant inte längre standard med analogingångar. Har en rackarns massa gamla konsoler jag vill koppla in till TVn.

Det har således blivit läge att införskaffa någon slags upscaler. OSSC ser åtminstone på pappret mest attraktiv ut, men givet dess funktionssätt kan upscalingen resultera i lite knepiga bildformat, som det inte är säkert att TVn kan hantera.

Det verkar vara helt hopplöst att hitta någon slags specifikation över exakt vilka insignaler TVn fixar. Min tanke är att man kanske kunde testa sig fram genom att generera motsvarande signaler mha någon av de gamla Raspberry Pi jag har liggandes och skräpandes hemma, innan man beställer en OSSC bara för att konstatera att hälften av konsolerna inte funkar med min TV genom den. Det tycks ju i alla fall gå att fippla med HDMI-interfacet på ganska låg nivå på R-Pi.

Är det någon som har nån slags praktisk erfarenhet att dela med sig av på denna front, eller rent av någon bättre/enklare idé?

Var fram till en episod i början av året helt övertygad om att modern utrustning helt enkelt bojkottar signaler som kan skada den, men med anledning av detta ställer jag också den frågan; är risken att man fördärvar TV:n genom att experimentera loss överhängande? Tänker att datorskärmar i stort brukar kunna hantera fler [exotiska] format, de kanske inte har samma skyddsmekanismer eller nåt, och att risken är mindre med en TV.

Jag är fullt medveten om att Framemeister alltid spottar ur sig en kompatibel HDMI-signal, oavsett input. Den introducerar dock genom sin natur input lag - är grymt känslig mot det - så den ser jag mest som en sista utväg. Kör mycket hellre på OSSC om det går.

När jag ändå är i farten; med NES och C64 är man i princip bunden till komposit respektive S-video, om man inte känner sig manad till en massa svindyra RGB- eller HDMI-mods, som i mitt tycke ändå förändrar originalhårdvaran så mycket att man lika bra kan köra emulation istället. Är det någon som har förslag på en kompositupscaler med så låg inputlag som möjligt till ett rimligt pris att komplettera OSSC med? S-video-support är en bonus, kan leva med komposit från C64:an också.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Okt 2012

@kaput: En RetroTink 2x kanske vore nått om du inte vill RGB-modda ditt NES? Den stödjer komposit, s-video och Komponent. Skulle själv ha skaffat en om jag inte hade moddat mitt NES.

https://www.retrotink.com/product-page/retrotink-2x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Bacontree:

@kaput: En RetroTink 2x kanske vore nått om du inte vill RGB-modda ditt NES? Den stödjer komposit, s-video och Komponent. Skulle själv ha skaffat en om jag inte hade moddat mitt NES.

https://www.retrotink.com/product-page/retrotink-2x

Mjo, har kikat på den, men tänker annars att det kan finnas enkla analogconverters man absolut inte behöver fundera på inputlag med, som kan kopplas in på någon av OSSC:ns portar, som sedan får sköta A/D-omvandlingen

edit:...fast å andra sidan kanske Retrotink kan vara vettigaste möjliga lösning för komposit/S-video. Den blockerar förvisso en HDMI-port till i TVn - har en del shit inkopplat via HDMI också - men å andra sidan lär det vara aids med en nästad adaptersetup när man väl ska använda det. Den är väl värd en tanke till åtminstone.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av kaput:

Mjo, har kikat på den, men tänker annars att det kan finnas enkla analogconverters man absolut inte behöver fundera på inputlag med, som kan kopplas in på någon av OSSC:ns portar, som sedan får sköta A/D-omvandlingen

edit:...fast å andra sidan kanske Retrotink kan vara vettigaste möjliga lösning för komposit/S-video. Den blockerar förvisso en HDMI-port till i TVn - har en del shit inkopplat via HDMI också - men å andra sidan lär det vara aids med en nästad adaptersetup när man väl ska använda det. Den är väl värd en tanke till åtminstone.

Jag kan ha fel men jag har för mig att OSSC'n bara accepterar RGB-signaler, vilket gör det svårt att mata den med t ex en kompositsignal. Möjligt att det kanske finns någon omvandlare som fungerar, men frågan är om du tjänar så mycket på det då det fortfarande är komposit du skickar ut ur konsolen. För konsoler som inte stödjer RGB så är det nog enklare att satsa på t ex en RetroTink.

Undvik de vanliga generiska AV till HDMI-uppskalarna du hittar på nätet. De bara förstör bara bilden då de felaktigt hanterar 240p/288p som 480i/576i, vilket ser inte ser bra ut. En RetroTink dubblar ju bara linjerna precis som en OSSC, vilket gör att du får äkta 480p/576p, som en tv har lättare att hantera korrekt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Bacontree:

Jag kan ha fel men jag har för mig att OSSC'n bara accepterar RGB-signaler, vilket gör det svårt att mata den med t ex en kompositsignal. Möjligt att det kanske finns någon omvandlare som fungerar, men frågan är om du tjänar så mycket på det då det fortfarande är komposit du skickar ut ur konsolen. För konsoler som inte stödjer RGB så är det nog enklare att satsa på t ex en RetroTink.

Undvik de vanliga generiska AV till HDMI-uppskalarna du hittar på nätet. De bara förstör bara bilden då de felaktigt hanterar 240p/288p som 480i/576i, vilket ser inte ser bra ut. En RetroTink dubblar ju bara linjerna precis som en OSSC, vilket gör att du får äkta 480p/576p, som en tv har lättare att hantera korrekt.

Fått för mig att man kan trycka in YPbPr i OSSC också? Den har ju dock kommit i en del revisioner, kan vara där skillnaden ligger? Du kanske har koll på nån äldre variant?

Hursom verkar RetroTink mer och mer attraktiv som komplement till OSSC ju mer jag funderar på saken, och då får man komponent gratis den vägen istället om det skulle skita sig med OSSC. Blir nog att plocka hem en sådan också som försök att lösa det sekundära problemet ändå. I absolut sämsta fall slutar det med att jag sponsrat glada hemmameckare utan personlig nytta för mig själv, men det kan jag faktiskt gladeligen leva med. Rätt najs att det finns folk som orkar mecka ihop och marknadsföra såntdär, det bör uppmuntras

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av kaput:

Fått för mig att man kan trycka in YPbPr i OSSC också? Den har ju dock kommit i en del revisioner, kan vara där skillnaden ligger? Du kanske har koll på nån äldre variant?

Hursom verkar RetroTink mer och mer attraktiv som komplement till OSSC ju mer jag funderar på saken, och då får man komponent gratis den vägen istället om det skulle skita sig med OSSC. Blir nog att plocka hem en sådan också som försök att lösa det sekundära problemet ändå. I absolut sämsta fall slutar det med att jag sponsrat glada hemmameckare utan personlig nytta för mig själv, men det kan jag faktiskt gladeligen leva med. Rätt najs att det finns folk som orkar mecka ihop och marknadsföra såntdär, det bör uppmuntras

Skaffade en OSSC 1.6 när jag jag skrotade min CRT, så jag var tvungen att hitta en bra lösning för att spela på min vanliga TV. Stod mellan att köpa en RetroTink eller en köpa OSSC och RGB-modda mitt NES (något jag nästan ångrar i efterhand att jag gjorde med tanke på vad det kostade) Har tyvärr inte testat någon annan lösning än RGB via scart, så jag vet inte om det går att lösa med omvandlare eller inte. Misstänker dock att en omvandlare kan kosta ganska mycket vilket kanske gör att en RetroTink är en bättre investering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002

Mitt SNES fungerar inte alls via OSSC.
övriga konsoler så som NES, N64, Mega Drive och PS2 går bra.

Har accepterat att SNES får anslutas via framemeister.

Har förhandsbokat RAD2x så skall bli intressant att se hur det kommer att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Apple Mac mini 2012 (primär desktop)
Apple Mac mini 2012 med Ubuntu server som Plex-server
MacBook Pro 13tum early 2015 (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av kaput:

Det den inte tar är kompositvideo och S video, det gör ju att en hel del gamla konsoler inte kommer att kunna anslutas.

Inputs
1 X SCART – Supports RGBs (clean csync, cvideo sync, luma sync), RGsB, Ypbpr
1 X Component video – Supports Ypbpr and RGsB signals
1 X D-SUB15 (VGA) – Supports RGBHV, RGBs, RGsB, Ypbpr
2 x 3.5mm analogue audio – Supports all analogue audio. Input 1 can be toggled between output (from AV1/SCART) or input
Composite video and S-Video are NOT supported and require an adapter/transcoder

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av mrqaffe:

Det den inte tar är kompositvideo och S video, det gör ju att en hel del gamla konsoler inte kommer att kunna anslutas.

Inputs
1 X SCART – Supports RGBs (clean csync, cvideo sync, luma sync), RGsB, Ypbpr
1 X Component video – Supports Ypbpr and RGsB signals
1 X D-SUB15 (VGA) – Supports RGBHV, RGBs, RGsB, Ypbpr
2 x 3.5mm analogue audio – Supports all analogue audio. Input 1 can be toggled between output (from AV1/SCART) or input
Composite video and S-Video are NOT supported and require an adapter/transcoder

Mm precis, därav planen att komplettera med en RetroTINK

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av iller:

Mitt SNES fungerar inte alls via OSSC.
övriga konsoler så som NES, N64, Mega Drive och PS2 går bra.

Har accepterat att SNES får anslutas via framemeister.

Har förhandsbokat RAD2x så skall bli intressant att se hur det kommer att fungera.

Av nyfikenhet, hur ansluter du NES? RGB-moddat den?

Jo, har också förstått att det kan vara lite stök med just SNES, men fick för mig att det var specifikt för NTSC-varianterna i vissa modes. Man får väl testa och se, mycket hänger ju på TVn också, har man tur är den inte så petig med HDMI-signalen. Har dessutom både europeisk och japansk version av SNES att testa loss med

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av kaput:

Av nyfikenhet, hur ansluter du NES? RGB-moddat den?

Jo, har också förstått att det kan vara lite stök med just SNES, men fick för mig att det var specifikt för NTSC-varianterna i vissa modes. Man får väl testa och se, mycket hänger ju på TVn också, har man tur är den inte så petig med HDMI-signalen. Har dessutom både europeisk och japansk version av SNES att testa loss med

jag kör enbart NTSC.

NES är rgb-mod.

Apple Mac mini 2012 (primär desktop)
Apple Mac mini 2012 med Ubuntu server som Plex-server
MacBook Pro 13tum early 2015 (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller