VR Headsett till sonen. Vilken? Titta på Oculus

Permalänk

VR Headsett till sonen. Vilken? Titta på Oculus

Hej,
Grabben vill ha VR headset till PC. Skulle behöva få lite hjälp om vilken man ska ha?
Kostnad runt 5000 kr så ingen Vive är aktuell.
Det enda jag hunnit kolla är på Prisjakt och inte läst in mig på VR.
Oculus Rift S och Quest 64 GB är de som ligger högst i popularitet på prisjakt. Priserna på dem är max vad vi är villiga att låta honom spendera.

Lite tips och råd mottages på vad han bör välja och varför.
Det börj ju vara ett kit med rörelsekontroller så han kan spela. Beatsaber är nåt han testat hos kompisar.

Permalänk

Om biffig dator finns så skulle jag valt Rift S. Annars kör på Quest, lite mer frihet med den också då den inte har några sladdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepeccuino:

Om biffig dator finns så skulle jag valt Rift S. Annars kör på Quest, lite mer frihet med den också då den inte har några sladdar.

Quest går ju att använda sladd till nu också men jag vet inte hur det fungerar. Jag köpte en Rift S i somras som jag nu måste bygga en dedikerad dator till då Sambon spelar Beat Saber och använder min dator...

Permalänk

Hann läsa lite på lunchen. Rift S kräver dator, men har då i gengäld tillgång till kraftfullare spel, kanske bättre upplösning än Quest? Stämmer min iakttagelse?

Kan man köra quest och när man vill ha den till datorn och få "samma" bibliotek som till Rift?

Datorn han har ä rbyggd för några ås sedan, processorn är en Core i5 6600 3,2ghz och grafikkortet är en Asus GeForce GTX 1060

Permalänk
Medlem

Oculus Link släpptes i beta för nån dag sen, vilket gör att det går att koppla in Quest till en dator och få tillgång till samma spelbibliotek som Rift S. Det går även att spela SteamVR spel med Link.

Man behöver dock en högkvalitativ USB 3 kabel för att det ska fungera. Oculus kommer sälja en officiell 5-meter kabel senare (datum ej bekräftat, men troligtvis slutet av året eller början på 2020).

Fördelar med Rift S:

  • Lite bättre bildkvalitet upplösningmässigt (RGB istället för PenTile)

  • Bekvämare (dock subjektivt)

  • Lite bättre tracking på handkontrollerna då den har fler kameror

Fördelar med Oculus Quest:

  • 100% trådlöst och mobilt

  • Bättre svärta/färger på skärmen (OLED istället för LCD)

  • Fysisk IPD-justering vilket gör bilden skarpare för folk som ligger långt utanför standardavvikelse för ögonavstånd

  • Går att koppla till PC i och med Oculus Link och få samma spelbibliotek

Jag skulle säga Oculus Quest är det bästa alternativet eftersom du har valet att spela både mobilt eller koppla upp till en dator och få PCVR.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem

Håller med kdrag. Då Quest har utannonserat stöd för hopkoppling med dator (Quest Link) vilket gör den i princip identisk i funktionalitet med Rift S, och ger tillgång till fulla spelbiblioteket så är det en no-brainer i mina ögon.
OLED-display (bättre svärta) och IPD-justering är två stora fördelar till Quest!
Nackdelar innefattar 72 Hz uppdateringsfrekvens mot Rift S 80 Hz och ett något obekvämare huvudband. Men det finns 3-partsdelar där som hjälper upp det.

Permalänk
Medlem

Köp direkt från www.oculus.com, kostar €449 utan dolda avgifter och inkl. frakt. Blir knappt 4800kr. Dom har bra support osv. också. Eventuellt får du nån deal om du köper nästa fredag (black friday).

Jag håller med kdrag, med följande förtydligande om den officiella kabeln: https://www.oculus.com/blog/play-rift-content-on-quest-with-o...

Citat:

Later this year, we’ll release a premium, custom optical fiber cable to provide a best-in-class experience with maximum throughput while using Oculus Link. It will be 5 meters (16+ feet) long to provide more freedom of movement than any other cable on the market. We’ll start rolling out our cable with limited quantities in select regions this year, and continue to expand availability in 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Köp direkt från www.oculus.com, kostar €449 utan dolda avgifter och inkl. frakt. Blir knappt 4800kr. Dom har bra support osv. också. Eventuellt får du nån deal om du köper nästa fredag (black friday).

Jag köpte en extra sensor till min Rift (gamla CV1) från oculus.com. Dom har lager i Nederländerna så grejorna kommer snabbt och smidigt som vilket EU-köp som helst. Klart billigast att handla från dom direkt än från någon lokal handlare.

Permalänk

Tack för alla svar. Hade hittat att det var billigare på Oculus direkt. Avvaktar BF och ser. Verkar lutanpt en Quest.
Är det inte jobbigt med kabel? Rift är trådlös?
Hur är grafiken i det. Är quest väsentligt sämre grafik på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulldog76:

Tack för alla svar. Hade hittat att det var billigare på Oculus direkt. Avvaktar BF och ser. Verkar lutanpt en Quest.
Är det inte jobbigt med kabel? Rift är trådlös?
Hur är grafiken i det. Är quest väsentligt sämre grafik på?

Rift är inte trådlös. Den har en rejäl kabel som skickar både USB och HDMI.

Quest har en inbyggd CPU i surfplatte/mobil-klass. Det gör att den grafik den kan prestera är av enklare typ än den som en fullfjädrad gaming-PC kan. Dock så har speltillverkarna kunnat få till det riktigt bra ändå. Men vissa av de tyngre spelen som senaste Asgard's Wrath och Stormland funkar bara med Rift S alternativt Quest med kabel.

Kabelanslutning sätter stora krav på din gaming-PC, kolla rekommenderade specar där. VR kräver mer än en vanlig skärm då det är dubbla skärmar i hög upplösning (varje öga renderas separat) plus att frameraten inte får få under 72 eller 80.
Kabelanslutning är naturligtvis en nackdel. Drömmen vore ju att få PC-nivå på grafiken UTAN kabel. Men det blir nog nästa generation det... Spel som Beat Saber spelar man med fördel i Quest, utan kabel. Asgard's wrath med kabel (då det inte finns för Quest alls)
Grejen är ju att med Quest Link kan man behålla kakan och äta den samtidigt iom att den stödjer bägge lägena! Men se upp med att alla spel inte stödjer "cross buy". Dvs har du köpt spelet för Quest så funkar det inte för Rift och tvärtom och därmed inte med Quest Link. Det här är ju en skitmodell för affärer tycker jag. Har man köpt ett spel borde man få spela den på alla VR-plattformar fritt tycker jag. Iom Quest Link som inte fanns när Questen släpptes så misstänker jag att det nog kommer förändras när tillräckligt många Questägare protesterar mot att de måste köpa spelet en gång till för att spela den i Rift-läge med kabel. Men inget bekräftat där.

Sen ska vi understryka att Quest Link ännu inte är släppt, finns väl i beta nu. Det kan finnas situationer där den inte når upp till samma klass som en Rift S. Vissa kompromisser har dom ju ändå fått göra med Link... Men baserat på det jag vet och läst såpass långt så är det helt klart fördel Quest. Rekommenderar att du googlar lite på Quest Link innan köp, och kollar lite tester.
Jag hade köpt en Quest...

Permalänk
Hjälpsam

Har en Quest, väldigt nöjd med att latja Beat Saber och Gun Club. Har inte testat linken till dator ännu. Dock förutsätter jag att man behöver ett senaste gen grafikkort med USB-C för att man ska kunna para hop dem (vilket jag inte har) så har därför inte grävt närmare i det med SteamVR till Quest.

Mycket nöjd med pris/prestanda för Quest som standalone headset.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Barsk66:

Rift är inte trådlös. Den har en rejäl kabel som skickar både USB och HDMI.

Quest har en inbyggd CPU i surfplatte/mobil-klass. Det gör att den grafik den kan prestera är av enklare typ än den som en fullfjädrad gaming-PC kan. Dock så har speltillverkarna kunnat få till det riktigt bra ändå. Men vissa av de tyngre spelen som senaste Asgard's Wrath och Stormland funkar bara med Rift S alternativt Quest med kabel.

Kabelanslutning sätter stora krav på din gaming-PC, kolla rekommenderade specar där. VR kräver mer än en vanlig skärm då det är dubbla skärmar i hög upplösning (varje öga renderas separat) plus att frameraten inte får få under 72 eller 80.
Kabelanslutning är naturligtvis en nackdel. Drömmen vore ju att få PC-nivå på grafiken UTAN kabel. Men det blir nog nästa generation det... Spel som Beat Saber spelar man med fördel i Quest, utan kabel. Asgard's wrath med kabel (då det inte finns för Quest alls)
Grejen är ju att med Quest Link kan man behålla kakan och äta den samtidigt iom att den stödjer bägge lägena! Men se upp med att alla spel inte stödjer "cross buy". Dvs har du köpt spelet för Quest så funkar det inte för Rift och tvärtom och därmed inte med Quest Link. Det här är ju en skitmodell för affärer tycker jag. Har man köpt ett spel borde man få spela den på alla VR-plattformar fritt tycker jag. Iom Quest Link som inte fanns när Questen släpptes så misstänker jag att det nog kommer förändras när tillräckligt många Questägare protesterar mot att de måste köpa spelet en gång till för att spela den i Rift-läge med kabel. Men inget bekräftat där.

Sen ska vi understryka att Quest Link ännu inte är släppt, finns väl i beta nu. Det kan finnas situationer där den inte når upp till samma klass som en Rift S. Vissa kompromisser har dom ju ändå fått göra med Link... Men baserat på det jag vet och läst såpass långt så är det helt klart fördel Quest. Rekommenderar att du googlar lite på Quest Link innan köp, och kollar lite tester.
Jag hade köpt en Quest...

Tack. Ska googla och läsa, men det lutar kraftigt åt Quest. Grabben tycker också det verkar nice att kunna köra överallt.
Det är en klar fördel. Hoppas att de fixar det med cross plattform.
Kollat Rekommenderade krav och vad som stöds, både processor och grafikkort finns med. han har ett GTX1060 och processorn är i5 med högre beteckning än kravet.
Nu väntar jag bara på Black Friday ochs er om Oculus sänker priset.
Något mer tillbehör man måste/bör ha? Typ headset eller nåt annat?

Skrivet av Fluf:

Har en Quest, väldigt nöjd med att latja Beat Saber och Gun Club. Har inte testat linken till dator ännu. Dock förutsätter jag att man behöver ett senaste gen grafikkort med USB-C för att man ska kunna para hop dem (vilket jag inte har) så har därför inte grävt närmare i det med SteamVR till Quest.

Mycket nöjd med pris/prestanda för Quest som standalone headset.

Säker på att det krävs usb C?
Står USB 3,0 på Oculus hemsida?
https://support.oculus.com/444256562873335/
Moderkortet vi har har USB 3.1 i alla fall.

*EDIT*
Glömde en sak, klarar man sig bra med 64 GB eller hur räcker den till?

följdfråga
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulldog76:

Hej,
Grabben vill ha VR headset till PC. Skulle behöva få lite hjälp om vilken man ska ha?
Kostnad runt 5000 kr så ingen Vive är aktuell.
Det enda jag hunnit kolla är på Prisjakt och inte läst in mig på VR.
Oculus Rift S och Quest 64 GB är de som ligger högst i popularitet på prisjakt. Priserna på dem är max vad vi är villiga att låta honom spendera.

Lite tips och råd mottages på vad han bör välja och varför.
Det börj ju vara ett kit med rörelsekontroller så han kan spela. Beatsaber är nåt han testat hos kompisar.

Följer tråden har samma tjat hemma och det gäller ett rift s till en I5 4690 samt 980 kort.

Permalänk
Medlem

Än så länge funkar Oculus Link bara med GTX1070 och uppåt, ej med AMD. Kommer bli utökat stöd efter att betan är slut.
Du behöver ej köra USB-C till USB-C och behöver ej ett RTX med VirtualLink.

64GB är allt man behöver eftersom spelen ofta är under 1GB styck, ibland 2-3GB. Med Oculus Link sker ju lagringen på PC dessutom.
128GB är bara om du är hoarder eller vill lagra massa 4K-filmer.

Permalänk
Medlem

Kollat på detta jag med, men får bli en Rift S till grabben då han får hålla sig i rummet å spel och jag vet att 64GB på på Questen skulle inte ta lång tid innan han fyllt

Jag flikar in med ett tack i tråden för alla som svarat TS och så att jag har kunnat läsa mig till lite mer info

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulldog76:

Något mer tillbehör man måste/bör ha? Typ headset eller nåt annat?

Säker på att det krävs usb C?
Står USB 3,0 på Oculus hemsida?
Glömde en sak, klarar man sig bra med 64 GB eller hur räcker den till?

Ljud är inbyggt och även mikrofon. Man kan köra extra lurar om man vill för bättre ljud, men behövs inte.
USB C behövs inte. Vanlig USB 3.0 gäller.
64 GB räcker långt såvitt jag har förstått! Det går ju att plocka bort och lägga till program i Questen om det skulle gå fullt, men enligt det jag googlat mig till så är 64 GB fullt tillräckligt. Jämför med mobilen och dess inbyggda minne.

Men som nämnts, kolla om det verkligen räcker med GTX1060... Där kan man ju trösta sig med att om det inte skulle räcka så kan man alltid köra lite Beat Saber i Quest-läge tills man fått råd att uppgradera.

Permalänk

Hittade en tråd på Reddit och där sägs det funka med 1060 gtx. Även Oculus själva skriver att det stöds redan i Beta. Det som inte stöds är 1060m som finns i bärbara datorer. Sen visst kan han uppgradera grafikkortet längre fram.
*Edit* Sedan kan jag ju inte veta om det är rätt eller att jag läst rätt. Kommentarerna ovan om 1060, kanske stämmer.

Kan man inte bara köpa ett till förresten och köra två? Eller löste de vara likadana? Off topic visserligen.

Känns dock som att en Quest kan bli riktigt skoj i och med att man kan ta med den överallt. Kan ju bli en kul grej till exempel på julsemester i fjällen. risken är väl att jag också fastnar för att spela på en sån.
Själv kör jag ps4 pro,, men PS Vr är kankse ingen större hit.?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Än så länge funkar Oculus Link bara med GTX1070 och uppåt, ej med AMD. Kommer bli utökat stöd efter att betan är slut.
Du behöver ej köra USB-C till USB-C och behöver ej ett RTX med VirtualLink.

64GB är allt man behöver eftersom spelen ofta är under 1GB styck, ibland 2-3GB. Med Oculus Link sker ju lagringen på PC dessutom.
128GB är bara om du är hoarder eller vill lagra massa 4K-filmer.

Sugen på VR och just denna setup, dock köpte jag mig ett AMD 5700 XT nyligen som då skulle kunna bli lite smolk i bägaren men via den här sidan https://uploadvr.com/oculus-link-beta-supported-gpus/ hittar man en kommentar där någon med XT kort testat och det verkade funka. Men inget officiellt dock från själva. Lämnar däremot lite förtröstan att det kan funka.

Permalänk
Medlem

Pavlov är som CS, och den brukar jag ha ganska kul med. Men den kräver enorma mängder utrymme på disken pga. workshop. Jag tror säkert att grabben skulle tycka om det spelet. Räkna inte bort lagringsutrymme, även om det är enkelt att uppgradera senare.

Permalänk

Facit blev en Oculus Quest. Grabben är mycket nöjd, och ja ghar också testat den.
Köpte en kabel också så vi har fått igång Oculus Link och det fungerar också.
Känns som ett bra val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulldog76:

Facit blev en Oculus Quest. Grabben är mycket nöjd, och ja ghar också testat den.
Köpte en kabel också så vi har fått igång Oculus Link och det fungerar också.
Känns som ett bra val

Vilken kabel köpte du?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

@frong:
Jag köpte den som rekommenderas av Oculus själva. En Anker kabel. Anker Powerline USB C to USB 3.0 Cable.
Dock la jag fel längd i varukorgen, 1,8 meter istället för 3. 1,8 funkar, men köpte men beställde en 3 meters. Så nu ha rjag nog en 1,8 till salu.
Finns på Amazon.de och Amazon.co.uk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulldog76:

@frong:
Jag köpte den som rekommenderas av Oculus själva. En Anker kabel. Anker Powerline USB C to USB 3.0 Cable.
Dock la jag fel längd i varukorgen, 1,8 meter istället för 3. 1,8 funkar, men köpte men beställde en 3 meters. Så nu ha rjag nog en 1,8 till salu.
Finns på Amazon.de och Amazon.co.uk

Längden går att fixa med en aktiv konverterare utan problem har jag läst. Har själv inte köpt kabel än då jag knappt hunnit spela på min Quest p.g.a. tid

1,8m plus 3m konverterare kanske kan bli riktigt schyst.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA