Multimetern visar mysko värden

Permalänk
Medlem

Multimetern visar mysko värden

Hej!
Köpte en billig multimeter för att felsöka några lampor i en gammal 70-talsförstärkare, men multimetern har ingen bra nybörjarmanual så jag vet inte om jag mäter på rätt sätt för jag får konstiga värden.

Jag kikade på youtube hur man mäter ett 1,5 V batteri och lärde mig på så sätt den absoluta grunden. För en lampkontakt på 8 V i förstärkaren tänker jag att jag kan använde samma inställning på multimetern. Men trots att 8 V-lampan lyser i just den kontakten får jag 0,01-0,02 när jag samtidigt mäter på kontakterna.

Så jag mäter fel antar jag? Eller är multimetern helflärp?

PS: Det ovan är testmätningar för att ta reda på om jag mäter på rätt sätt. Det jag slutligen vill mäta är om det alls kommer ström via de röd-vita tvinnade ledningarna som skymtas i luften till höger.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att det är växelström fram till lampan, byt till läget med V~ 200.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Precis som @ph33r sa så är nog mätområdet fel, och det är nästan alltid det som är problemet om man får 0 när man förväntas få värde.

Permalänk
Medlem

Dålig kontakt skulle jag gissa på, antingen i kabelanslutning till multi-meter, avbrott i mätprob, eller ingen kontakt mellan prob och objekt som ska mätas.

Prova mät på ett batteri, AA, 9V vad som helst. MÄT INTE I VÄGGUTTAG... ÄN.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Kan vara så att det är växelström fram till lampan, byt till läget med V~ 200.

7,6! Cool. Tack!

Permalänk
Medlem

Är det en lampa som sitter i en säkringshållare 5x20mm eller är det en finsäkring som lyser?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni: det är en lampa... men jag har även bytt en säkring som jag råkade blåsa när jag flippade runt lampgrejen som syns på bilden.

Permalänk
Medlem

Ta det bara försiktigt så att vi inte behöver läsa i dödsannonserna att en SweClockare grillade sig själv efter tips i ett forum .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Är det en lampa som sitter i en säkringshållare 5x20mm eller är det en finsäkring som lyser?

såvida inte tysken på ebay sålt mig en säkring maskerad som lampa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Ta det bara försiktigt så att vi inte behöver läsa i dödsannonserna att en SweClockare grillade sig själv efter tips i ett forum .

Det är lugnt, ingen vet att jag sweclockar...