Fiberinblåsning, en blåsning?

Permalänk
Medlem

Specifikation enligt nedan:
Installation av fiber, fast pris, 12000 kronor inkl moms.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

I dom 12000 kronorna lär ju grävarbetet ingå.
Jag fick betala runt 33000 för att jag efterbeställde mitt fiber av IP-Only.
Jag fick hela beloppet på min faktura när jag koppla upp första gången.

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Förra ägaren har inte betalat någonting utan slangen har dragits in i samband med det stora arbetet som gjorts på just det området. Du betalar således för arbetet som utfördes då som kommunen då ännu inte fått betalt för egentligen. Inga konstigheter.

Permalänk
Medlem

Även om du redan har kanalisationen indragen i huset så har de inte tagit betalt för det av tidigare ägare. Så kostnaden är redan taget av bolaget för grävningen utan att någon är fakturerad.
Även fast det drogs in i samband med fjärrvärme så har kostnaden för indragningen av kanalisationen fördelats till bredbandsbolaget från entreprenaden som drog in fjärrvärme.

Sen har du hela stamnätet som skall betalas. Bara för att din ledning är 10 meter lång så har bredbandsbolaget bekostat en dragning av fibern genom hela staden.

Sen har du utrustning på andra sidan som bredbandsbolaget äger/servar/byter ut. Samt lokalhyra för sagda utrustning.

Sen har du Projektering och planering på bredbandsbolaget. Order skall in, behandlas, projekteras, ritas in, arbetsorder skall genereras, gubbar skall allokeras.

För att du skall få tillgång till internet så skall du även registeras i systemet och tilldelas en hastighet och slås på.

Fiberutrustningen på din sida skall betalas. Den som jag har i mitt hus kostar ca 2500 kr.

Sen skall de även gå med vinst.

(jobbar vägg i vägg med bredbandsprojektering)

Med andra ord, företaget och arbetet för att du skall få tillgång till fiber i huset innefattar mer än bara Berra och Konny som kommer och blåser in fibern i ditt hus.

Permalänk
Medlem

En anslutningsavgift i den prisklassen är inte något "konstigt". "Efteranslutning" som det brukar kallas när man inte är med i den första utrullningen brukar faktiskt vara ännu dyrare än så och jag vet ställen där prislappen varit 30-40.000 för att efteransluta. Så den där summan hade jag nog varit rätt "nöjd" med.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ok. Argumenterar bara för att man ska få saker och ting specificerat.
När du går till ICA/Coop får du ett kvitto, för vad du har handlat.

Varför skulle det vara annorlunda här?

Han har "gått in på ICA" och köpt bredbandsanslutning, och det är också det som står på kvittot.
Går du till charken och köper skinka så specificerar inte ICA arbetskostnaden för att skiva upp det, lagerhållningskostnaden för skinkan i disken, inköpet av själva skinkan, lokalkostnaden för butiken, strömmen... osv.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Fast du får ju fråga dig själv. Hade du hellre sett att det kommer några som gräver upp din gräsmatta/uppfart istället för att använda befintlig kanalisation? Priset du betalar går till att betala hela accessen, ibland även utveckling av delar av nätet.

Det innebär schaktning utanför din tomt till närmsta nod. Att nätägaren redan lagt ned slang i samband med tidigare schaktning betyder inte att det är gratis för det - någon har redan betalat och vill med anslutningsavgiften få igen på den investeringen.

Utöver detta så måste jag fråga, vem beställer en tjänst utan att fråga vad det kommer kosta (timpris eller fast pris)? Det ligger ett ansvar på dig som beställare att hålla dig upplyst om vilka priser som gäller, förutsatt att det inte handlar om rent ocker - vilket det inte verkar göra i detta fall.

Vi har fått vår fiber indragen av nätägaren Skanova. De har använt befintliga telestolpar och befintlig kanalisation hela vägen från stationen. Installationen har därför varit i förhållande till andra metoder, billig för skanova att utföra. Oavsett så tillämpas standardpriset då det annars är svårt för en konsument att få grepp om vad det kommer kosta till just det specifika hushållet.

Att som nätägare hålla på att lämna anbud till respektive kund är inte hållbart i längden. Det är för många parametrar, vissa svåra att kontrollera - andra kan inte kontrolleras. Ska det grävas? Är det mycket sten där det ska grävas? Förekomst av berg? Ska befintlig kanalisation användas, kan denna användas? Hur vet vi att det inte är stopp i kanalisationen nånstans?

Om nätägare inte tillämpat fasta priser som det görs idag, så hade det varit svårt att få grepp om prisbilden som konsument. Vilket troligen hade inneburit att färre hade hoppat på, vilket i sin tur hade inneburit högre priser för de som väl hoppade på projektet.

Permalänk
Medlem

Jag grävde allt själv och drog fram ett rör som de sedan lade ett eget rör i, varpå de blåste in fiber i detta och satte upp en fiberbox på väggen. Allt (deras jobb) tog väl 30-45 min.
22 000:-
Man känner sig bra lurad men det är värt det i slutändan.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Falcon:

Verkar som moderatorer bara tar bort inlägg utan att hänvisa till felaktigheter.
Så jag avstår från vidare kommentarer, tråkigt, i ett forum....

Vad jag kan se så finns det inga borttagna inlägg, varken från moderatorer eller medlemmar som tagit bort själva.

Permalänk
Skrivet av Kapten_Kanel:

Jag grävde allt själv och drog fram ett rör som de sedan lade ett eget rör i, varpå de blåste in fiber i detta och satte upp en fiberbox på väggen. Allt (deras jobb) tog väl 30-45 min.
22 000:-
Man känner sig bra lurad men det är värt det i slutändan.

Vad tänker du att det skulle kosta för dig som gjort förberedande arbete? arbetskostnad för 2 tekniker = 1-1,5h plus lite mtrl då nätägaren äger fiberconvertern?
Vad skall då täcka upp den enorma kostnaden som kvarstår för att bygga fibernätet utanför tomtgränsen? Eller tror folk att det byggs av välgörenhet och att dom ändå går plus på fiberutbyggnaderna till alla orter runtom i Sverige (Speciellt landsbygd) via månadskostnad från slutkund på 249kr i månaden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickebult:

Vad tänker du att det skulle kosta för dig som gjort förberedande arbete? arbetskostnad för 2 tekniker = 1-1,5h plus lite mtrl då nätägaren äger fiberconvertern?
Vad skall då täcka upp den enorma kostnaden som kvarstår för att bygga fibernätet utanför tomtgränsen? Eller tror folk att det byggs av välgörenhet och att dom ändå går plus på fiberutbyggnaderna till alla orter runtom i Sverige (Speciellt landsbygd) via månadskostnad från slutkund på 249kr i månaden..

Tagga ner lite, hörru.
Jag förstår att de inte byggde hela fibernätet på 45 minuter.
Du sparkar in öppna dörrar här.

Permalänk
Skrivet av Kapten_Kanel:

Tagga ner lite, hörru.
Jag förstår att de inte byggde hela fibernätet på 45 minuter.
Du sparkar in öppna dörrar här.

https://www.youtube.com/watch?v=YnOega8UGYY

Var ej meningen att hoppa på dig eller att texten skulle uppfattas som aggressiv. Ställde bara frågan till senaste inlägget som refererade till att det var dyrt då underentreprenörer endast varit på plats hos slutkund i 45minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickebult:

https://www.youtube.com/watch?v=YnOega8UGYY

Var ej meningen att hoppa på dig eller att texten skulle uppfattas som aggressiv. Ställde bara frågan till senaste inlägget som refererade till att det var dyrt då underentreprenörer endast varit på plats hos slutkund i 45minuter.

Ja du passade på att dumförklara mig också.

Min poäng är att 45 min jobb för 22k upplevs som väldigt dyrt.
Men värt det.

Permalänk
Avstängd

Du reagerade inte på 30-60000:- (vet inte vad din kåk kostade) i stämpelskatt till inskrivningsmyndigheten för att någon där ska ändra till ditt namn i fatsighetsregistret? Tar dem MAX 5 minuter.....

Där om något kan man väl hävda att det är helt orimligt dyrt

Permalänk
Medlem

Alla såna anslutningar är svindyrt, minns inte exakta siffror men ungefär såhär såg det ut när jag byggde huset för drygt 10 år sen:

Vatten: ca 50k
El: Runt 15k
Fiber: 25k (när nätet såldes till lokala energibolaget fick jag tillbaka ungefär 4k).
Telefon hade kostat 10k om jag ville haft det trots att stolpen står på tomten och gamla sommarstugen som revs var ansluten innan.
Avlopp finns inte kommunalt men där kan anslutning vara långt över 100k, hört siffror på 2-300k t o m.

All grävning är inte inkluderat i de siffrorna heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag hade alternativen betala ca 20k och vänta 1.5år, eller betala ca 30k och få det inom 4mån.
Jag valde det senare och det visade sig att röret redan fanns i marken. Snabba cash för entreprenören, men jag är glad att inte gräsmattan, häcken och uppfarten blev söndergrävd...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Jag grävde allt själv och drog fram ett rör som de sedan lade ett eget rör i, varpå de blåste in fiber i detta och satte upp en fiberbox på väggen. Allt (deras jobb) tog väl 30-45 min.
22 000:-
Man känner sig bra lurad men det är värt det i slutändan.

Hur kan du känna dig lurad men samtidigt känna att det var värt det? Det går liksom inte ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Hur kan du känna dig lurad men samtidigt känna att det var värt det? Det går liksom inte ihop.

Det skrev jag inte.
Den initiala känslan av att 22k för 45 min arbete är lite för mycket, ersätts i slutändan av en känsla av att det helt klart är värt det.
Mitt svar, för att förklara det väldigt utförligt, är alltså att trådskaparen kanske tycker att installationskostnaden är hög men att den är väl värt priset när man tänker efter. Det är en ganska sund reaktion att fundera på varför det kostar så mycket för så "lite" jobb.
Märk nu att jag satte lite inom citationstecken efter som det upplevs som lite men att det faktiskt är mer än detta man betalar för

Går det ihop nu, tror du?

Permalänk
Medlem

jag betalade 25k men jag fick nöjet att se dom gräva upp grannens tomt(hade råkat skriva fel adress )
sen tjatade jag och tvingade dom komma ut och gräva till min tomt. dom hade problem med entreprenör och annat.
grävde på tomten själv.
flera har än idag ca 4 år senare inte fått sin fiber MEN för ca ett år sedan kom det förbi en "fibergubbe" och undrade om vi ville ha fiber men jag sa att vi redan hade. då frågade han vad vi betalade, ajdå sa han för dom nu hade kampanj PGA någonting och nu kunde man få det för 6999kr. detta är i en förort till stockholm.
det var lite surt men jag fick iallafall mer valuta för pengarna och rätt mycket grävning och nöje när grannen sprang runt och skrek på dom :).
skrev inte fel adress med flit det var ett misstag, jag trodde han beställt också och undrade länge varför han skrek på dom :).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppegra:

Hej!

Jag flyttade nyligen in ett hus. Jag hade redan innan köpet planerat att få in fiber i huset, är ju en bra grej då jag har tusen huelampor 😄

Vid inflytt så sa säljarn "vill du ha in fiber så är det smidigt. Kommun har redan dratt in röret i samband med fjärrvärme så allt dom behöver göra är att blåsa in fibern och koppla in dosan" mäklaren höll med och sa att "det kostar nästan ingenting"

I källaren så var det mycket riktigt ett fiberrör indraget. Grymt tänkte jag!

Jag ringer kommun. Dom säger "Ja det är bara inblåsning där ja, tar ca 30 minuter, vi kan komma nästa vecka"

Dom kom hit, blåste in fibern, kopplade dosan. 28 minuter senare var allt klart och dom åkte vidare, kanon!

En vecka senare dimper fakturan ner i brevlådan. 12 000kr!!! Jag hade räknat med att det skulle kosta lite, men 12 000kr för att blåsa in en kabel?

Kommunens svar var bara att "det är fast pris oavsett jobb (grävning osv)

Förra ägaren har ju redan betalt för grävning och dom har ju uppenbarligen dragit in fibern då också, så förra ägaren lär ju betalt endel för fibern han med. (Det sa han till mig att dom tog betalt för)

Det roligaste utav allt är att, hade jag beställt ett komplett jobb med grävning och alltihop så hade det fortfarande kostat 12 000kr, då blir det helt plötsligt billigt?

Tycker sånt är rövigt när man inte har några andra företag att välja på och bara måste acceptera.

Någon i liknande sits? Jag sväljer självklart min heder och betalar fakturan för 100/100 bahnhof, men ändå 😄

Fast om förra ägaren "Uppenbarligen betalat för fibern" så är fibern inkopplad.... Dvs du skulle inte behöva betala för något.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.