m-ITX spel/prestandadator mellanhög budget (ca 20k)

Permalänk

m-ITX spel/prestandadator mellanhög budget (ca 20k)

Hej,

Har inte plockat ihop egen dator förut, utan fått hjälp av bekanta som har mer kunskap inom området. Börjar nu bli dags att byta ut min snart 10 år gamla dator mot något nytt, så har läst till mig så mycket jag kan om komponenter och har kommit fram till detta.
Är ute efter en dator jag kan ha på skrivbordet som inte tar alltför mycket plats, är ganska tyst och inte ser ut som ett monster. Har därför fastnat för Node 304, men har lite frågor kring bygget. Vill hålla priset runt eller under 20k

Prisskillnaden mellan i7 9700k och i9 9900k är ca 1400:-, är det värt den prisskillnaden när det kommer till prestanda i spel och allmän vardagsanvändning, eller är det vettigare att byta processor när den börjar bli utdaterad?

16 eller 32gb ram? Kommer, inom en relativt snar framtid, börja plugga programmering om det har någon betydelse.

SSD-hårddisken tog jag Samsung EVO pga hastigheten, men är den overkill för spel, eller är det en rimlig "investering"?
Den mekaniska hårddisken kommer främst användas till allmän lagring, men vill även kunna spela från den, därav 7200rpm firecuda.

Det jag är mest osäker på egentligen är processorkylningen och om den räcker för ändamålet? Har inga planer på att överklocka något, så borde inte behöva alltför kraftig kylning, men borde jag sikta högre ändå?

Sista frågan: Nätagget på 750W bör räcka, men frågan är om jag klarar mig gott på lägre, eller om ni skulle rekommendera ett annat agg? Har förstått att det är lite knapert med plats i 304 just runt nätagget och har därför valt ett snäppet kortare agg.

https://www.inet.se/datorbygge/b1115402/datorbygge

Ursäkta lång text, men tack i förväg!

Permalänk
Medlem

@Ntertainer: Är node 304 något krav eller borde du inte lägga till lite på chassit om du ändå satsar på litet och 20k.

Här är mitt förslag, 8 trådar, 32 Gb, 2 Tb och ett mindre chassi.

Chassit är väl ganska öppet så det borde gå att hitta ett grafikkort med två eller tre fläktar som får plats
och komplettera med någon i botten för flöde genom burken. Det finns nog inte plats till så mycket 2.5" diskar,
men det finns en m.2 ledig för framtiden och då kanske du ser vart man kan gömma något i chassit...
Byter du från SFX-L till SFX nätagg t.ex får man någon cm extra t.ex.

Kundvagn

Inet har den absolut sämsta dator-buggar-guiden som finns när det gäller kombinationer av komponenter...

Permalänk

@pacc: Tack för tipsen! Jag föredrar node 304 pga utseendet och att det finns ganska gott om plats inuti (dels för luftflöde och dels för extra hårddiskar).

Hur är Ryzen-processorerna nuförtiden? Det är något som kliar i bakhuvudet om att de har haft problem med värme och dylikt förut, men är det inte längre ett problem?

När det kommer till moderkort, är det någon väsentlig skillnad mellan z390 och b450, och hur stor roll spelar tredjeparten? Alltså om det är ASUS, Gigabyte, MSI osv.

Något annat tips att kolla datorbyggare?

Tack än en gång!