Permalänk
Medlem

Samsung The Frame QE65LS03R

Våran TV har gett upp (en 42" andersson från 2011, jag skäms) och vi behöver en ny. Sambon vill gärna att vi ska ha the frame och jag vill ha en grym TV.

Jag hittar nästan ingenting om denna TV, inga reviews varken i skrift eller på youtube. Hur är denna TVn? Den kostar ändå 21k. Finns det andra apparater med samma panel, så kanske man kan läsa om dom?

Hon kommer att slökolla och jag har ett genuint filmintresse. TVn kommer vara i vårat vardagsrum med ganska mycket fönster men med möjlighet att mörkerlägga.

Tack för hjälpen,

Permalänk
Medlem

Om du hade tänkt lägga 21k på en 65" så LG Oled hands down.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

@Mfzombie: Jag har också varit inne på den modellen. Jag tror den är jämförbar med 6serien, alltså edge lit, vilket resulterar i lite varmare panel undertill. Inget som ska märkas på denna års modell, Jag vet inte om den saknar local dimming men annars så ska bilden vara bra men du får mer för pengarna om du byter till 7 serien.

Är du inte oroad inbränning så skulle jag ta en oled alla dagar i veckan. Bra pris så här års också. Är det bara i ljust rum så kan qled vara en väg att gå.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

@Goong: Jag vet att LGs Oled är bättre rent bildmässigt. Hade jag fått välja fritt hade det såklart blivit en sådan. Det jag är intresserad av är hur Samsungs presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

@Goong: Jag vet att LGs Oled är bättre rent bildmässigt. Hade jag fått välja fritt hade det såklart blivit en sådan. Det jag är intresserad av är hur Samsungs presterar.

Jag tror inte du kommer att bli besviken iaf om du väljer den tv. Snygg design och möjligheten att ha den som en snygg inredning när den är avstängd är ett stort plus i mitt tycke.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

@voffen1: Är det verkligen samma panel som i 6 serien? Den är ju lastgammal. 6 serien har väl inte qled? Hade hoppats att den skulle ha en någorlunda modern panel.

För att förtydliga är det alltså The Frame 2019 som jag kikar på.

Edit: Nä tror egentligen inte heller att jag blir besviken, vill bara kolla läget

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Mfzombie: 6serien har qled, den är inte lastgammal, och lanserades i våras. Det är bara en budget variant. Jag tror fortfarande du får en fin bild. Mycket av pengarna går nog till designen som är lite annorlunda ju.

Kolla på Samsung QLED QE65Q60R

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

fönster

@Mfzombie: hej dottern köpte en förra året och den fungerar bra med fönster och årets är säkert bättre samt att ha den som ett konstverk fungerar alldeles utmärkt, du bör dock göra som hon och köpa på black fraiday. Har för mig att hon betalade runt 10000kr på elgiganten.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Perfekt, tack! Precis vad jag letade efter.

Skrivet av voffen1:

@Mfzombie: 6serien har qled, den är inte lastgammal, och lanserades i våras. Det är bara en budget variant. Jag tror fortfarande du får en fin bild. Mycket av pengarna går nog till designen som är lite annorlunda ju.

Kolla på Samsung QLED QE65Q60R

Jaha, visste inte att deras QE var 6-serie, trodde dom var typ 9 eller nått sånt nu. Jag har en bekant som har en curvad samsung, tyckte han sa det var en 6-serie som han köpte 2015-2016 nånting. Men då är ju panel säkert inte fy skam! Tack för hjälpen.

Edit:
@Pauls711: Det låter bra! Vi ska köpa Tv på black friday, oavsett om det är rea eller inte, men självklart hoppas vi på lite bättre pris på aktuella modeller.

Permalänk
Mattecoach

Ber om ursäkt om jag har ett irrelevant inlägg här.
Jag har en äldre variant (55", UE55LS03NXXC) och är mycket nöjd. Jag är inte precis den som är mest kräsen med bildkvalitet, men jag tycker att TVn helt enkelt är en grym kompromiss då vi faktiskt inte har den igång större delen av tiden men ändå slipper en svart ruta på väggen.
Jag kan inte tänka mig att den nya modellen skulle vara sämre på något vis. Däremot betalade jag 9 990 kr för 55" vilket jag tycker känns rimligt, vet inte om 65" skulle vara värt över 10 tusen extra även om det är bättre bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Perfekt, tack! Precis vad jag letade efter.

Jaha, visste inte att deras QE var 6-serie, trodde dom var typ 9 eller nått sånt nu. Jag har en bekant som har en curvad samsung, tyckte han sa det var en 6-serie som han köpte 2015-2016 nånting. Men då är ju panel säkert inte fy skam! Tack för hjälpen.

Edit:
@Pauls711: Det låter bra! Vi ska köpa Tv på black friday, oavsett om det är rea eller inte, men självklart hoppas vi på lite bättre pris på aktuella modeller.

Det stämmer nog bra att din vän har en 6 serie tv. Det är dock inte säkert att hans modell har qled.
Samsung har ju sina serier där man får lite extra bling bling ju högre upp man kommer. 9serien är den högsta om jag inte missminner mig men då kostar ju tvn därefter

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Har 55"-varianten från 2019. Helnöjd men då fick jag också den för nästan halva priset. Extremt smidigt med one connect.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Ber om ursäkt om jag har ett irrelevant inlägg här.
Jag har en äldre variant (55", UE55LS03NXXC) och är mycket nöjd. Jag är inte precis den som är mest kräsen med bildkvalitet, men jag tycker att TVn helt enkelt är en grym kompromiss då vi faktiskt inte har den igång större delen av tiden men ändå slipper en svart ruta på väggen.
Jag kan inte tänka mig att den nya modellen skulle vara sämre på något vis. Däremot betalade jag 9 990 kr för 55" vilket jag tycker känns rimligt, vet inte om 65" skulle vara värt över 10 tusen extra även om det är bättre bildkvalitet.

Tyckte det var högst relevant! Jag håller just nu på att bygga vårt drömhus och vill såklart att interiören ska vara så trevlig som möjligt. Därför tror jag och min sambo att denna tv kan bidra till detta även om jag förstår att det finns bättre paneler för samma peng.

Note 1. Jag är dessutom fotograf och vi kommer ha en hel del tavlor, tror att denna kommer göra sig jättebra då.

Note 2. Själv spyr jag på tanken av att vardagsrummet ska vara en soffa riktad mot en vägg, där det hänger en svart ruta.

Note 3. Jag har haft min tv så jävla länge nu så känner att jag kan kosta på mig en vi verkligen vill ha:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mfzombie:

Perfekt, tack! Precis vad jag letade efter.

Jaha, visste inte att deras QE var 6-serie, trodde dom var typ 9 eller nått sånt nu. Jag har en bekant som har en curvad samsung, tyckte han sa det var en 6-serie som han köpte 2015-2016 nånting. Men då är ju panel säkert inte fy skam! Tack för hjälpen.

Edit:
@Pauls711: Det låter bra! Vi ska köpa Tv på black friday, oavsett om det är rea eller inte, men självklart hoppas vi på lite bättre pris på aktuella modeller.

Ett tips om du eller någon du känner har personalkort från Benify är att Samsung brukar ha väldigt bra rabatter därigenom. Jag var nära att köpa en 75 tums 4K QLED (Q85...) för några veckor sedan då den kostade 28 där och billigast på Prisjakt var 40. Detta var också då man fick en Galaxy S10 E på köpet om man köpte en större QLED, men förhandlingarna med min bättre hälft drog ut på tiden så jag missade erbjudandet. Min förhoppning är att något liknande kommer igen på BF. Förra året hade de bra deals i alla fall.

Permalänk
Bildexpert 📺

"The Frame" 2019 LS03 är bildmässigt jämförbar med Q60R och RU8. Mellanklass som behåller finesser och panelkvalitet men offrar ljusstyrkan och FALD från Q70R och uppåt. Med egenskap att "The Frame" har one connect-boxen för att kunna bli så diskret på väggen som möjligt.

"6-serien" brukar syfta på enklare budgetmodeller, till exempel årets RU6 och förra årets NU6-modeller om vi talar Samsung. Så något helt annat i fråga om kvalitet.

Permalänk
Medlem

Kör själv The Frame 55". Nöjd med tavel-funktionen.

Dock skulle du ju kunna kolla på Qled-Tv med Ambient Mode och på så sätt få samma funktioner och lite till, för frugans skull

Vad jag har förstått så är Ambient Mode samma som "The Frame" bara det att den ena ser mer ut som en tavla, men det kan nog lösa med lite spik och kreativitet.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"The Frame" 2019 LS03 är bildmässigt jämförbar med Q60R och RU8. Mellanklass som behåller finesser och panelkvalitet men offrar ljusstyrkan och FALD från Q70R och uppåt. Med egenskap att "The Frame" har one connect-boxen för att kunna bli så diskret på väggen som möjligt.

"6-serien" brukar syfta på enklare budgetmodeller, till exempel årets RU6 och förra årets NU6-modeller om vi talar Samsung. Så något helt annat i fråga om kvalitet.

Ja det är nog bara jag som är för snabb i tanken. Tänkte inte att det finns en "vanlig" 6 serie fortfarande:) Jag syftar såklart på qleds 6 serie.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Är också intresserad av en frame, sambon tycker dock att 49 tum är max. Läste i tv guiden att 49 hade sämre skärm än 55, stämmer verkligen det? Kan få en Q70R billigare än the frame, kanske är ett bättre alternativ då? Är allergisk mot kabeltrassel dock och frame verkar ha bra lösning för det

Permalänk
Medlem

@fiblarn: Jag har första generationens The Frame (2017?) och jag är supernöjd. Visst, bildkvalitet hade jag kunnat få bättre för pengarna men det är ju inte därför jag köpte modellen. Att man får mindre prestanda/krona är ju standard när man köper specialmodeller och det är ju svårt att komma ifrån. Det är väl i så fall ifall man köper dessa när de går på rea för då dyker ju priset rejält ner till 50-60% av vad de brukar kosta. Årets serie av The Frame borde komma ut nu strax innan sommaren, tror förra året släpptes de i Maj. Det betyder ju att man kan fynda 2019 års modeller ifall de reas ut för att göra plats för de nya.

Permalänk
Medlem

Jag har två st The Frame, en 55tum 2017 i vardagsrummet där den är en del av en assymetrisk tavelvägg, sen en 43tum i sovrummet.

Man får betala lite premium för One Connect och tavel funktionen, kontra bildkvalitet, men lätt värt det för att slippa svart blaffa på väggen.

Jag är ingen bildfantom, men om jag skulle köpa en ny TV till barnrummet, skulle det bli en tredje The Frame.

Har massa personliga bildernpå tavelväggen, så kan inte visa foto, men effekten är utmärkt, speciellt om man ser till att ha spotlights på väggen (vilket man bör för en tavelvägg).

Permalänk
Avstängd

The Frame har ju One Connect box men det finns ju fler med den, som ser ut att ha bättre bildkvalitet, men som också kostar mer förstås. Gillar man designen på the Frame så är den ju bra, men om man bara vill ha få kablar och "ambient mode" (alltså nyheter, mönster eller bilder i stand by) så finns Q85R och uppåt.