Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Ubiquiti lanserar utomjordiskt snabba routern Amplifi Alien

Trädvy Permalänk
Number Six
Registrerad
Dec 1999

Ubiquiti lanserar utomjordiskt snabba routern Amplifi Alien

Med Ubiquitis senaste router erbjuds senaste Wifi 6, fyra Gigabit Ethernet-portar och interaktion via en tryckkänslig skärm.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

"en total teoretisk bandbredd på 7 685 Mbps"

Känns rejält onödigt när de snålat och bara stoppat in 1 Gbit/s WAN-portar.
Hade hellre sett 10 Gbit/s, alternativt 2.5 Gbit/s om det förstnämnda är för dyrt att implementera.

Ryzen 3700X | 16GB Ram @ 3800 Mhz CL14 | 2080 TI | 2X 1TB Samsung 970 | Acer XV273K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.:: :: oVERdOZe bbS :: ::.
Registrerad
Aug 2004

Vill ha faktorn är riktigt hög. Men jag har inte råd med 3-4 sådana här =\

MOS8500 > 68000 > 8088 > 286 > 386 > 486 > PMMX > ???? > 3570K > 2700X > 3900X. Fan vad jag älskar datorer!

Hoppas att ARM/RISC kommer med nån sexig skit supersnart!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eksjö
Registrerad
Aug 2007

Liknande som den här om man vill köra unifi serien antar jag.
https://store.ui.com/products/unifi-dream-machine

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--EVGA 1080Ti FTW3--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 950 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 Fujitsu S936 Server HP Micro 8 FreeNAS-11.2-U2.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Skulle kunna vara intressant som trådlös brygga (om man köper två alltså), och köra 100% dedikerat 8x8 för backbonekommunikationen mellan dem. Då kanske jag kan få 100 Mb/s stabilt. Men värt pengarna? Haha. Nej.

3700X, X470, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Lodisen:

"en total teoretisk bandbredd på 7 685 Mbps"

Känns rejält onödigt när de snålat och bara stoppat in 1 Gbit/s WAN-portar.
Hade hellre sett 10 Gbit/s, alternativt 2.5 Gbit/s om det förstnämnda är för dyrt att implementera.

Fast det syftar ju om man kollar på produktsidan till den kombinerade kapaciteten för wifi6, AC samt b/g/n. Kan ju finnas viss nytta i det med många klienter, även om det mest känns som säljsnack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

Äsch. Tänkte köpa ny router (Men som sedan löstes via att jag slängde in advanced tomato istället för dd-wrt som strulade) så kollat på de här, men tänkte jag väntar på wifi6. Men touchdisplay å grejjer? Nä, så kul tycker jag inte det är att slösa pengar på lull lull. Så får väl hoppas de släpper någon ny för rackmontering med wifi6 istället. Någon som har något förslag på lite mer small business/pro variant, helst rack?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Pimmp:

Liknande som den här om man vill köra unifi serien antar jag.
https://store.ui.com/products/unifi-dream-machine

Synd att den inte har wifi6.

Undra om denna klarar av WoL paketen utanför nätverket, min Amplifi HD gör tydligen inte det, fick jag lära mig igår.

Skickades från m.sweclockers.com

^^^
@¿@
o

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Blev nästan sugen ett tag där att byta ut min pfsense-router, unify ap lite och linksys swirre mot en sådan här.

Men sedan så såg man priset och var tvungen att kolla så att det verkligen stod rätt, sen har den inte ens 10 Gbit-portar för det priset.

Skäms på er Ubiquity.

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - RTX 2070 Super - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 240GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 6T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av THB:

Men sedan så såg man priset och var tvungen att kolla så att det verkligen stod rätt, sen har den inte ens 10 Gbit-portar för det priset.

Törs man gissa på att det hade varit svårt att få till en vettig konfiguration utan att priset sprang iväg väldigt mycket? Dedikerade 10Gb-kretsar börjar bli mer överkomliga, men att dedikerad hårdvara för detta finns behöver inte betyda att det varit speciellt enkelt att koppla på ett 802.11ax-chip. Sedan är det ju även så att det knappt finns några klienter med ax-stöd. Så förmodligen ansåg de att det var smartare att för de som verkligen behövde prestandan så kunde de köpa en vanlig 10Gb-switch och på en av dess portar ansluta routern.

Att sedan routern har en teoretisk trådlös överföringshastighet som vida överstiger dess fysiska anslutning kanske inte betyder så mycket eftersom så fort som vi talar om mer realistiska scenarier så kommer de vara relativt välanpassade till varandra då även en ax-anslutning har problem att komma upp i mer än 100 MB/s vid avstånd längre än några få meter.

För att sätta allt i lite perspektiv. Låt oss se på en Samsung Galaxy S10 som har ax-stöd. Att fylla upp dess 128 GB med 100 MB/s skulle bara ta 20 minuter. Att kopiera en nedladdad film i HD-upplösning på säg 10 GB skulle ta lite under två minuter. Datamängderna är helt enkelt så små och hastigheten så hög så det är inget nämnvärt bekymmer. Om man istället sitter med en stationär dator där vi istället för några tiotal GB kan tala om flera TB bör istället lösningen vara en dedikerad 10Gb-switch.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Jan 2007

Tar hellre en uppdaterad USG, tack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av backfeed:

Skulle kunna vara intressant som trådlös brygga (om man köper två alltså), och köra 100% dedikerat 8x8 för backbonekommunikationen mellan dem. Då kanske jag kan få 100 Mb/s stabilt. Men värt pengarna? Haha. Nej.

Trådlösa nätverk är endast lika snabba som den svagaste länken, kör man en liten USB-wifi dongel får man leva med överhettning och instabilitet. Kör med 3x3 Instickskort och kör 100 mbit/s 24/7 aldrig haft latensproblem eller instabilitet.

2700x @4,35Ghz,1,42 8C/8T (180W P95) (3,2 Ghz vardag @0,88V (30W P95)) || 16GB DDR4 @2933Mhz @11-12-12-24-35-210-1T || RX Vega 64 Strix @1,4Ghz Core, 0,9Ghz Mem @0,85V @150W (BFV)|| 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Esseboy:

Trådlösa nätverk är endast lika snabba som den svagaste länken, kör man en liten USB-wifi dongel får man leva med överhettning och instabilitet. Kör med 3x3 Instickskort och kör 100 mbit/s 24/7 aldrig haft latensproblem eller instabilitet.

Jag kör 100% dedikerat 4x4 Wifi 5 på 5 GHz-bandet (på kanaler som ingen annan i området använder) mellan två likadana stationer (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4462156) ca 15 meter ifrån varandra utan nämnvärt hinder emellan, men ett enkelt test med Jellyfish Video Bitrate Test Files visar att det är svårt att komma upp i ens 50-60 Mb/s kontinuerligt hackfritt (mellan min filserver och min Apple TV 4K).

Maxhastigheten är betydligt högre, men det är just det kontinuerliga hackfria jag är ute efter.

3700X, X470, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skepplanda
Registrerad
Mar 2007

Hade den faktiskt sett ut som ett alienägg, så hade jag ju köpt den direkt...

Desktop: Raven 02-E | Ryzen 5 3600 | Noctua NH-14 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | 16 GB Corsair LP 3200 | KFA2 1070Ti | Cougar CM 650W | Acer XB27HU Laptop: Thinkpad X1 Carbon 2015 Mobil: Galaxy S5

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017
Skrivet av backfeed:

Jag kör 100% dedikerat 4x4 Wifi 5 på 5 GHz-bandet (på kanaler som ingen annan i området använder) mellan två likadana stationer (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4462156) ca 15 meter ifrån varandra utan nämnvärt hinder emellan, men ett enkelt test med Jellyfish Video Bitrate Test Files visar att det är svårt att komma upp i ens 50-60 Mb/s kontinuerligt hackfritt (mellan min filserver och min Apple TV 4K).

Maxhastigheten är betydligt högre, men det är just det kontinuerliga hackfria jag är ute efter.

Vad använder du för att spela upp filerna på Apple TV? Själv använder jag Infuse på Apple TV som streamar filerna från min NAS över NFS och upplever aldrig hack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av orginallinus:

Hade den faktiskt sett ut som ett alienägg, så hade jag ju köpt den direkt...

Hur vet du att den inte gör det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eksjö
Registrerad
Aug 2007

@Cyberz: Har inte lusläst allt om den men det vore underligt om det inte kommer någon uppdaterad mjukvara som möjliggör detta.
Läste om detta angående Unifi ac Pro och Nano någonstans.

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--EVGA 1080Ti FTW3--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 950 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 Fujitsu S936 Server HP Micro 8 FreeNAS-11.2-U2.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001

skulle behöva uppgradera routern hemma, detta verkar väldigt intressant, dyrt dock, men tillverkaren har ju tidigare gjort bra grejer å jag kör deras AP´s hemma i huset. Så de blir nog en sådan

|Workstation: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | RTX 2070 Super | 24GB DDR4 | SSD 1.5TB | HDD 5.0TB |
|VMware rig: HP ProLiant DL360 G6 | 48GB DDR3 | SAN 24TB |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skarpnäck
Registrerad
Mar 2011

När kommer de med APs med wifi 6! ifos behöver jag det inte men det är coolt

Gaming:[Asus Zenith Extreme]-[AMD TR 1950X@4Ghz]-[G.Skill TridentZ 3600Mhz 32GB]-[GTX 1080 Ti SLI]-[Samsung 960PRO 1TB]-[CL SMA8]:.
unRAID:[Supermicro X10SL7-F]-[Intel Xeon 1240L V3]-[32GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2006

Håller med om 10gbit ethernet-portarna :I

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009

Ändrar folk inställningar/kollar status så ofta att en dedikerad skärm på routern är användbart?

Eller är det mest för att öka ha-begäret?

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

1gbit portar för nästan 5000kr?
Display på en router varför? Finns appar och web interface för allt ändå ?

Ne, stort pass typ.
Frågan är väl hur pass bra räckvidden är också i denna lilla kuben, om den ens är mycket bättre än andra routers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Blev faktiskt lite besviken... display bidrar mest till att den ser ut som en ren leksak.
Gör om och gör rätt.

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 1070, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM/CSE-743TQ, Xeon 1230, 28TB
HP MS G8 Xeon 1265L. Qnap TS453A 12TB, Asrock HTPC, HP Elitebook, Aruba AP:s, HP Poe switch, Fortigate 60D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Fungerar den tillsammans med Amplifi HD? Kanske inte blir Wifi 6, men kan ju vara bra om de passar med varandra.

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | Chassi: Mitt bord (snart)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Nu väntar vi bara på att deras AP och den föråldrade USG ska uppgraderas för wifi6 stöd och bättre CPU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Archibald:

Vad använder du för att spela upp filerna på Apple TV? Själv använder jag Infuse på Apple TV som streamar filerna från min NAS över NFS och upplever aldrig hack.

Infuse, men har testat ett par andra också (t.ex. VLC). Det blir samma sak med min bärbara Lenovo med Windows. Jag kör inte NFS dock utan CIFS (SMB 3.0), från min Windowsbaserade server.

3700X, X470, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Lyxfällan 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

Jag blev våldsamt sugen på en Alien-router, tur för plånboken att den inte kan köpas här än. Jag håller med er som skriver att det är en konstig brist att inte stöda 10 Gigabit Ethernet i en produkt i den här prisklassen, men då jag inte har behov av det hemma är det inget som avskräcker från köp för min del. Min router där hemma ger riktigt bra trådlös prestanda, vilket jag använder till en hel hög devices (PS4 Pro, HTPC, Nintendo Switch(ar), 3DS(er), PS Vita(s?), Google Stadia och mer därtill).

Routerns 5 GHz-nätverk kan dock gå ner då och då, inte särskilt ofta men när det väl händer måste jag starta om routern för att det ska kicka in igen. En router med stabilt Wifi 6 och mesh-funktion är vad jag letar efter i ersättaren i hemmanätverket.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017
Skrivet av backfeed:

Infuse, men har testat ett par andra också (t.ex. VLC). Det blir samma sak med min bärbara Lenovo med Windows. Jag kör inte NFS dock utan CIFS (SMB 3.0), från min Windowsbaserade server.

Hade samma problem som du när jag körde SMB. Trots att jag hade bra throughput vid filöverföringar. Lyckades aldrig lösa problemet utan bytte till NFS och har inte haft några problem sedan dess. Vore intressant att se om det skulle lösa även dina problem..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av backfeed:

Har du kollat att kanalen du använder inte är full? Grannarna kan annars störa din WiFi.

2700x @4,35Ghz,1,42 8C/8T (180W P95) (3,2 Ghz vardag @0,88V (30W P95)) || 16GB DDR4 @2933Mhz @11-12-12-24-35-210-1T || RX Vega 64 Strix @1,4Ghz Core, 0,9Ghz Mem @0,85V @150W (BFV)|| 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skepplanda
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av twk:

Hur vet du att den inte gör det?

En del kanske tycker att en headcrab ser ut som en facehugger? Eller vad menar du? Helt klar har ju Ubiquiti hämtat inspiration från en Science Fiction-klassiker i det här fallet, istället för som t.ex. Netgear som hämtat från en känd Fantasy-serie med sin Nighthawk AX12. Vilken tycker du blev mest lyckad?

Desktop: Raven 02-E | Ryzen 5 3600 | Noctua NH-14 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | 16 GB Corsair LP 3200 | KFA2 1070Ti | Cougar CM 650W | Acer XB27HU Laptop: Thinkpad X1 Carbon 2015 Mobil: Galaxy S5

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"