Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Fråga/Tips: Intel nuc hades canyon / MSI trident 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Fråga/Tips: Intel nuc hades canyon / MSI trident 3

Tja,

Detta forum har hjälpt mig åtskilliga gånger tidigare så jag frågar om hjälp denna gång också

Jag har ganska trångt med yta och kan bara ha en dator med max bredd på 15cm, jobbigt jag vet. Men vill ändå kunna spela spel på datorn, spelar inte jätte avancerad spel mest WoW/Diablo/Overwatch/Tomb Raider

Dock så är jag inte helt utan hopp då jag har två alternativ som följer nedan:
Denna

eller

Denna

Hades canyon kan man komma ner lite i pris på om man väljer egna delar då den går att köpa som barebones. Jag vet inte egentligen vad jag ska välja.

Vad ser ni för obvious pros/cons?

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Hades Canyon är väldigt trevlig, har ett par sådana på jobbet, men de är väldigt dyra och grafikkortet är bättre än alla integrerade men ändå rätt klent. Men 15 cm är inte så smalt, det finns rätt många datorer som hade fått plats. Exempelvis: https://www.dustinhome.se/product/5011148415/ideacentre-t540

Men av de två så MSI-datorn om du har tänkt spela något.

Sen är dina länkar fucked up i inlägget.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det är ju nya APUer på gång men kanske en 3400g funkar också om du inte är ute efter en ren spelburk, kolla på ett bygge på Asrock A300 https://www.asrock.com/nettop/AMD/DeskMini%20A300%20Series/ 15 x 15 x 8 cm

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

@snajk:

Skumt med länkarna... De ska funka nu i alla fall.

Jag glömde bort att notera att jag inte kan ha den på golvet utan på mitt skrivbord, därav max 15cm... Finns en del gamingmaskiner på proshop som kan passa där, bland annat Denna från zotac. Dock har jag ingen erfarenhet från Proshop, någon som har handlat därifrån?

Sen kan jag ju konstatera att jag föredrar små formfaktorer rent generellt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Wargear101:

@snajk:

Skumt med länkarna... De ska funka nu i alla fall.

Jag glömde bort att notera att jag inte kan ha den på golvet utan på mitt skrivbord, därav max 15cm... Finns en del gamingmaskiner på proshop som kan passa där, bland annat Denna från zotac. Dock har jag ingen erfarenhet från Proshop, någon som har handlat därifrån?

Sen kan jag ju konstatera att jag föredrar små formfaktorer rent generellt.

Har bara köpt småsaker från Proshop, dock utan problem. Men de har rätt bra betyg på prisjakt.

Modellen jag länkade ska inte stå på golvet utan det är en liten tower-modell. Inte lika liten som en NUC eller liknande men den har ju andra fördelar gentemot andra länkade maskiner. Bättre grafikkort exempelvis men den lär också vara tystare då det finns mer plats för kylning. Sen vet jag inte om den är en bra modell specifikt, bara att max 15 cm djup inte behöver betyda någon superliten, dyr och klen maskin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av snajk:

Har bara köpt småsaker från Proshop, dock utan problem. Men de har rätt bra betyg på prisjakt.

Modellen jag länkade ska inte stå på golvet utan det är en liten tower-modell. Inte lika liten som en NUC eller liknande men den har ju andra fördelar gentemot andra länkade maskiner. Bättre grafikkort exempelvis men den lär också vara tystare då det finns mer plats för kylning. Sen vet jag inte om den är en bra modell specifikt, bara att max 15 cm djup inte behöver betyda någon superliten, dyr och klen maskin.

Så är det ju, får mäta lite till när jag kommer hem. Den ska nämligen stå på ett ikea klaffbord (Norberg). I know, speciella problem

Skulle annars kunna köpa en gaming laptop och ett vertikalt ställ.

Egentligen spelar jag bara world of warcraft och Overwatch för det mesta. Därav tänkte jag på Nucen, den kan man ju koppla upp till ett externt grafikkort i framtiden.