Vilket grafikkort kör min laptop på?

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort kör min laptop på?

Har en nyinköpt begagnad Lenovo Legion y530 med ett GTX 1060 grafikkort installerat, men är osäker om den kör på 1060 kortet eller den integrerade grafikkretsen Intel UHD 630. Hur kan jag veta om den kör på 1060 kortet eller inte?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Enklaste vore väl att starta ett spel och köra lite högre grafikinställningar då borde man rätt enkelt baserat på fps konstatera vilket av dom som körs.
Sen ska väl datorn byta till intel gpun när det är nere på skrivbordet och prestandan inte behövs.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Enklaste vore väl att starta ett spel och köra lite högre grafikinställningar då borde man rätt enkelt baserat på fps konstatera vilket av dom som körs.

Ja jag håller på och laddar ner ett spel nu och ska testa det. Men tycker youtubefilmer är en aning suddiga och ryckiga, därav min undran. Ska dessutom vara 144 hz skärm.

1. Vart ser jag till att välja 1060 kortet som förstaval?

2. Hittar ingenstans där jag kan ställa in skärmens hz, vart gör jag det?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Ja jag håller på och laddar ner ett spel nu och ska testa det. Men tycker youtubefilmer är en aning suddiga och ryckiga, därav min undran. Ska dessutom vara 144 hz skärm.

1. Vart ser jag till att välja 1060 kortet som förstaval?

2. Hittar ingenstans där jag kan ställa in skärmens hz, vart gör jag det?

Mvh

1.
https://appuals.com/how-to-switch-between-displays-dgpu-gpu-i...

2.
Skulle titta på att du ställer skärmen uppdateringsfrekvens i nvidia kontrollpanelen.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

1.
https://appuals.com/how-to-switch-between-displays-dgpu-gpu-i...

2.
Skulle titta på att du ställer skärmen uppdateringsfrekvens i nvidia kontrollpanelen.

Tackar!! Ändrade så att Nvidiakortet kör hela tiden nu. Men vart man ser skärmens uppdateringsfrekvens någonstans hittar jag inte i nvidia kontrollpanelen, verkar inte finnas..?

Permalänk
Medlem

Det borde gå utmärkt att kolla på Youtube även med det integrerade grafikkortet. Det är ju iofs inga problem att alltid köra med det diskreta grafikkortet, förutom att batteritiden påverkas rätt rejält.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Det borde gå utmärkt att kolla på Youtube även med det integrerade grafikkortet. Det är ju iofs inga problem att alltid köra med det diskreta grafikkortet, förutom att batteritiden påverkas rätt rejält.

Tycker kvaliteten i bilden på Youtube inte är nått vidare trots att jag kör i 720p, ryckigt och lite suddigt. Hur löser jag det?

Vet du var man kan kolla vilken hz skärmen kör i? (hittar ingenstans i kontrollpanelen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Hur kan jag veta om den kör på 1060 kortet eller inte?

Kolla på baksidan av datorn. Är skärmsladden inkopplad i 1060-kortet så används 1060-kortet, är den inkopplad i moderkortet så används Intel-grafiken.

En stationär dator fungerar i regel inte som en laptop där man oftast har två grafikkort kopplade till samma utgångar, utan det är vilken utgång man använder som bestämmer vilket kort som används. Troligtvis får du inte ens bild om du kopplar in skärmen i moderkortet, eftersom den integrerade grafiken brukar avaktiveras när man har ett separat grafikkort monterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kolla på baksidan av datorn. Är skärmsladden inkopplad i 1060-kortet så används 1060-kortet, är den inkopplad i moderkortet så används Intel-grafiken.

En stationär dator fungerar i regel inte som en laptop där man oftast har två grafikkort kopplade till samma utgångar, utan det är vilken utgång man använder som bestämmer vilket kort som används. Troligtvis får du inte ens bild om du kopplar in skärmen i moderkortet, eftersom den integrerade grafiken brukar avaktiveras när man har ett separat grafikkort monterat.

Förstår inte riktigt det där med skärmsladden ska vara inkopplad. Du menar strömsladden? Kan jag stoppa in den på fler ställen på baksidan av laptopen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Förstår inte riktigt det där med skärmsladden ska vara inkopplad. Du menar strömsladden? Kan jag stoppa in den på fler ställen på baksidan av laptopen?

Aha, glöm vad jag skrev, jag fick för mig att det var en stationär dator du pratade om. Om det är en laptop så använder den troligtvis den integrerade grafiken när du tittar på Youtube, för den räcker gott och väl för det. Att du upplever Youtube som ryckig och suddig kan ha många orsaker. Det kan vara så enkelt att skärmen är annorlunda än vad du är van vid. Om det är något fel någonstans så är det troligtvis ett mjukvarufel, du kan testa någon annan webbläsare och se om du upplever samma problem då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Aha, glöm vad jag skrev, jag fick för mig att det var en stationär dator du pratade om. Om det är en laptop så använder den troligtvis den integrerade grafiken när du tittar på Youtube, för den räcker gott och väl för det. Att du upplever Youtube som ryckig och suddig kan ha många orsaker. Det kan vara så enkelt att skärmen är annorlunda än vad du är van vid. Om det är något fel någonstans så är det troligtvis ett mjukvarufel, du kan testa någon annan webbläsare och se om du upplever samma problem då.

Ja jag tänkte nog också att du menade stationär dator Fick windows 10 nyinstallerat från scratch tänker kanske att någon drivrutin saknas då? Men ska testa annan webbläsare. Första uppstarten med win 10 så kom en rad meddelanden att drivrutiner installerats automatiskt. Hur vet man om nått saknas?

Permalänk
Avstängd

Du ser i aktivitetshanteraren vilket grafikkort som används för respektive program. Men du behöver inte köra Youtube på det fetare kortet, det gör ingen skillnad. Youtube är ingen toppkvalitet och dina problem kan ha en massa orsaker, nätverksuppkoppling exempelvis, eller annan typ av skärm än du är van vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du ser i aktivitetshanteraren vilket grafikkort som används för respektive program. Men du behöver inte köra Youtube på det fetare kortet, det gör ingen skillnad. Youtube är ingen toppkvalitet och dina problem kan ha en massa orsaker, nätverksuppkoppling exempelvis, eller annan typ av skärm än du är van vid.

Ja alltså när jag surfar på vanliga sidor är bildkvaliteten bättre än min gamla stationära, men inte Youtube. Men som du säger jag kanske bara inte är van vid denna skärm bara. Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hillzing:

Ja alltså när jag surfar på vanliga sidor är bildkvaliteten bättre än min gamla stationära, men inte Youtube. Men som du säger jag kanske bara inte är van vid denna skärm bara. Tack för hjälpen alla!

Testa att köra klippen i högre upplösning, 720p är inte högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Testa att köra klippen i högre upplösning, 720p är inte högt.

Testade nu och det blev bättre på en video iaf