Buckliga element, hur påverkas ljudet?

Permalänk

Buckliga element, hur påverkas ljudet?

Har haft gäster hemma, små gäster. Som verkade gilla att slå in fingrarna i baselementen på mina Canton Chrono 509 DC. Min fråga är, kommer detta påverka ljudet eller bara reta gallfeber på mig rent kosmetiskt?

Bild på elementet

Permalänk
Medlem

Prova att lyssna?

Permalänk
Medlem

Var är bucklorna någonstans på konen?
Är de i mitten så är det bara biten som täcker talspolen, den spelar rätt liten roll.
Om det är längre ut på konen kan det påverka, men ärligt talat brukar det vara försumbart om inte skadan är stor.

Ta en bild och kasta upp så vi kan se, dumt att sitta och gissa i onödan. Överlag brukar sådana skador, om de är mindre vara mestadels kosmetiska.

Edit: Måste ha missat bilden innan, det borde vara okej rent ljudmässigt... Är som sagt på en av elementen som tar under 300Hz. Men seriöst, det där var inte vackert! Med lite tur är deformationen inte något som nåt talspole..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Rekordmedlem

Det ger en ganska liten påverka av ljudet, troligen inte hörbart om det endast är formen på membranet som ändrats lite men om det deformerats så det inte längre går fritt i magnetgapet är det värre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.