Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Sep 2006

Köpråd sekundär skärm

Hej.
Jag har för närvarande en dell "S2716DG" skitbra gsync 1ms etc.. Den är jag jättenöjd med.

Nu vill jag köpa en sekundär skärm för Chat, browsing och obs kontroll.

Hur kan olika kvalité på skärmar påverka prestanda? Går det att ha en jättebra och en duglig skärm utan att tappa prestanda?

Har sweclockers något bra köpråd för en enklare terminalskärm?

i5 4670K, ASUS Z87-A, EVGA GTX 980 Ti, Skärm: VG248E

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eksjö
Registrerad
Sep 2012

@Surdal: Det här är den sekundär skär,m jag använder och funkar perfekt. https://www.proshop.se/Bildskaerm/Acer-24-Bildskaerm-K242HLbd...
Rekommenderar starkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Surdal:

Hej.
Jag har för närvarande en dell "S2716DG" skitbra gsync 1ms etc.. Den är jag jättenöjd med.

Nu vill jag köpa en sekundär skärm för Chat, browsing och obs kontroll.

Hur kan olika kvalité på skärmar påverka prestanda? Går det att ha en jättebra och en duglig skärm utan att tappa prestanda?

Har sweclockers något bra köpråd för en enklare terminalskärm?

Funkar den ok tillsammans med en mer presterande skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

@Surdal: Har hört att det kan bli lite problem med Windows om man mixar skärmar med olika refreshrates.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Hade kört samma hz på båda, otrevligt för ögonen annars!

"Past, present, and future are as one to me"
3700X//1080TI//32GB E-Die
Ryzen2 - när produkten är så bra att alla förlåter AMD för falsk marknadsföring - /watch?v=prAaADB9Kck

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av firstofmay:

Hade kört samma hz på båda, otrevligt för ögonen annars!

Så samma Hz. Samma ms också?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Surdal:

Så samma Hz. Samma ms också?

Tror ms spelar lite roll om det mest är för windows och inte för spelande

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Surdal: "ms" på en skärm är en påhittad/rövdragen siffra. Den säger ingenting om någonting. Och skulle den säga någonting skulle det ge en antydan om eftersläp, vilket normalt inte är ett problem för att köra fler skärmar.

Fördelen med att matcha övre frekvens, likt att köra båda i 144 Hz, är att det minskar risken för den snabba skärmen får sitt innehåll sänkt till den andra skärmens lägre frekvens.

Typiskt scenario är när man vill spela över båda skärmarna samt att man har någon form av programvara som tvingar den andra skärmen att anpassa sin frekvens. Den senare brukar det komma frågor om där innehåll på 144 Hz-skärmen sänks ifall man tillexempel spelar upp video på den andra skärmen som kör 60 Hz. Brukar vara ett problem knutet till mjukvaran man kör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Va smart kör på att din sekundära ska vara IPS då du ändå inte ska spela på den . Jag kör AOC IPS sekundärt och bilden och färgerna är sjukt bra .
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4399494

Ny dator Lexius signatur 2019 edition Ryzen 7 2700X@4.1ghz auto oc/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2800mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Oneplus 5T