Platt eller böjd skärm - vad är fördelarna och nackdelarna?

Permalänk
Medlem

Platt eller böjd skärm - vad är fördelarna och nackdelarna?

Allt fler "gaming"-skärmar har ju numera en böjd panel istället för en traditionell platt panel.
Varför? Är det bara för att det skall se häftigt ut, eller finns det någon faktisk fördel med en böjd skärm?

Jag antar att en del av tanken är man skall bli lite mer omsluten av en böjd skärm vilket skulle kunna öka immersionen, men blir det någon märkbar sådan effekt?

Omvänt, finns det några egentliga nackdelar med en böjd skärm jämfört med en platt skärm?

Permalänk
Medlem

Jag tror SweClockers har en video om det här och att kontentan är att det har noll påverkan åt plus eller minus-hållet. Det är bara en sälj-feature.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en platt och en böjd sida vid sida. Den böjda ser mest "rak" ut, eftersom sidorna, som är lite längre bort på en platt skärm, nu är lite närmare och kompenserar. Den platta skärmen ser aningen "tunnformig" ut, i jämförelse.

Det finns, vad jag vet, inga nackdelar med böjd skärm, och i mitt tyckte några små fördelar, så om allt annat är lika, välj den böjda.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nackdel med böjd skärm är att den tar mer plats, tex om man vill hänga den på väggen

Permalänk
Bildexpert 📺

@Erik_T: Går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/25548

TL;DR är böjda skärmar böjda därför att paneltillverkaren valde att tillverka dem böjda. Sedan kan man förstås finna diverse för- och nackdelar med det ena eller deta andra, bara man anstränger sig eller matchar mot något konceptuellt tänkande. En del med simulatorer är förtjusta i böjda uw-skärmar till exempel.

Permalänk
Medlem

Finns ju mindre fysiska fördelar i att pixlarna är riktade mot dig även i kanterna, vilket borde ge jämnare ljus/färger, samt att skillnaden i avstånd minskar mellan dig och pixlar i mitten/sidorna vilket ger jämnare storlek på saker.

Skulle dock säga att det till 99% är en ren immersionsgrej, eller bara för att folk tycker det ser ut att vara mer modernt, eller coolt.

Nackdelar är att skärmen blir djupare, samt att det snarare förvärrar ovanstående om du inte tittar på skärmen rakt framifrån (mer ett problem för tv dock). Samt kostnad givetvis.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det beror på storlek, allt under 34" ultrawide är i princip en gimmick om man inte sitter och trycker facet in i skärmen. Vid 34" och större börjar det dock ge lite bättre immersion (beror också på avstånd) och har man t.ex en VA panel kan man slippa vissa problem med färgskiftningar om man har en rejält bred panel.

Själv använde jag ett tag en curved 48" Samsung TV som skärm på 1,2M~ avstånd. Den hade i princip varit oanvändbar för ändamålet om den varit platt, alternativt hade jag fått sitta ännu längre ifrån.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Jag misstänkte nog att det hade skrivits om ämnet förr här på Sweclockers, men mina sökfärdigheter var uppenbarligen otillräckliga den här gången.