Mitt Comhem fiber dött - hur lång tid ska det ta?

Permalänk
Medlem

Mitt Comhem fiber dött - hur lång tid ska det ta?

När jag kom hem från jobbet i onsdags märkte jag att internet var dött. Wan lampan lyser inte på comhem cts modemet.

Jag ringde supporten och de sa att de skickar ärendet vidare till tekniker. Igår fick jag meddelandet att det gått till Transtema Network Services. Idag inget mer från dem och nu börjar jag bli irriterad. Ska jag alltså vänta över hela helgen utan internet? Det är ju drygt som fan.

Hur lång tid brukar såna här problem ta att lösa? Några tips?

Permalänk

TNS har hand om / service av Telias fibernät inklusive stationerna. Com Hem har troligen först gjort en fjärrstyrd felsökning på sin egen utrustning men inte lyckats hitta något fel. Då kontaktas nätägaren (Telia) vars entreprenör TNS får en felsökningsorder att åka ut och kontrollera förbindelsen från Com Hems switchar som står inplacerade i Telias stationer och sedan kontroll av fibern hela vägen ut till din CTS.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

allt från några dagar till veckor tyvärr, jobbar själv som fibertekniker och vi är 3:e i ledet i många nät... tex 1. comhem vill göra sin egna felsökning med sin tekniker, som mer eller mindre bara konstaterar att det inte finns någon laser mot din CPE
2. ärendet går till nätägaren som fördelar ut jobben till företagen som faktiskt kan lösa problemet
3. där kommer vi som riktiga fibertekniker in och löser problemet. tyvärr har man hört många historier från slutkunden som väntat 3-4v och haft 2-3 "tekniker" ute och ej kunnat lösa något av dom simplaste problemen som i många fall är en omsvetsning i skåpet och tar ca 1 timma att fixa med lite felsökning.
MEN.. vi har haft kunder som vi fått order att åka ut till inom ett par timmar efter problemet upptäckts

hoppas på det bästa för din skull, men förstår hjälplösheten du upplever!
kan bara ge ett tips och det är att vara ihärdig och ringa till comhem, var väldigt trevlig och förstående att personen på andra sidan inte kan trolla. lite push brukar hjälpa

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

Tack för jättebra svar om hur processen går till. Det är lite nedslående att det kan ta lång tid om man har otur. Då är det med andra ord lönt att ringa fler gånger för att försöka påskynda processen. Är det skillnad på operatörer hur snabbt det går? Kanske borde göra slag i saken och byta till Bahnhof som jag ändå tänkt göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om order redan gått vidare till TNS så hamnar det i deras kö. Då kan inte operatören göra mer.

Det som kan skilja i tid är om operatören vill hålla på och prova själva först för att se om dom löser det på egen hand. En del operatörer drar sig för att skicka ärendet vidare innan dom verkligen säkerställt att felet inte är hos dom själva, så dom inte får kostnader på sig för felsökning som bara visar att det inte är fel i det passiva nätet.

Så skillnaden i tid mellan Com Hem och Bahnhof beror på hur pass snabbt respektive operatör skickar vidare felsökning till Telia.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Jag hade bredbandbolaget. Det tog 7 veckor för de att fixa till så det fungerade för mig.
Så har du otur spelar det ingen roll vilken operatör du har.