Permalänk

Web gui för qemu/kvm

Har googlat en del, många skriver om proxmox, men det är väl en distro i sig? Många web gui som finns verkar övergivna, typ libvirtmgr o kimchi .. finns det något idag som är gratis ..

Vill egentligen bara kolla lite status o ha koll .. att kunna ändra saker är ju bara bonus för mig just nu.

Permalänk
Medlem

Proxmox är debian i botten, så står man ut med det så får man webbgui på köpet. Jag tycker det funkar kalas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2,4 Ghz och en espressobryggare från KRUPPS.

Permalänk

Förstått det också men har en befintlig debian installation med fullt fungerande vm o allt annat som behövs .. tänker inte börja om .. kan man lägga på bara proxmox web gui på något sätt?

Permalänk
Medlem

Inte svar på din fråga, men får jag fråga varför du vill ha ett (web) GUI för qemu-kvm?

När jag installerade om min server förra veckan upptäckte jag att Debian tagit bort VirtualBox ur sitt repo och rekommenderade qemu-kvm med virt-manager istället. Jag testade virt-managers GUI ett litet tag men beslutade mig snabbt för att hantera allt manuellt istället. Det var lite rörigt i början men nu tycker jag att det fungerar väldigt bra och är glad att jag valde denna lösningen.

Lång histora kort så har jag skapat ett litet "wrapper" script i bash som sköter initiering och nätverk och en systemctl-service för att hantera mina gäster.

thomas@host:/~$ sudo systemctl start qemu@debian-lab thomas@host:/~$ systemctl status qemu@debian-lab ● qemu@debian-lab.service - qemu@debian-lab Loaded: loaded (/lib/systemd/system/qemu@.service; disabled; vendor preset: enabled) Active: active (running) since Tue 2019-12-03 20:11:05 CET; 15s ago Main PID: 13208 (qemu-system-x86) Tasks: 17 (limit: 4915) Memory: 511.6M CGroup: /system.slice/system-qemu.slice/qemu@debian-lab.service └─13208 qemu-system-x86_64 -name debian-lab -m 4G -smp 8 -enable-kvm [...]

Har (tills vidare) privata Gists på GitHub som jag kan dela med mig om du är nyfiken och villig att rota i terminalen istället för i ett web-GUI.

T

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk

@felplacrd: var väl mest för att kolla status, samt om det fanns, lite meckigt ibland att sitta på paddan o skriva i en ssh klient

Permalänk

@Silver: har läst om kimchi innan, men verkar vara lite dött på utvecklingssidan där, har du kört det själv?