Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Byta från stationär till laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Byta från stationär till laptop

Jag funderar på om det är värt att byta ut min stationära dator mot en laptop för att ha i hemmet och även kunna ta med på resor.

Är det nåt jag går miste om jag byter?

Jag tänker att jag ska ha en Thunderbolt-docka till laptopen så att jag kan koppla in skärm med Displayport, mitt tangentbord och mus med USB eller Bluetooth, koppla in nätverkskabel och även koppla in några externa hårddiskar med USB.

Om jag byter till laptop så vill jag ha en lätt som väger max 1,5kg, har 512GB SSD, 16GB Ram, 13-14 tum skärm och Windows.

Jag använder min stationära mest till att surfa, Excel, lyssna på musik, kolla videos, redigera RAW-bilder i Photoshop och även lite videoredigering (gärna så att den klarar mindre 4k-filmer).

Har ni något tips på gärna en ny laptop-modell och inget gammalt som funnits på hyllan i några år? Pris ca 15.000kr och gärna tips på passande Thunderbolt-docka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2019
Skrivet av aik_putte:

Är det nåt jag går miste om jag byter?

Ja: En stationär dator behöver inte bry sig om futtigheter som att inte dra mer ström än vad ett portabelt nätaggregat kan leverera. Den har också plats för större fläktar som kan leverera jämförbar luftomsättning vid betydligt lägre varvtal eller omsätta betydligt större mängder luft totalt sett, vilket innebär bättre kylning.

De tyngsta jobben gör sig helt enkelt bättre och bekvämare på en stationär dator än på en laptop, och du måste upp rejält i pris jämfört med stationära komponenter för att få mobila komponenter med motsvarande prestanda.

Skrivet av aik_putte:

Jag tänker att jag ska ha en Thunderbolt-docka till laptopen så att jag kan koppla in skärm med Displayport, mitt tangentbord och mus med USB eller Bluetooth, koppla in nätverkskabel och även koppla in några externa hårddiskar med USB.

Om jag byter till laptop så vill jag ha en lätt som väger max 1,5kg, har 512GB SSD, 16GB Ram, 13-14 tum skärm och Windows.

Jag använder min stationära mest till att surfa, Excel, lyssna på musik, kolla videos, redigera RAW-bilder i Photoshop och även lite videoredigering (gärna så att den klarar mindre 4k-filmer).

Har ni något tips på gärna en ny laptop-modell och inget gammalt som funnits på hyllan i några år? Pris ca 15.000kr och gärna tips på passande Thunderbolt-docka.

Laptopen du vill ha kostar 25-30 kkr (TB-dockan tillkommer naturligtvis till priset).
Du behöver kompromissa med skärmkvalitet och/eller vikt/storlek och/eller ålder för att få maskinen du vill ha. Bara du kan avgöra vilka kompromisser du är beredd att leva med.

Lenovos T4xx-serie och Dells XPS 13” har bra rykte i aktuell storleksklass, och kan fås med riktig PCIe-baserad SSD vilket gör underverk för känslan av snabbhet. Där behöver du troligen gå tillbaka ett år eller två för att komma ner i rätt prisklass, dock.

Ett alternativ kan naturligtvis vara att köpa en billigare och mindre kraftfull dator att ha i soffan/på resor, och ha kvar den stationära för 4k videoredigering och andra krävande uppgifter. Klarar du dig med 8 GB minne och 256 GB SSD är det mer realistiskt att komma i underkant av 15kkr.