Ny skärm är väldigt suddig vid spel/film (AOC 27G2U)

Permalänk
Medlem

Ny skärm är väldigt suddig vid spel/film (AOC 27G2U)

Tjena! köpte mig igår en ny IPS skärm (AOC 27G2U) som jag skulle byta ut mot min gamla TN skärm (VG248QE)..
problemet är dock att den är väldigt suddig, speciellt i apex legends som är det enda spelet jag spelar för stunden och även i videoklipp.

Provade idag att koppla in min gamla skärm för att ha dem sida vid sida och det är stor skillnad, vilket är konstigt då Asusen är en frukstansvärt dålig skärm i mitt tycke färgmässigt och bildmässigt, men den är "knivskarp" gentemot den nya..
Den nya är 27" gentemot 24" som den gamla men man ska ju inte få känslan att man måste gnugga ögonen för att se ordentligt när man använder den bara för att det är 3" större och samma upplösning

är det något jag missat när jag installerade min nya skärm? har laddat ner nya drivrutiner till skärmen ifrån AOC hemsida och pillat i skärm inställningarna utan att lösa problemen, jag tänkte ifall det fanns någon skarphet att ändra i inställningar men något sådan finns inte, text och sådant är skarpt.

kör båda i 1080p 144hz med DP kabel

skickar med oerhört dåliga mobilbilder ifrån skärmen där man kan se att den ena är suddig och den andra inte, syns betydligt mycket mer i verkligheten än man kan fånga på bild med mobilen haha, klaga inte på färger och dylikt för det är inte det posten handlar om utan att försöka komma till bukt med suddigheten

https://imgur.com/a/vvds8m7

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Bildexpert 📺

@tonix: Bilden är inte jättetydlig men om din vänstra skärm är den nya skärmen och den högra är den gamla skärmen så är den högra rätt så rejält fel. Det ser ut som stora mängder kantskärpa på text och grafik med vita kantskuggor runt om. Detta är vanligt med många spelskärmar att de lägger till saker till bilden som inte är där från början.

Ifall du tittar runt robotens armar ser du på din "skarpa" skärm att det är en extra kant eller aura runt allting. Även svart text har vita kanter. Dessa ska inte finnas där.

Har du då stirrat på den högra skärmen i dagar och år har du förmodligen "lärt dig" att bild ska se ut så. Men det är alltså den vänstra som är rätt. Med en Asus-skärm borde det vara Racing Mode eller Standard som är mer korrekt.

Det ser också ut som att du har en annan tonkurva gamma på IPS-panelen som kan kan skapa lite olika intryck. Kolla så att båda skärmarna kan ankra rätt nivå av svart. Har en guide här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@tonix: Bilden är inte jättetydlig men om din vänstra skärm är den nya skärmen och den högra är den gamla skärmen så är den högra rätt så rejält fel. Det ser ut som stora mängder kantskärpa på text och grafik med vita kantskuggor runt om. Detta är vanligt med många spelskärmar att de lägger till saker till bilden som inte är där från början.

Ifall du tittar runt robotens armar ser du på din "skarpa" skärm att det är en extra kant eller aura runt allting. Även svart text har vita kanter. Dessa ska inte finnas där.

Har du då stirrat på den högra skärmen i dagar och år har du förmodligen "lärt dig" att bild ska se ut så. Men det är alltså den vänstra som är rätt. Med en Asus-skärm borde det vara Racing Mode eller Standard som är mer korrekt.

Det ser också ut som att du har en annan tonkurva gamma på IPS-panelen som kan kan skapa lite olika intryck. Kolla så att båda skärmarna kan ankra rätt nivå av svart. Har en guide här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

den vänstra är den nya ja, jag vet att den högra inte är rätt färger eller inställningar men det är just hur extremt oskarp bilden är på den nya, ser ut som jag kör med 800x600 även fast det är i 1920x1080 ska kika din guide

jag kan inte heller se saker på långt håll i apex utan måste scopa för att faktist se om det finns folk en bit bort

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD