TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av koolart:

Hur stor skillnad skulla man säga det är mellan Philips 75PUS7354 och Samsung QE75Q60RATXXC?
Sitter nu med en Philips tvn, men skulle det vara värt att byta till samsungen istället? Kan inte direkt mycket om det men vad jag förstår skiljer det en del till samsungs fördel dem två i mellan. Men hur mycket är det? Värt mödan att byta tro?

Du vet vad du får med Samsung Q60R vilket inte riktigt går att säga om "The one". Samsungen klarar också 120 Hz och VRR ifall du har planer för det vid spelande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jsf:

Det här har säkert frågats innan men hur bra är en Samsung frame för gaming och film? Vet att det säkert finns andra alternativ men man vill ju ha en frame för att den är mycket snyggare och kan göras till en fin tavla 😁

Alla TV fungerar för film och spel och allting annat. Det är en fråga om kvalitetnivåer och var du drar din gräns. Bildkvalitet överlag kan du få bättre, till exempel Samsung Q70 och Sonys 9-serie eller en OLED.

Spelegenskaperna hos the Frame är goda, då 55-tumspanelerna ska vara 120 Hz-paneler och klara VRR.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fixxerz:

Är IPS panelerna verkligen ifatt gamla de plasma apparaterna eller är de helt enkelt bättre?

En bra IPS-panel är långt förbi en ST50-plasma i fråga om färgomfång och ljusstyrka och inte minst strömförbrukning. Och det gäller ju all teknik idag. Fast IPS är fortfarande IPS. Du får inte högre kontrastförhållande eller liknande på en IPS. Där behöver du VA-paneler och OLED för att gå förbi din plasma.

Samtidigt var ST50 en enklare men fortfarande väldigt bra variant av Panasonics bästa plasma. Du funderar på att gå från vad som var dåtiden toppklass ned till budget/enklare mellanklass. Kanske ska fundera lite till?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Baxtex:

Samsung QE65Q70R för 15 000kr Eller Sony 65xf9005 för 14 000kr

Ungefär samma bildkvalitet. Sony brukar visa upp mindre variationer i färg direkt ur kartong.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LindaFr:

* Tänker jag rätt i prisklass, eller kommer jag att vara precis lika glad med den allra billigaste junk-tv:n?
* Nu är klockan 23.49, så jag missade ändå black Friday. Är det mellandagsrean jag ska rikta in mig på nu istället?

Poängen med en mellanklass är att köpa något man vet håller en viss nivå, utan att behöva betala för det allra bästa. Och de är lite olika vad som prioriteras på den nivån, vilket bör framgå av snabböversikten sist i artikeln. Så de råd du fått var ganska balanserade och vettiga skulle jag säga.

Kanske att något supererbjudande från BF inte kommer tillbaka. Men de här prisnivåerna kommer att hålla sig generell hela vägen till apparaterna säljer slut framåt sommar höst 2020.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av darippsta:

Jag har i alla fall uppfattat det som att samtliga uppfyller mina krav och så länge det också går att köra SmartIPTV-appen är jag mer än nöjd. All input uppskattas och tackas på förhand!

Samsung RU7 eller Philips PUS67 är på nivån av ¯\_(ツ)_/¯

Gå därför på andra krav, likt att du får den app du vill köra. Där är fördelen med Samsung att du fortfarande kör TizenOS på bugdetmodellerna medan Philips kör SAPHI som är mycket mer kringskuret.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av RobbR:

Stort tack för allt arbete du lagt/lägger ner på denna tråd.
Jag undrar lite grann vad skillnaden är på Philips "micro dimming pro" och Sonys "FALD local dimming" är? Försökt att googla mig fram, men hittat bara info om local dimmingen från sonyn. Än en gång tack för svar!

FALD = Full Array Local Dimming, det vill säga att belysningen är indelad i zoner som regleras individuellt. Det som gör TV:n till vad den är. Stor variation mellan tillverkare och modeller hur väl det fungerar, men det är den teknik som tar LCD närmare OLED i fråga om kontrastförhållande.

Micro Dimming = mjukvara som dämpar/tänder hela belysningen baserat på innehåll i bilden. Så mörka scener dämpas hela belysningen och vice versa när det är ljusa bilder som visas. "Pro" brukar betyda att det är lite mer precision o beräkningen hur mycket den ska tända och släcka. Marginell till ingen skillnad i praktiken.

Permalänk

Är media markts kalibration värt för 1490? Märker man stor skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag är sugen på att köpa en ny TV. Nu har jag en Sharp 46 tum Full HD som köptes sommaren 2012.

Man kan köpa en 75 tum för under 10k. Är sugen på en stor TV, eftersom film är mitt stora intresse och passion i livet.

Men jag skulle helst vilja ha en OLED, nu på BF får man en 55 tum för 12k och 65 tum för 18k. Men är lite rädd för inbränning. Frågan är om man ska köpa nu, eller vänta till mellandagsrean?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Är media markts kalibration värt för 1490? Märker man stor skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Som Laxpudding sagt innan så är det en riktig kalibrering med bra utrustning mediamarkt gör. Om det är värt det vet bara du. Vad har du för TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

Ja, det är stor skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket, det blev en Q70R 55 tum tillslut.

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

Som Laxpudding sagt innan så är det en riktig kalibrering med bra utrustning mediamarkt gör. Om det är värt det vet bara du. Vad har du för TV?

Tänkte köpa en tv Q70R eller Q90R

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fundering, när man får tv kalibrerad innebär det att det är permanent? alltså om jag återställer tv eller byter bildläge från t.ex standard till filmläge kommer det att påverka inställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Fundering, när man får tv kalibrerad innebär det att det är permanent? alltså om jag återställer tv eller byter bildläge från t.ex standard till filmläge kommer det att påverka inställningarna?

Ja det kommer påverka inställningarna och ska man nörda ner sig så behöver kalibrering göras om ändå eftersom panelen kommer åldras.

En grej som pratas väldigt lite om i tråden är att en korrekt kalibrerad bild långt ifrån behöver vara den bild du tycker ser bäst ut, tvivlar på att alla här ska sitta med grafisk formgivning på sina tv'ar och måste ha exakt rätt färger

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Fundering, när man får tv kalibrerad innebär det att det är permanent? alltså om jag återställer tv eller byter bildläge från t.ex standard till filmläge kommer det att påverka inställningarna?

För mig det kan vara bra att vänta X antal hundra timmar innan man gör en kalibrering, dock inte säker på om det gäller dagens TV-apparater dock.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Ja det kommer påverka inställningarna och ska man nörda ner sig så behöver kalibrering göras om ändå eftersom panelen kommer åldras.

En grej som pratas väldigt lite om i tråden är att en korrekt kalibrerad bild långt ifrån behöver vara den bild du tycker ser bäst ut, tvivlar på att alla här ska sitta med grafisk formgivning på sina tv'ar och måste ha exakt rätt färger

Hmm kan stämma. Såg jämförelsen mellan 2 tv apparater där ena var kalibrerad och den andra inte. Tyckte nästan att den som inte var kalibrerad såg stundtals bättre ut men lite mer överdriven än den kalibrerade som oftast var naturligare men med svagare färger

Undrar om det är värt att lägga den kostnaden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Passade också på att göra ett köp. Det blev en LG Oled55B9PLA från Media Markt. De har kalibrerat tvn men kalibreringsinställningen går inte att tillämpa på Apple TV 4K, vet ni varför?
Vidare undrar jag vilken bildinställning som är bäst när man använder Apple TV 4K, är 4K HDR bättre än 4K Dolby Vision (som Apple TV vill att man ställer in)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Såg mejlet från prisjakt när jag vaknade, sprang ner till datorn och beställde! Nu blev valet mellan denna och Q70R väldigt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Såg mejlet från prisjakt när jag vaknade, sprang ner till datorn och beställde! Nu blev valet mellan denna och Q70R väldigt enkelt.

La med en beställning, tror du det går igenom? Så det inte är någon pricematch algoritm som spökar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbR:

La med en beställning, tror du det går igenom? Så det inte är någon pricematch algoritm som spökar...

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske, med tanke på att det är söndagsmorgon och ingen annan i den serien, tex 55" är nedsatt och priset är lite ojämnt. Oavsett så gick mitt köp igenom och pengarna drogs från mitt kort.

Jag använde dessutom mitt komplettkort och fick 172kr i cashback. 😀

Permalänk
Medlem

Även jag la en beställning. Och avbeställde min tidigare order på en lg oled. För mycket pengar att spara. Hoppas nu det inte är något fel på deras pris. Har dock fått orderbekräftelsen.

Kan de neka köpet??🤔

Skrivet av Baxtex:

Kanske, med tanke på att det är söndagdmorgon och ingen annan i den serien, tex 55" är nedsatt och priset är lite ojämnt. Oavsett så gick mitt köp igenom och pengarna drogs från mitt kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoghurt:

Även jag la en beställning. Och avbeställde min tidigare order på en lg oled. För mycket pengar att spara. Hoppas nu det inte är något fel på deras pris. Har dock fått orderbekräftelsen.

Kan de neka köpet??🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Det står i försäljningsvillkoren att dom reserverar sig för tryckfel. Men samtidigt är detta en gammal 2018 som dom (antagligen?) vill bli av med så de få plats med 2020 modeller och nu får de lite goodwill. Detta är första gången jag handlar på Hifiklubben, tycker de är för dyra annars.

Permalänk
Medlem

Det är väl det som är märkligt. Att de annars är dyra. Men å andra sidan är de nästan ensamma om att sälja just den tven.

Skrivet av Baxtex:

Det står i försäljningsvillkoren att dom reserverar sig för tryckfel. Men samtidigt är detta en gammal 2018 som dom (antagligen?) vill bli av med så de få plats med 2020 modeller och nu får de lite goodwill. Detta är första gången jag handlar på Hifiklubben, tycker de är för dyra annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Såg mejlet från prisjakt när jag vaknade, sprang ner till datorn och beställde! Nu blev valet mellan denna och Q70R väldigt enkelt.

Varför är denna TVn värd att springa till datorn för? Finns tex B9 Oled för 16k, C9 55” för 13, är dessa TVn inte ett mycket bättre köp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PapaBizz:

Varför är denna TVn värd att springa till datorn för? Finns tex B9 Oled för 16k, C9 55” för 13, är dessa TVn inte ett mycket bättre köp?

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är ju 55". 65" oled kostar ju drygt 20k, detta är mindre än hälften för en av de bästa lcd:erna på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PapaBizz:

Varför är denna TVn värd att springa till datorn för? Finns tex B9 Oled för 16k, C9 55” för 13, är dessa TVn inte ett mycket bättre köp?

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är ju 55". 65" oled kostar ju drygt 20k, detta är mindre än hälften för en av de bästa lcd:erna på marknaden. Den har ingen chans mot oled men den är ju ett långt bättre alternativ än att köpa något i budgetklassen.

Permalänk
Medlem

Hade också mailet från prisjakt och beställde en 9005. Svårt att motivera prisskillnaden till XG9505 som jag beställde igår. Hoppas det går igenom.

Visa signatur

- Durand

Permalänk
Medlem

Klart lockande att avboka B9an och nöja sig med Sony.
Men var på hifiklubben igår, betraktningsvinkeln är inte roligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Beställde denna för några dagar sedan för 13990 kr, men tog en 55" istället för 8990 kr och avbokade 65", nu la jag en beställning igen när den kostar mindre än 55"...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rareixarna:

Är media markts kalibration värt för 1490? Märker man stor skillnad

Det är skillnad från kartonginställningen helt klart. Sedan kan skillnaden mot en vettigt oc egenjusterat läge som från början är korrekt (Film-läget på Samsung) vara ganska liten och kanske bara bli en finputsning på vitbalansen. Men då vet man att TV:n visar rätt färger.

Skrivet av rareixarna:

Fundering, när man får tv kalibrerad innebär det att det är permanent? alltså om jag återställer tv eller byter bildläge från t.ex standard till filmläge kommer det att påverka inställningarna?

Allting förändras med tiden. I det stora perspektivet om man går från galet-till-rätt-färger så kommer den förändring vara ganska liten.

Du har fortfarande full kontroll över TV:n och kan också vilja ändra TV:n efter rummet. Till exempel att öka ljusstyrkan. Men du ska få med en rapport som visar vilka inställningar som gjorts så att du själv kan återställa dem.

Skrivet av Json_81:

En grej som pratas väldigt lite om i tråden är att en korrekt kalibrerad bild långt ifrån behöver vara den bild du tycker ser bäst ut, tvivlar på att alla här ska sitta med grafisk formgivning på sina tv'ar och måste ha exakt rätt färger

Poängen med kalibrering är inte "bäst" utan att det blir rätt. Att reproducera som filmen och tv-serien som filmen är skapat. Regissörer och colorister har all möjlighet (särskilt med HDR) att kräma så mycket kontrast och färg de vill. Vilket de också gör. Ifall man själv drar på reglagen eller kör godtyckligt kartongläge ser man inte längre på den film som skapades.

Vilket man väl får göra om gillar det. Att dra i reglage så att de lyser och är mycket färg är busenkelt. Det kan vem som helst göra. Att få det rätt är en konstform - i dubbel bemärkelse. Och där kan man mycket väl se kalibrerad bild som "bäst" eftersom man får bilden reproducerad så nära man kan komma med skaparnas vision.