Permalänk
Medlem

Nybyggd dator startar inte

Tjena!

Jag har precis byggt klart en ny dator men den startar inte, helt död. Inga fläktar som drar igång heller osv. Vet inte hur man ska felsöka när man inte får något liv i den överhuvudtaget. Snälla hjälp mig! :'(

Processor: AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz
Moderkort: Asus ROG Strix B450-F Gaming
Grafikkort: Asus GeForce GTX 1660 Super
Nätaggregat: Corsair RM650X V2 650W
Minne: Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz
Hårddisk (M.2): Kingston A2000 1TB NVMe M.2
Hårddisk 2: 1 TB WD Black (gammal hårddisk)
Hårddisk 3: 2 TB WD Green (gammal hårddisk)
Chassi: Fractal Design Define C

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

@09tomlin:

Börja med att kontrollera att kablar från PSU sitter i ordentligt? Kolla så att switchen på baksidan av PSU är satt till "ON"?

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 09tomlin:

Tjena!

Jag har precis byggt klart en ny dator men den startar inte, helt död. Inga fläktar som drar igång heller osv. Vet inte hur man ska felsöka när man inte får något liv i den överhuvudtaget. Snälla hjälp mig! :'(

Processor: AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz
Moderkort: Asus ROG Strix B450-F Gaming
Grafikkort: Asus GeForce GTX 1660 Super
Nätaggregat: Corsair RM650X V2 650W
Minne: Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz
Hårddisk (M.2): Kingston A2000 1TB NVMe M.2
Hårddisk 2: 1 TB WD Black (gammal hårddisk)
Hårddisk 3: 2 TB WD Green (gammal hårddisk)
Chassi: Fractal Design Define C

Det kan vara så att du behöver uppdatera BIOS för att kunna köra Ryzen 3000-serien.

AMD erbjuder ett boot-kit om du inte kan få hjälp från där du köpte moderkortet.
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100

Om du har vän eller bekant med äldre Ryzen (gen 1 eller gen 2) som är villig att hjälpa dig så går det kanske snäppet snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

@09tomlin:

Börja med att kontrollera att kablar från PSU sitter i ordentligt? Kolla så att switchen på baksidan av PSU är satt till "ON"?

Har kollat alla kablar. Satte även örat mot nätaggregatet och lyssnade om det lät något när strömmen var av och på. Det låter lite när strömmen är på vilket jag tolkar som att det fungerar i alla fall.

Skrivet av jhws:

Det kan vara så att du behöver uppdatera BIOS för att kunna köra Ryzen 3000-serien.

AMD erbjuder ett boot-kit om du inte kan få hjälp från där du köpte moderkortet.
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100

Om du har vän eller bekant med äldre Ryzen (gen 1 eller gen 2) som är villig att hjälpa dig så går det kanske snäppet snabbare.

Men alltså datorn är helt död, kommer inte in i BIOS osv. Även om det är så att BIOS behöver uppdateras, borde den inte dra igång fläktar osv ändå?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Det ska vara 2 kablar från nätagg till moderkort, start knapp måste sitta på rätt ställe ? Det jag brukar göra när jag bygger är att INTE testa ALLT på 1 försöket, dra igång moderkort utanför datorn för att se att 1 sak fungerar t ex moderkort. Lycka till!

Permalänk
Medlem

@09tomlin:

Men lyser ens dioder på moderkortet? lyser startknappen på chassit? Har du överhuvudtaget något som tyder på att du har ström till moderkortet?

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

@09tomlin:

Men lyser ens dioder på moderkortet? lyser startknappen på chassit? Har du överhuvudtaget något som tyder på att du har ström till moderkortet?

Nä, ingenting lyser. Det enda "livstecken" jag har är att jag kan höra att nätaggregatet låter lite grann (inte fläkten). Detta är inte första gången jag bygger ihop en dator även om det var ett tag sedan sist. Så jag har relativt bra koll på läget. Förväntade mig att något skulle krångla men blev ställd nu när ingenting fungerar :/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av 09tomlin:

Nä, ingenting lyser. Det enda "livstecken" jag har är att jag kan höra att nätaggregatet låter lite grann (inte fläkten). Detta är inte första gången jag bygger ihop en dator även om det var ett tag sedan sist. Så jag har relativt bra koll på läget. Förväntade mig att något skulle krångla men blev ställd nu när ingenting fungerar :/

Jag förstår. Det är dock svårt att komma med konkreta förslag förutom det uppenbara att dra ut alla sladdar från nätagg > moderkort och koppla i dom på nytt.

Kvarstår problemet så kan det ju vara så att nätagget är defekt.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

Jag förstår. Det är dock svårt att komma med konkreta förslag förutom det uppenbara att dra ut alla sladdar från nätagg > moderkort och koppla i dom på nytt.

Kvarstår problemet så kan det ju vara så att nätagget är defekt.

Vore det någon idé att kolla nätagget med en multimeter? Då bör man väl kunna utesluta den som defekt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Det är ett dåligt förslag, hur startar du ett nätagg?, vad ska du mäta på när du har 24 kontakter och vad är rätt värde. Det sättet jag gör är att ha ett nätagg som jag vet fungerar och prova med det och bara ha 2 kablar från det till moderkort, sedan sluta startknapp på moderkort med skruvmejsel och då ska det starta upp med sina tester, finns CPU, finns RAM osv detta brukar synas på moderkortet med ledlampor eller display och funkar INTE detta får man felkoder från moderkort(PIP-signal om man anslutit testhögtalare). Prova en sak åt gången är mitt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

Det är ett dåligt förslag, hur startar du ett nätagg?, vad ska du mäta på när du har 24 kontakter och vad är rätt värde. Det sättet jag gör är att ha ett nätagg som jag vet fungerar och prova med det och bara ha 2 kablar från det till moderkort, sedan sluta startknapp på moderkort med skruvmejsel och då ska det starta upp med sina tester, finns CPU, finns RAM osv detta brukar synas på moderkortet med ledlampor eller display och funkar INTE detta får man felkoder från moderkort(PIP-signal om man anslutit testhögtalare). Prova en sak åt gången är mitt råd.

Går utmärkt att starta ett nätagg utan att det är anslutet till ett moderkort, gäller bara att kortsluta rätt stift i 24-pinnarskontakten.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

På den 24 pinnars kortsluter du bara med en liten kabel mellan den gröna och valfria svarta kabeln startar fläkten upp så är det inte agget som är boven

Permalänk
Medlem

Vad står det på lådan till moderkortet? För att moderkortet ska fungera MÅSTE det stå ryzen 3000 ready, annars måste du uppdatera bios. Det som händer om du inte uppdaterar bios är att du inte får post, då kan det på sin höjd snurra en fläkt eller en diod lysa.

Tror inte asus har någon möjlighet att flasha utan cpu så då är det att stoppa i en tidigare som gäller. Inet och webhallen gör detta för en liten peng, eller kan man beställa bootkit från amd där man får låna en gammal cpu.

Söker du på detta så var det extremt vanligt i juli när dessa cpuer kom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Just ditt moderkort ska vara Ryzen 3000 ready. Det är jag rätt säker på.

Har du testat med ett annat nätagg som du vet är OK? Har du en annan dator som fungerar så kan du koppla över kablarna in i det nya moderkortet för att se om det ens kommer igång.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - ASUS Z97 Pro WiFi AC - Intel Core i7 4970K 4.0 GHz - Corsair 16GB CL9 1866MHz VENGEANCE PRO Red - Gigabyte RTX 2060 Super - Corsair RM800W 80+ Gold - Corsair H80i - Samsung SSD EVO 970-Series 2TB - Win 10 Pro -64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrk66:

Just ditt moderkort ska vara Ryzen 3000 ready. Det är jag rätt säker på.

Har du testat med ett annat nätagg som du vet är OK? Har du en annan dator som fungerar så kan du koppla över kablarna in i det nya moderkortet för att se om det ens kommer igång.

Går inte att veta om det är 3000 ready eller inte. De korten som leverantörer har fått sen i somras brukar vara 3000 ready, men om de har skickat ett moderkort som legat på hyllan sen i våras så är det helt klart inte 3000 ready iom att bios för 3000 inte ens fanns då.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Här finns en guide för hur man startar ett nätagg utan moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhws:

Det kan vara så att du behöver uppdatera BIOS för att kunna köra Ryzen 3000-serien.

AMD erbjuder ett boot-kit om du inte kan få hjälp från där du köpte moderkortet.
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100

Om du har vän eller bekant med äldre Ryzen (gen 1 eller gen 2) som är villig att hjälpa dig så går det kanske snäppet snabbare.

Skrivet av Oppna:

Vad står det på lådan till moderkortet? För att moderkortet ska fungera MÅSTE det stå ryzen 3000 ready, annars måste du uppdatera bios. Det som händer om du inte uppdaterar bios är att du inte får post, då kan det på sin höjd snurra en fläkt eller en diod lysa.

Tror inte asus har någon möjlighet att flasha utan cpu så då är det att stoppa i en tidigare som gäller. Inet och webhallen gör detta för en liten peng, eller kan man beställa bootkit från amd där man får låna en gammal cpu.

Söker du på detta så var det extremt vanligt i juli när dessa cpuer kom

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av mrk66:

Just ditt moderkort ska vara Ryzen 3000 ready. Det är jag rätt säker på.

Har du testat med ett annat nätagg som du vet är OK? Har du en annan dator som fungerar så kan du koppla över kablarna in i det nya moderkortet för att se om det ens kommer igång.

Det var som ni sa, BIOS behövde uppdateras. Fick låna en äldre generation Ryzen av en polare, då gick den igång utan problem. Uppdaterade BIOS och satte sedan i min 3600 och det fungerade klockrent, Tack för hjälpen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C