Hjälp med HW till PLEX Server - Synology DS918+ eller bygga eget?

Permalänk
Medlem

Hjälp med HW till PLEX Server - Synology DS918+ eller bygga eget?

Hej

Undrar om någon kan hjälpa mig lite, är helt ny på "server" fronten. Kör idag min Plex server på min stationära gaming PC, men skulle vilja ha igång plex 24/7 men inte på min gaming PC..

Kommer väl vara 4-5 personer som använder Plex, vanligtvis kanske max 2-3 samtidigt.. Till en större del, inbyggd Plex app i TV, men 1-2 som kanske kollar på iphone/ipad och castar till chrome cast. Möjligt att jag också kommer köra en webbserver för hemsida framöver också.

Vad är bäst? mest prisvärt?

Antingen
- Synology DS918+ ?
- Bygga liten dator?

------------------------------------------------
Exempelvis
------------------------------------------------
Fractal Design Core 500 - Svart
699 kr
ASUS PRIME H310I-PLUS R2.0
949 kr
Intel Core i3-8100 - 4 trådar / 3.6GHz / 6MB / Socket 1151
1 490 kr
Corsair PowerSupply (PSU) VS450 450W
449 kr
Corsair 8GB (1x8GB) / 2133MHz / DDR4 / CL15 / CMS08GX4M1A2133C15
439 kr
Seagate Intern hårddisk Skyhawk Surveillance HDD 4TB / 64MB / 5900 RPM / ST4000VX007
1 390 kr

Permalänk
Medlem

Mest prisvärt? Givetvis egen server. Men det kräver också lite förkunskap och påläsning på ämnet. Sen ska du välja system med osv...
Enklast? Köpa en synology box ready to go.

Bäst? Beror på vad du anser är bäst.. hårdvarumässigt definitivt egen server med egna delar. Du kan bygga en kraftfull server enkelt.. och väldigt billigt om du orkar köpa begagnat vilket jag rekommender..
Men bäst kanske ör smidigast, litet kompakt format, redo att användas direkt och support klar.. ja då e de synlogy.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag vill ju att det ska flyta och får jag mer prestanda för samma pengar så är ju det att föredra. Vill inte lägga mer än 5000-6000kr helst om det nu räcker.

Har suttit i timmar och läst på forumet och andra ställen men blir inte så mycket klokare än så länge :).

-Smidigt gränssnitt
-Föra över filer snabbt alt ladda ner direkt till NAS/Mini PCn genom min huvud PC.
-Kunna köra Plex i hemmet från 2 TV apparater samt några enstaka externa användare från Plex TV app, Ipad/Chromecast

Permalänk
Medlem

Eller är det smartare bara att använda min stationära gaming pc som plex server och låta den stå på 24/7?

GTX 2080 RTX
i9
32gb ram

Permalänk
Medlem

@Nima2001:

Har jag besvarat mina frågor själv kanske i och med detta ihopplock?. Då får jag alltså mer prestanda + 4TB hårddisk till ett bättre pris än Snyology NASen.. Dessutom exkl moms + 800kr rabatt.. Totalt för 4000kr!

https://www.webhallen.com/cart/225625,236177,285231,274592,30...