Frågor om min bil, VW Passat 2008

Permalänk
Medlem

Frågor om min bil, VW Passat 2008

Brinner lite i knutarna för mig. Är teknisk idiot så jag trogglar mig fram.

Höljet på elektroniska p-bromsen, båda sidor bak på min Passat 2008 är spruckna. De låste sig idag så jag höll knappt på att komma uppför garageuppfarten.

Kollar nu olika alternativ.

1. Möller Bill Uppsala, VW. Enligt deras offert så ska de ha 10.920kr för byte av motorerna båda sidor. Jobb och motorer. (Sweet Jebus!)

2. Lokala meckfirmor. Autoexpertern Mekopartner. De ska ha mellan 4.000-5.200/motor (Sweet Jebus igen!) + jobb. Mellan 1.500 - 3.000kr. beroende på vilka motorer det är, är en brytpunkt tydligen vid 2008.

3. En firma i Kalmar, "Getech" som säljer nya "ställmotorer" (de heter olika men är samma. Antingen "Ställmotorer" eller "elektronisk parkeringsbroms".) för 1.400kr styck. Grejen är att de har 20% rabatt, Black Fridaygrej, fram till midnatt idag.

Väljer jag alternativ 3 så tar ett par firmor i närheten 1.500kr för att få motorerna på plats. Lutar starkt åt det men velar så in i.........

Biltema säljer ok med ställmotorer på för ca 2.100kr / styck. Men "Biltema"? *hmmmmm*

Behöver rådgivning av kunniga här då jag har fått tilt i huvudet. Tyvärr rätt brådis med då 20% upphör idag på Getech.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Önskar jag kunde redigera om rubriken men.......

Köpte ställmotorer från firman i Kalmar, "Getech".

Fick sms om att det fanns att hämta i måndags förra veckan men kunde inte hämta då bilen stod med semilåsta bakbromsar. Fick hjälp av en bekant att hämta paketet i onsdags förra veckan. Han kom i tidsnöd så han tog hem paketet till sig.

Jag hade tid på en "Mekopartner"firma på torsdag förmiddag.

Bekantingen tyckte paketet vägde lätt så han tog upp det. Visade sig innehålla en ställmotor och inte två som jag beställde!

Ringa firman i Kalmar snabbt som f-n och undrade varför de bara skickat en.......... De sa att de skulle skicka den andra ställmotorn med firmapost till verkstaden i fråga och "hoppas på att den kommer fram under morgondagen (torsdagen). Ringde verkstan som tyckte att jag kunde komma till dem på förmiddagen ändå....

Körde dit i nervositet men gick bra. Kände på fälgarna i bak när jag kom fram och de var svala.

*hoppar framåt förbi väntetider, avdragna bultar osvosv*

Så satt de på plats och jag fick veta att bromsarna låg på lite lätt i bak men att jag skulle använda p-bromsen ofta så skulle det justera in sig av sig självt.

Åkte hem och visst kände jag att bilen inte frihjulade som den brukar men tänkte inte så mycket på det.

Skulle till Uppsala på fredagen. Startade bilen och drog i handbromsen medans jag småfixade med annat ett par minuter. Skulle köra iväg och handbromsen släppte inte helt! Bilen "neg" bakåt när jag rullade.*panik*

Efter en liten bit rullade det lite bättre men frihjulade ingenting, bromsade in ordentligt. Gnisselskrikande bakbromsar. Körde lite mer och bromsade ett antal gånger. Blev aningens bättre.

Stannade till efter några km och kände på fälgarna i bak. De var varma, vänster mer varm än högra. Körde en bit till.

Stannade efter några km till i en p-ficka och då var fälgarna ännu mer varma.

Ringde firman och efter ett tag så svarade ägaren. "Gör så här. Kyl ner bromsar och fälgar med något, snö t.ex. (Inte ett snökorn i sikte och inget vatten med mig. ) och stå still i tio minuter så kan du köra sen utan problem." Jag sa att jag ringer snart igen om det inte fungerar. Fick till svar "Vi ska ha julbord snart så vi stänger tidigt idag."

Stod en kvart och körde iväg. Hoppade ur efter någon mil och kände igen, varma.

Åkte inte till stan och väl där så kände jag på fälgarna, som var knastertorra trots dyngblöta vägar, och de var stekheta. Kunde snudd på steka ägg på dem.

Ringde firman som inte svarade. Ringde Mekonomen som sa att "du får åka till firman som gjorde jobbet så får de kolla upp det." på min fråga om jag kunde på någon form av garantijobb åka till en meckfirma i Uppsala då firman som gjorde jobbet var ca sex mil bort.

Lyckades via Mekonomenfirma som jag ryade in till i panik få tag på en rekonditioneringsfirma som resettade bromsarna åt mig. "Låt bli p-bromsen" så länge. *jepp*

Körde hem men märker att de ligger på ändå. Fälgarna var varma och torra.

Märkte även av bensinförbrukningen. Brukar ligga på 0.74isch när jag rullar på i 80 med farthållare. På väg in låg den på 0.98-1.06. På väg hem 0.85-0.91.

Nu ska jag ringa firman på måndag men kan inte ta mig dit. Bara måste in till Uppsala med farsgubben som ska göra storundersökning på Akademiska.

Min fundering är hur det är med garantier på verkstadsjobb?

Vägrar att testa p-bromsen igen för att den ska"justera in sig självt" för då blir jag ståendes.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Stå på dig, lämnar de garanti på jobbet så skall det stå för det också.
Visst de kommer säkert att försöka att skylla på delarna, men då får du/de kontakta Getech om det.
Alternativt hade ju vart att leta efter begagnade delar på www.bildelsbasen.se och gjort det själv, med någon guide till grund (bör ju finnas).

Hade själv ett gnölande med en bilfirma (som lämnade 2 års garanti på sitt jobb) om att ena bakhjulet samt bromstrumma ramlade av efter att de hade grejat med bromsen, men det löste ju sig till slut utan någon kostnad för min del (inklusive bärgning etc.).
Så vill de upprätthålla något vidare rykte så bör de ju göra rätt för sig.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Stå på dig, lämnar de garanti på jobbet så skall det stå för det också.
Visst de kommer säkert att försöka att skylla på delarna, men då får du/de kontakta Getech om det.
Alternativt hade ju vart att leta efter begagnade delar på www.bildelsbasen.se och gjort det själv, med någon guide till grund (bör ju finnas).

Hade själv ett gnölande med en bilfirma om att ena bakhjulet samt bromstrumma ramlade av efter att de hade grejat med bromsen, men det löste ju sig till slut utan någon kostnad för min del (inklusive bärgning etc.).
Så vill de upprätthålla något vidare rykte så bör de ju göra rätt för sig.

största problemet brukar vara att man behöver ett serviceverktyg att plugga in i bilen för att kallibrera motorerna mot bildatorn.

å ett sånt ligger väl på typ 10000-20000:- eller nått åt hållet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Byter man dem så kan det ju vara så. Men det borde ju firman ha vetat om i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

största problemet brukar vara att man behöver ett serviceverktyg att plugga in i bilen för att kallibrera motorerna mot bildatorn.

å ett sånt ligger väl på typ 10000-20000:- eller nått åt hållet

Eller 399 kr. För just enkel felkodsavläsning och byte/justering av elektrisk parkeringsbroms räcker det billigaste diagnosverktyget.

Själv har jag "OBDEleven". En liten dosa man sätter i OBD-uttaget och ansluter trådlöst till mobilen via en app. I detta kan man till och med utföra programmering.

OnT: Låter som det även vore kärvande bromsok som ställer till det. Jag skulle ha bytt oken på bägge sidor tillsammans med de elektriska motorerna för parkeringsbromsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Galvanizer:

Eller 399 kr. För just enkel felkodsavläsning och byte/justering av elektrisk parkeringsbroms räcker det billigaste diagnosverktyget.

Själv har jag "OBDEleven". En liten dosa man sätter i OBD-uttaget och ansluter trådlöst till mobilen via en app. I detta kan man till och med utföra programmering.

OnT: Låter som det även vore kärvande bromsok som ställer till det. Jag skulle ha bytt oken på bägge sidor tillsammans med de elektriska motorerna för parkeringsbromsen.

Skickades från m.sweclockers.com

ja där ser man trodde dessa billiga iinstrument bara kunde läsa från obdporten och rensa felkoder tror aldrig jag stött på nått som mer utvecklat iaf så man kan köra servicetester osv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Stå på dig, lämnar de garanti på jobbet så skall det stå för det också.
Visst de kommer säkert att försöka att skylla på delarna, men då får du/de kontakta Getech om det.
Alternativt hade ju vart att leta efter begagnade delar på www.bildelsbasen.se och gjort det själv, med någon guide till grund (bör ju finnas).

Hade själv ett gnölande med en bilfirma (som lämnade 2 års garanti på sitt jobb) om att ena bakhjulet samt bromstrumma ramlade av efter att de hade grejat med bromsen, men det löste ju sig till slut utan någon kostnad för min del (inklusive bärgning etc.).
Så vill de upprätthålla något vidare rykte så bör de ju göra rätt för sig.

Skrivet av Rouge of Darkness:

största problemet brukar vara att man behöver ett serviceverktyg att plugga in i bilen för att kallibrera motorerna mot bildatorn.

å ett sånt ligger väl på typ 10000-20000:- eller nått åt hållet

Skrivet av Galvanizer:

Eller 399 kr. För just enkel felkodsavläsning och byte/justering av elektrisk parkeringsbroms räcker det billigaste diagnosverktyget.

Själv har jag "OBDEleven". En liten dosa man sätter i OBD-uttaget och ansluter trådlöst till mobilen via en app. I detta kan man till och med utföra programmering.

OnT: Låter som det även vore kärvande bromsok som ställer till det. Jag skulle ha bytt oken på bägge sidor tillsammans med de elektriska motorerna för parkeringsbromsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för svar.

Visste såpass mycket, okunnig som jag är, att bilmecken var tvungen att kunna koppla p-bromsen via dator så hade han inte kunnat det hade han nog sagt det.

Men. Är nu mellan hammaren och städet. En bekant googlade och fann att man innan byte skulle med "torxnyckel" av bestämd storlek skruv nånting moturs/medurs (?) på ställmotorn och trycka tillbaks kolven på båda bromsoken innan montering. Ringde bilmecken och frågade om de gjort det och han sa att det behöver man inte göra utan att de satte dit ställmotorerna och sen körde kalibrering via datorn. Sen sa han att de märkte att bromsoken inte var bra. Jag satt där hela tiden medans de böt. Att de då inte sa något om det!? Dessutom när en bult till ställmotorn gick av så spekulerade de lite snabbt om de kunde fästa ställmotorn med något band på något sätt runtom bromsoket..........

Bilmecken tyckte att jag skulle ringa Getech och höra med dem om de vet med sig att ha fått in en "dålig leverans av ställmotorerna". Ringde och killen där sa bara "nä. Mycket låg risk för det!" sen beskrev han hur de gör när de byter ställmotorer och undrade om bilmecken gjort likadant vilket jag ju inte visste/vet. Getechkillen tyckte att det kanske var bäst om bilmecken ringde dem så de kunde prata med varann istället för att jag budar emellan. Killen på Getech uteslöt inte att det kkn vara dåliga bromsok heller. Att man som bekantingen sa att skruva med "torxnyckel" skulle man inte göra. "Det där är en sån där typisk googlegrej!".

Ringde upp verkstan igen och han tänkte inte ringa Getech utan tyckte att jag kunde komma till dem så kunde de prova köra kalibrering igen på ställmotorerna.

Försökte sen redogöra för bekantingen vad som sagts och gjorts. Visar sig att han har en granne som jobbar som bilmeck så den killen tog hem dator och utrustning på kvällen (igår måndag) så jag åkte dit. Han körde kalibrering och tyckte som jag att motorerna lät konstiga. Efter kalibrering låg p-bromsen på ordentligt igen. Den killen undrade om bilmecken som gjorde jobbet hade smörjt upp "glidplattor och kolv" (ursäkta om det är fel men jag har helt glömt av vad han pratade om!!) på båda bromsoken innan de satte dit motorerna. Kunde inte svara på det.

Han erbjöd sig att lyfta upp bilen nästa vecka och kolla mer utförligt hur det ser ut så jag ringde upp bilmecken som gjorde jobbet och avbokade dagens besök då han ändå skulle kört samma kalibreringsverktyg.

Ställmotorerna lät *shhKLOPP* förut. Dessa låter *brbrbrbrbrbrrrklick* och likadant när de "släpper" vilket de inte gör........

Blev nojig över en annan sak. När han kopplade in datorn igår och startade bilen så sa han efter ett tag "har motorlampan lyst länge?" Jag fick hjärtsnörp och tittade in och såg att den lös på panelen. "Nä. Aldrig förr" sa jag varpå han svarade "ok. Då tar vi bort den felkoden". Ingen aning om vad det betydde.

Så djäv-a jobbigt att vara så okunnig som jag är och inte kunna ett dugg och sen ändå försöka redogöra för vad den ena sagt och sen den andra och däremellan tappa bort tekniska ord och termer.

Min instinktiva tanke är att om nu bilmecken åtog sig att byta ställmotorer och att det inte fungerar efteråt så borde det vara hans "grej" att fixa det. Om det nu är bromsoken så borde och kunde han ju sagt det på plats då jag var närvarande hela tiden (på annan plats. Hängde inte över axeln på dem.).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Så djäv-a jobbigt att vara så okunnig som jag är och inte kunna ett dugg och sen ändå försöka redogöra för vad den ena sagt och sen den andra och däremellan tappa bort tekniska ord och termer.

Min instinktiva tanke är att om nu bilmecken åtog sig att byta ställmotorer och att det inte fungerar efteråt så borde det vara hans "grej" att fixa det. Om det nu är bromsoken så borde och kunde han ju sagt det på plats då jag var närvarande hela tiden (på annan plats. Hängde inte över axeln på dem.).

Förstår dig helt och hållet, åkte på att våran andra bil, en Golf från 2009 började göra ett jävla tjutande ljud vid tryck på gasen. La av när man släppte på gasen, så ljud styrdes med gasen så att säga.
Man googla ju sig blind, alla hade olika idéer.

Ringde och snacka med närmsta VW återförsäljaren, de snacka om att turbon lagt av.
Höll på att svimma, värt att notera att motorlampan började lysa en vecka efter 3 månadersgränsen för köpet av bilen. Så detta skulle vi få stå för.
Efter mycket hit och dit, så hitta en mekaniker felet, nån vev-central(eller va det nu hete) var trasig, och plastslangarna dit var också spruckna på grund av övertrycket.

Jag lät dom iofs att beställa delar, då i detta fallet krävdes orginaldelar.
Men vad jag vill mena med detta är att jag har ett kvitto på jobbet som är utfört, som också är min garanti för att de ska funka.
Samma är att jag har ett kvitto som vi fick när vi köpte bilen, från en verkstad som genomförde ett byte för ett problem som tydligen var/är vanligt med TSI motorer.

Tror jag fick 12 månader på båda besöken.
Där de tar på sig att kolla över om felet uppstår igen.
I ditt fall där du tagit och köpt egna delar, så är väl det enda som kan uppstå att det är fel på dom. Men då kan du be dom köpa delar, och funkar det ändå inte så ska du inte behöva betala för dessa delar, utan de ska ses som en del i felsökningen.

Men ta ett snack med verkstaden, är det en vettig sådan så ska de inte ens börja disskutera garantier hit och dit, utan "Kom in med bilen, så kikar vi på det".

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Och dagen efter min post

"Blev nojig över en annan sak. När han kopplade in datorn igår och startade bilen så sa han efter ett tag "har motorlampan lyst länge?" Jag fick hjärtsnörp och tittade in och såg att den lös på panelen. "Nä. Aldrig förr" sa jag varpå han svarade "ok. Då tar vi bort den felkoden". Ingen aning om vad det betydde."

Dold text

så började "motorlampan" (som är "i" varvräknaren) börja lysa stadigt gul när efter jag var in i affär i stan. Bilen som aldrig slutar ge............. *gråter*

Sitter redo för att ge mig iväg till bekantingens granne när som helst för att se om han kan komma fram till något gällande bromsarna i bak men lutar åt nu att köpet av ställmotorerna var onödiga.

Var in på ett par firmor när jag var i stan för att höra vad det kostar att läsa felkod då jag inte hann se vad det stod när killen släckte den i förra veckan. 400kr kostar det! Höll på att tappa hakan. Hade inte råd så, "nej tack". Möller Bil konstaterade att dessutom är felkoderna "generella" och att de ville ha bilen över dagen för att göra "ordentligt felsökning", kostnad på mellan 1200-3000kr! Om de hittar något fel inom ramen för taket på 3000kr och att material och jobb inte överstiger så byter de per automatik. Över 3000kr så ringer de.

Vad det kommer kosta att åtgärda vad nu motorlampan indikerar (enligt manualen ska det vara tecken på något om "avgasrening") har jag ingen aning om. Har 270kr på kontot och lär inte ha mer än så efter jul och då har jag inte ens några att köpa julklappar åt. Blir så sjukt djävla trött på livet......

Skrivet av RedFLip:

Förstår dig helt och hållet, åkte på att våran andra bil, en Golf från 2009 började göra ett jävla tjutande ljud vid tryck på gasen. La av när man släppte på gasen, så ljud styrdes med gasen så att säga.
Man googla ju sig blind, alla hade olika idéer.

Ringde och snacka med närmsta VW återförsäljaren, de snacka om att turbon lagt av.
Höll på att svimma, värt att notera att motorlampan började lysa en vecka efter 3 månadersgränsen för köpet av bilen. Så detta skulle vi få stå för.
Efter mycket hit och dit, så hitta en mekaniker felet, nån vev-central(eller va det nu hete) var trasig, och plastslangarna dit var också spruckna på grund av övertrycket.

Jag lät dom iofs att beställa delar, då i detta fallet krävdes orginaldelar.
Men vad jag vill mena med detta är att jag har ett kvitto på jobbet som är utfört, som också är min garanti för att de ska funka.
Samma är att jag har ett kvitto som vi fick när vi köpte bilen, från en verkstad som genomförde ett byte för ett problem som tydligen var/är vanligt med TSI motorer.

Tror jag fick 12 månader på båda besöken.
Där de tar på sig att kolla över om felet uppstår igen.
I ditt fall där du tagit och köpt egna delar, så är väl det enda som kan uppstå att det är fel på dom. Men då kan du be dom köpa delar, och funkar det ändå inte så ska du inte behöva betala för dessa delar, utan de ska ses som en del i felsökningen.

Men ta ett snack med verkstaden, är det en vettig sådan så ska de inte ens börja disskutera garantier hit och dit, utan "Kom in med bilen, så kikar vi på det".

Det jag tänkte att Mekopartnerfirman skulle få titta men bekantingen tyckte det var bättre att hans granne kollar. Jag känner mig som mellanhand bara då jag är något så oerhört okunnig om bilar (och datorer och ändå hänger jag här). Det som inte lät alltför bra med firman i fråga var att han i telefon konstaterade, som nämnt ovan, att de hade sett att brosmoken inte var "i bästa skick" vilket jag tycker var direkt dåligt att de inte sa något om när jag var där. Frågan är om de smörjde oken/kolvar när de böt ställmotorer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jodå. Bekantingens granne konstaterar att det är oken som är helt slut och beläggen.

Får köpa nya ok och belägg. Väntar in Getech för att se om de kan hjälpa mig. Ställmotorerna jag köpte var i onödan då de gamla fungerar bra. Killen "svetsade" ihop höljet på de gamla med en lödkolv. Så det var över 3.000kr i onödan (ställmotorer och jobbet vid Mekopartner) som hade kunnat gått till oken istället.

Är oerhört irriterad på Mekopartnerfirman som inte kunde säga något om oken när de böt ställmotorer. *småsur mojje*

Felkoden för "motorlampan" är "P2015". "Grannmecken" tror det kan vara någon slang som läcker, något om "insugstryck".

Körde hem bilen för att ha den hemma istället för att den ska stå utanför hans "verkstad" och ta plats. Bromsarna tjöt hela vägen och jag känner ju att bilen inte rullar som den ska utan att den "bromsas". Kom hem och det osade värme från bakhjulen, mest från vänster bak. Skulle behöva åka till Uppsala på fredag men vete f-n om jag törs det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

p2015 är insugsspjället som krånglar.
Det är ett vanligt bekymmer som jag har för mig WV täcker upp till x antal år eller x antal mil.

Permalänk
Medlem

Insugsspjäll behövs bytas på min passat med. Har samma felkod. Kolla på autodoc.se det kostar ca 2500kr där. Men använd deras app så blir det billigast. Beställer oftast reservdelar där och låter lokala verkstaden byta.

Kolla intake manifold vw på Youtube så förklaras det vad felet är

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

p2015 är insugsspjället som krånglar.
Det är ett vanligt bekymmer som jag har för mig WV täcker upp till x antal år eller x antal mil.

Skrivet av Fantomen:

Insugsspjäll behövs bytas på min passat med. Har samma felkod. Kolla på autodoc.se det kostar ca 2500kr där. Men använd deras app så blir det billigast. Beställer oftast reservdelar där och låter lokala verkstaden byta.

Kolla intake manifold vw på Youtube så förklaras det vad felet är

Tack! Ska ringa Möller och höra. Bilen är ju elva år snart så hjälp därifrån är nog bara att glömma för mig.

Hittar inte "insugsspjäll" på Autodoc!?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner:
Sök på intake manifold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

@Beginner:
Sök på intake manifold

Nepp. Hittar inget som heter så på Autodoc. :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

vet inte om det är detta de menar.
https://www.autodoc.se/search?keyword=Gasreglage+

vilket av dem som är just till din modell vet jag inte eftersom vi inte vet exakt vilken version av passaten du har.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte om det är detta
https://www.autodoc.se/search?keyword=Gasreglage+

vilket av dem som är just till din modell vet jag inte eftersom vi inte vet exakt vilken version av passaten du har.

Tack!!

Youtubar jag "intake manifold vw" så får jag detta som filmförslag bara. *huvudkli*

Några videoklipp handlar om någon "vipparm" på prylen på bilden. Att "armen" går för långt och att man kan köpa någon pryl som hudrar "armen" att gå för långt.... (?)

Vet inte ens riktigt hur eller var jag ska lista ut mer exakt vad felkoden genereras från.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Tack!!

Youtubar jag "intake manifold vw" så får jag detta som filmförslag bara. *huvudkli*

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT1djbs-ArNZ9IVGLAtZTbJQWWzz-D4jrcFfwlvnz14BkiWfptd&s

Några videoklipp handlar om någon "vipparm" på prylen på bilden. Att "armen" går för långt och att man kan köpa någon pryl som hudrar "armen" att gå för långt.... (?)

Vet inte ens riktigt hur eller var jag ska lista ut mer exakt vad felkoden genereras från.

Intake manifold är engelska manet för hela insuget till motorn vet dock inte om det är den jag länkade de menade ovan utan bara ren gissning från mitt håll vad de menade.

detta är väl insugsspjället för bensinare tror att diselbilar har ett annat system om det är vad du har.

men utan att veta exakt vad för passatmodell vi pratar om så kan vi ju typ bara gissa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Intake manifold är engelska manet för hela insuget till motorn vet dock inte om det är den jag länkade de menade ovan utan bara ren gissning från mitt håll vad de menade.

detta är väl insugsspjället för bensinare tror att diselbilar har ett annat system om det är vad du har.

men utan att veta exakt vad för passatmodell vi pratar om så kan vi ju typ bara gissa.

Förstår och är väldigt tacksam för svar då jag är helt tilt på detta.

Klistrar in detta:

MODELLINFO:
Fabrikat - VOLKSWAGEN
Modell - PASSAT (3C) (I)
Typ - 1.8 TSI KOMBI
Årsmodeller - 2008-2010

TYPINFO:
Motor - BZB
kW - 118

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Förstår och är väldigt tacksam för svar då jag är helt tilt på detta.

Klistrar in detta:

MODELLINFO:
Fabrikat - VOLKSWAGEN
Modell - PASSAT (3C) (I)
Typ - 1.8 TSI KOMBI
Årsmodeller - 2008-2010

TYPINFO:
Motor - BZB
kW - 118

bara ett tips innan du spenderar pengar.

har du kollat i "elkontakten" på spjällhuset så att den inte lider av gröna döden?
detta kan påverka så pass att bilen tror att den är trasig men egentligen bara handlar om dålig kontakt pga för mycket korrosion i kontakten.

du kan ju alltid ta ur kontakten gnugga rent den med en tops och någon form av alcohol t.ex. t-röd eller ipa kan va så enkelt att det löser problemet utan att spendera mer än typ 20:- för en flaska t-röd/ipa å ett par tops.

spjället sitter nånstans på insugsröret mellan luftmassemätaren/filtret och insuget

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Beginner:
Konstigt för jag hittar till min passat.
Är du inne i appen och söker?
Har du valt din bil med reg nr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Insugsspjäll behövs bytas på min passat med. Har samma felkod. Kolla på autodoc.se det kostar ca 2500kr där. Men använd deras app så blir det billigast. Beställer oftast reservdelar där och låter lokala verkstaden byta.

Kolla intake manifold vw på Youtube så förklaras det vad felet är

Skrivet av Fantomen:

@Beginner:
Sök på intake manifold

Skrivet av Fantomen:

@Beginner:
Konstigt för jag hittar till min passat.
Är du inne i appen och söker?
Har du valt din bil med reg nr?

Jepp. Regnummer och sökning på "Intake Manifold" på appen ger denna https://www.autodoc.se/vaico/8005382 för 210isch kr. :/

Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte om det är detta de menar.
https://www.autodoc.se/search?keyword=Gasreglage+

vilket av dem som är just till din modell vet jag inte eftersom vi inte vet exakt vilken version av passaten du har.

"Gasreglage" gav mer resultat. Vet bara inte vad som skulle kunna vara aktuellt. :/

Skrivet av Rouge of Darkness:

Intake manifold är engelska manet för hela insuget till motorn vet dock inte om det är den jag länkade de menade ovan utan bara ren gissning från mitt håll vad de menade.

detta är väl insugsspjället för bensinare tror att diselbilar har ett annat system om det är vad du har.

men utan att veta exakt vad för passatmodell vi pratar om så kan vi ju typ bara gissa.

måste klargöra för min okunniga hjärna. Bilden jag länkade (den jag sett i Youtubeklipp) är den för diesel? Har bensinare själv så kanske inte har den "plastklumpen" för egen del? (Ja. Är så här okunnig!)

Skrivet av Rouge of Darkness:

bara ett tips innan du spenderar pengar.

har du kollat i "elkontakten" på spjällhuset så att den inte lider av gröna döden?
detta kan påverka så pass att bilen tror att den är trasig men egentligen bara handlar om dålig kontakt pga för mycket korrosion i kontakten.

du kan ju alltid ta ur kontakten gnugga rent den med en tops och någon form av alcohol t.ex. t-röd eller ipa kan va så enkelt att det löser problemet utan att spendera mer än typ 20:- för en flaska t-röd/ipa å ett par tops.

spjället sitter nånstans på insugsröret mellan luftmassemätaren/filtret och insuget

Supertack för tipset. Ska delge det till mekaniker då jag inte för mitt liv skulle klara det själv.

Ringde VW i Uppsala för att fråga om om felkoden och betydelsen därav. Fick till svar att det går inte att säga då det är en generell kod. De vill felsöka ordentligt men fick tips om en annan firma i grannorten som har "Bosch" och kan mer utförligt läsa av felkoder. Ringde dem nu och fick veta att det tar 450kr för att koppla upp sin "Bosch" till bilen och se. Vet inte om de kan se mer än vad vännens granne kan dock.

"Grannmecken" gissar att det är någon slang som ligger och drar luft, datorn hans sa något om "Inugstryck blablabla spjällhus (?) blabla" utöver felkoden Han menar på att det är bara att köra så länge (efter det bromsarna är fixade vill säga för nu står bilen). Firman jag ringde nu sa att jag skulle låta bli då det ju är en "motorlampa som lyser!"........ ?

Utöver det så ville den firman, Meca, ha 5.000kr / styck för bromsok bak. Men jag har pratat med Kalmarfirman som hade fått tag på två ok som kommer kosta mig 895kr /styck (tur jag korrläste. Skrev fel, skrev "95kr" ) och belägg för 395kr.

Mecafirman kan byta oken för 1.600kr men då är det, ofc, ingen garanti på jobbet eller så låter jag "grannmecken" göra det. outtalat vad han tar för det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Om jag ändå kunde redigera om rubriken!

Fick byta bromsoken i bak för de som satt var slut. Fick ta kostnaden. Getech var så underbara att de hittade bromsok utan ställmotorer så jag inte behövde köpa dem "igen". Fick betala 895kr/bromsok bak. Betalade vännen (bilmeck) till bekantingen att byta bromsoken sen. 1.500kr. Efter det fungerar p-bromsen som den ska och bromsarna tjuter inte längre vilket de hade gjort sen vi köpte bilen.

Nu till mitt nästa dilemma som fortlöper. Motorlampan. Får den släckt med jämna mellanrum av bekantingen som har dosa att läsa felkoder i/med men lampan tänds ganska omgående igen. Ställer jag bilen i garaget efter så är lampan släckt tills jag handlar eller dylikt, då tänds den igen. Är som om motorlampan tänds vid start då motorn är varm/inte kall. (??)

Vännen (bilmecken) till bekantingen trodde det var slangar som tjuvdrog luft så det skulle vara enkelt att åtgärda. Nu kollade han igår (ska besiktiga bilen den 6 mars) och så enkelt var det inte.

Felkoden till sitt fullo "P2015. Intake Manifold Runner Position Sensor/Switch Circuit Range/Performance Bank 1a" (via bekantingens dosa)"

Killen som är bilmeck säger att "det där blir dyrt det! Femtusen för "Luftspjäll hela insugsröret" och sen jobbet på det. Inte värt det!" Efter fråga om vad jobbet skulle kosta att byta ut den så efter många om och men "åtta till tiotusen" men "jag har inte tid eller ork." "bättre att byta bil!".

Har definitivt inte råd att byta bil! Har dessutom plöjt ner runt 25.000kr under året på reparationer.

Har ringt runt som en nöt idag och frågat diverse firmor om kostnader vilket är bra träligt då jag inte fattar vad jag frågar eller svaren jag får.

Sammanfattning:

Mekonomen, butik. "Kan vara trycksensor för 882kr. Kan vara temp för insug(nånting) för 265kr eller gasreglaget för 4.800kr. Ring till Mekonomenverkstad för att få bilen avläst med VAGcom, kostar några hundralappar!"

Mekonomen, verkstad. "Nja. Vi tar 300kr för att koppla upp bilen och läsa av med VAGcom. Bättre att göra en felsökning. Det kostar 1.500kr, då mäter vi och gör en komplett felsökning!".

Möller Bil Uppsala (VW). Reservdelar. "En potensiemeter (??) kostar 2.000kr. Luftspjäll (antar att det var det för han gav inte något "namn" på delen) kostar 5.266kr." "Vi sålde faktiskt ett sånt till en firma nära oss, de är VWanknytna. Bilelspecialisten. Vi sålde dessutom en potensiemeter för ett tag sen till någon annan och de har inte återkommit!"

Möller Bil Uppsala, verkstan då han inte kunde svara på avgifter för felsökning. "500kr till 3.000kr. Överstiger det den summan hör vi av oss. Hittar vi fel inom den summan så åtgärdar vi det!". Vid fråga om "värsta scenario" så var det mellan 20.000kr till 25.000kr för att byta (vad jag antar var luftspjäll. *söte jösses*

Bilelspecialisten. "Vi tar 1.400kr / timme i felsökninng. Vi brukar hitta felen inom 2.000kr. Vi har VW´s egna "ODIS" (??) som vi läser av med." Jag frågade om "VAGcom" och fick veta att det är en kopia som inte kan läsa av allt som "ODIS" kan. Värsta scenario hos dem var 5.266kr (samma som VW Möller) för delen och 3.000kr för jobbet att byta den.

Sitter nu och är helt tilt på vad jag ska göra. 1.500kr på Mekonomen är ju billigare men om de inte kan läsa av allt som Bilelspeciallisten kan så kanske 2.000kr är mer värt...........

Skrivet av Rouge of Darkness:

bara ett tips innan du spenderar pengar.

har du kollat i "elkontakten" på spjällhuset så att den inte lider av gröna döden?
detta kan påverka så pass att bilen tror att den är trasig men egentligen bara handlar om dålig kontakt pga för mycket korrosion i kontakten.

du kan ju alltid ta ur kontakten gnugga rent den med en tops och någon form av alcohol t.ex. t-röd eller ipa kan va så enkelt att det löser problemet utan att spendera mer än typ 20:- för en flaska t-röd/ipa å ett par tops.

spjället sitter nånstans på insugsröret mellan luftmassemätaren/filtret och insuget

Än en gång. Superbt tips. Kunde jag själv så skulle jag. Vet inte vad bekantingens vän (bilmecken) har gjort eller inte gjort.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

En snabb sökning gav bland annat det här svaret: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322389

Ingen aning om det är det som felar på din bil, men det verkar vara lätt att kolla?

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem

Driver själv en Mekonomen Verkstad och förstår inte dom som tar betalt för att läsa ut en felkod.
I mån av tid läser jag ut dessa utan kostnad, vet jag rakt av efter det vad som är problemet får kunden en offert.
Vid felsökningsbehov tar vi 795:- fast pris, efter tidsbokning.
En kostnad som kunden ej behöver betala om dom väljer att acceptera eventuell offert på reparation.

Vet att dom flesta verkstäder speciellt märkesverkstad tar c:a 1500kr minimum och du får betala det oavsett reparation eller inte.

Bromsar är absolut något där jag tycker verkstaden i det här fallet absolut gjort fel, dom borde kontrollerat Oken från början, konstaterat att det är fel på dom och att det vore meningslöst att byta bara ställmotorerna.

Gällande insugspottar så kan dom ofta vara slitna, men ibland klara sig med en demontering och rengöring.
Svårt att säga utan att titta på bilen, du behöver hitta en gammal hedlig mekaniker, allt för många idag vill bara byta ut allting, del efter del, slutar med att det kostar 5-10000kr , när det egentilen räckte men en slang för 10kr

Hoppas det löser sig iallafall

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjenik:

En snabb sökning gav bland annat det här svaret: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322389

Ingen aning om det är det som felar på din bil, men det verkar vara lätt att kolla?

Jepp. Läst den länken redan, tack för den ändå. Nä, inte lätt för mig då jag tycker en tub Kalles Kaviar är ett tekniskt mirakel. Kan absolut ingenting om bilar. :/

Skrivet av db_sweet:

Driver själv en Mekonomen Verkstad och förstår inte dom som tar betalt för att läsa ut en felkod.
I mån av tid läser jag ut dessa utan kostnad, vet jag rakt av efter det vad som är problemet får kunden en offert.
Vid felsökningsbehov tar vi 795:- fast pris, efter tidsbokning.
En kostnad som kunden ej behöver betala om dom väljer att acceptera eventuell offert på reparation.

Vet att dom flesta verkstäder speciellt märkesverkstad tar c:a 1500kr minimum och du får betala det oavsett reparation eller inte.

Bromsar är absolut något där jag tycker verkstaden i det här fallet absolut gjort fel, dom borde kontrollerat Oken från början, konstaterat att det är fel på dom och att det vore meningslöst att byta bara ställmotorerna.

Gällande insugspottar så kan dom ofta vara slitna, men ibland klara sig med en demontering och rengöring.
Svårt att säga utan att titta på bilen, du behöver hitta en gammal hedlig mekaniker, allt för många idag vill bara byta ut allting, del efter del, slutar med att det kostar 5-10000kr , när det egentilen räckte men en slang för 10kr

Hoppas det löser sig iallafall

Synd att du inte finns i Uppsala med omnejd för då hade du haft mig som kund!

Tycker det var kasst av verkstaden att inte påpeka att oken var finito utan att bara slänga på ställmotorerna på dem ändå och sen påpeka att "de kan kärva lite i början så använd p-bromsen mycket så justerar det sig!". Sen när jag ringer dagen efter med låst p-broms, igen så får jag höra att jag kan ju köra och stanna emellanåt och ha snö på bakhjulen för att kyla ner. (Snöfritt dessutom)

Försöker hitta firma jag kan "lita" på. Så här långt så utöver exemplet ovan så har jag anlitat en firma som var knuten till Mekonomen som lyckades med att:

Rekommendera mig att köpa nya framdäck då "de är för breda! Det är därför de släpar i hjulhusen när du svänger." Hade sån dj-vla tur att när jag precis ställde in mig på att åka till däckfirma så kollade en yngre kille på bilen, han jobbar inte där längre, och han konstaterade att det var "styrstagsstoppen" som var slut. Bytte dem och hjulen släpade inte i hjulhusen efter det.

Byta kylare på Saaben jag hade och på väg in till Uppsala så dingade snudd på alla lampor igång på panelen. Visade sig att det inte fanns en droppe kylarvätska kvar i bilen då verkstaden inte efterdragit slangklämmor osv.

Sätta dit extraljus åt mig. Jag bad dem att sätta de övre stagen genom grillen på Volvon. Hämtade bilen och då hade de skruvat fast stagen i plåten på framkanten där motorhuven kloppar ner. Dessutom satt de på ojämn höjd.

Slutat använda den verkstaden och de hör inte till Mekonomen längre.

Hittar ingen verkstad jag kan använda mig av.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jepp. Läst den länken redan, tack för den ändå. Nä, inte lätt för mig då jag tycker en tub Kalles Kaviar är ett tekniskt mirakel. Kan absolut ingenting om bilar. :/

Synd att du inte finns i Uppsala med omnejd för då hade du haft mig som kund!

Tycker det var kasst av verkstaden att inte påpeka att oken var finito utan att bara slänga på ställmotorerna på dem ändå och sen påpeka att "de kan kärva lite i början så använd p-bromsen mycket så justerar det sig!". Sen när jag ringer dagen efter med låst p-broms, igen så får jag höra att jag kan ju köra och stanna emellanåt och ha snö på bakhjulen för att kyla ner. (Snöfritt dessutom)

Försöker hitta firma jag kan "lita" på. Så här långt så utöver exemplet ovan så har jag anlitat en firma som var knuten till Mekonomen som lyckades med att:

Rekommendera mig att köpa nya framdäck då "de är för breda! Det är därför de släpar i hjulhusen när du svänger." Hade sån dj-vla tur att när jag precis ställde in mig på att åka till däckfirma så kollade en yngre kille på bilen, han jobbar inte där längre, och han konstaterade att det var "styrstagsstoppen" som var slut. Bytte dem och hjulen släpade inte i hjulhusen efter det.

Byta kylare på Saaben jag hade och på väg in till Uppsala så dingade snudd på alla lampor igång på panelen. Visade sig att det inte fanns en droppe kylarvätska kvar i bilen då verkstaden inte efterdragit slangklämmor osv.

Sätta dit extraljus åt mig. Jag bad dem att sätta de övre stagen genom grillen på Volvon. Hämtade bilen och då hade de skruvat fast stagen i plåten på framkanten där motorhuven kloppar ner. Dessutom satt de på ojämn höjd.

Slutat använda den verkstaden och de hör inte till Mekonomen längre.

Hittar ingen verkstad jag kan använda mig av.

Jag har samma felkod som dig, och haft i 2 års tid fram och tillbaka.
Om den står på range/performance är det inte så farligt om motorn går bra.

Nu har jag diesel 2010a men ser förmodligen liknande ut.

Du kan prova detta som jag har gjort för att få igenom på besiktningen varje år.
Låt en kompis starta bilen, stå med huven öppen och kolla ner på motorn.
Till höger ska det röra sig ett liten motor arm fram och tillbaka, detta är en självkontroll av spjälet.
Om det inte rör sig, tryck hårt mot dig precis efter uppstarten och se att den då orkar gå in och sen tillbaka ett par gånger.
Du kan behöva hjälpa den flera gånger för att "få den varm", lägg gärna på lite 556 om det är skitet också.

Om du nu kör en stund och sen startar bilen igen ska du se att lampan slocknar. Alternativt om du släcker lampan med ett verktyg så kommer den inte tändas direkt igen.
För mig håller det sig någon dag innan det börjar kärva igen och lampan tänds, men det har jag slutat bry mig om.
Kört med lampan tänd i 2år och 3000 mil och det har var jag vet inte påverkat något nämnvärt.

Skicka pm om du vill ha mer detaljerad hjälp.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Fick byta insugsrör. Visade sig vara den. Kostade totalt 8.900kr. Surt som fan men ändå billigare än vad "grannmecken" till vännen sa, "10-15.000" medans Möller Bil i Uppsala skulle ha runt 25.000kr för att byta den.

Bad verkstaden kolla upp halvljuset inför besiktningen då jag stört mig på att vänster "ljusbild" har "gått in i" höger strålkastares sken.

De tyckte det var bra men att skenet på vänster sida kanske var lite svagt men att det inte skulle vara någon fara och att det borde fixa sig med ett lampbyte.

Höll på att åka på en tvåa på besiktningen för att "det är svagt sken på vänster sida". Frågade besiktningskillen vad han trodde det kunde vara, om det skulle räcka med att byta lampa men han tippade "reflektorn". Fick även en anmodan att kolla upp "klammern på avgasröret, den skallrar".

Ringde verkstaden för att be dem kolla klammern på avgasröret (mitt huvud tänkte att det är lika bra så inget går sönder). Bad dem även byta lampa för att se om det hjälper så jag inte får på mig polisen för "ljusskenet".

Verkstadkillen skulle åtgärda klammern och lampan. Kom tillbaks ganska omgående och sa att "lampan satt inte isatt ordentligt utan den var halvvägs in i strålkastaren så därav det svaga skenet men! Jag rörde bara på klämman som håller i lampan och den gick sönder! Kan du lämna bilen här?"

Slutade med att jag fick låna hans privata bil så jag kunde åka iväg och veckohandla och hålla mig borta de timmarna de behövde på sig att få tag på en ny klämma för lampan och fick klammern till avgasröret.

Så det som skulle kosta "några hundra" blev 1.380kr. Merparten arbetskostnad. Pengar jag inte hade.

Men "nu lyser vänster sida nästan starkare än höger!". Dessutom så är det verkligen två ljusbilder på garageväggen numer.

I all min disträhet så höll jag på att totalmosa höger bakspegel igår när jag bakade ut bilen ur garaget. Repigt hölje och en spräckt blinkers på backspegeln, en bit som sprätte iväg. *superglad över mig själv*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Sådärja.

Nya fråga om min heeeelt underbara bil........

Bakre kofångaren. Förra ägaren har "gjort något" med bilen vilket resulterar i att kofångaren på vänstra sida mot hjulhuset ibland "pekar ut" en aning. Lätt fixat med att trycka tillbaks den.

Mitt problem nu är att efter en biltvätt, Waxy (trycker alltid till extra där innan), så slets det loss ännu mer så det pekade ut med ca fyra - fem cm. Såg det när jag kört en bit.

Vet någon hur/om man kan fixa det utan att byta hela klabbemanget? Original blir svindyrt. Finns det "klipps" att köpa eller kan man dubbeltejpa fast det? ( )

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk