Rekommendera bästa skärmen för gaming primärt

Permalänk
Medlem

En oled som är konstant på med samma slinga är ju ganska extremt. Dessutom är den modellen idag flera år gammal, tror inte nya är lika drabbade

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor: Sant, ändå lite orolig. Har ju iofs inte min tv på i samma slinga mer än när jag spelar, som är kanske 4-5 dagar i veckan, 2-5 timmar om dagen.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: 5 timmar om dagen i 5 år låter ju lovande faktiskt, spelar inte ens 5 timmar om dagen utan kanske 2-5 timmar i 4-5 dagar i veckan på ett ungefär. Så 3-4 lär den då räcka.

Får man fråga vilken tv du har hemma? Kanske en C9?

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Så pass hehe.

Men blir nog en LG 55 tums B9 för min del. Med vetskapen om att jag ångrat mig frut många ggr, men den TVn är nog bäst för mitt bruk. Och kollade lite tips hur man motverkar burn in om man har tvn på konstant. Man kan zooma in så alla statiska bilder/skyltar försvinner, man kan säga OLED light nä'r man inte använder HDR t ex. och man kunde låta standby light vara on ifall man lagar mat och tvn står på så sänks ljuset liksom efter 5 min.

Blir nog bra detta. Intresserad av en 65 tum, men vill nog inte spendera några tusen till för 10 tum större bara.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ju en LG Nanocell 55' SM8200.

Är det någon som har några bra tips på vilka inställningar man kan ha för att göra spelande mer trevligare? Spelar med en PS4 Pro. Försökte ändra lite i bildinställningar, mer färg och lite annat, men det gjorde spelande väldigt otrevligt, för när jag ändrade och spelade mitt Battlefield 5, och när jag svängde runt så var det fördröjningar åt helvete. Så återställde alla inställningar till ursprungsskicket och då blev det klockrent igen.

Men kanske får ha det på normalinställningarna helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Jag köpte ju en LG Nanocell 55' SM8200.

Är det någon som har några bra tips på vilka inställningar man kan ha för att göra spelande mer trevligare? Spelar med en PS4 Pro. Försökte ändra lite i bildinställningar, mer färg och lite annat, men det gjorde spelande väldigt otrevligt, för när jag ändrade och spelade mitt Battlefield 5, och när jag svängde runt så var det fördröjningar åt helvete. Så återställde alla inställningar till ursprungsskicket och då blev det klockrent igen.

Men kanske får ha det på normalinställningarna helt enkelt.

Beroende på tv och så men om du ändrar vissa inställningar så kan andra stängas av. Det du vill ha aktiverat är low latency läget, exakt hur man gör det och vilka begränsningar det medför är unikt för din modell. Viss typ av processering hinns alltså inte med i det läget så det kan vara därför det strular för dig (om du råkade aktivera en sån funktion)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@JexxitS: Du väljer spelläget på en LG för spel och låg latens. För film och generellt bruk är det Bio- och Expert-lägena med anpassad ljusstyrka efter rummet. Övriga lägen tenderar att överdriva bilden åt något håll.

Permalänk
Medlem

Okej tack för svår båda två.

Jag tror jag valde Spel-läget när jag spelar, men valde även att ändra lite i inställningar på spel-läget, kanske bara ska ha det på normala spel-läget och inte ändra mer färg eller ändra LED Dimming och annat haha.

Men sen undrar jag en sak @laxpudding. När man ser en helt svart skärm när tvn är på så ser man typ tre olika lampor så det ser ut som tre olika svarta färger (svårt att förklara) men när man sen spelar eller ser på film så märks inte det av alls.

Låter det som det är något fel eller är det så det är helt enkelt?

Permalänk
Bildexpert 📺

@JexxitS: Du menar att bakgrundsbelysningen läcker igenom så att "svart" är en ojämn mörkgrå platta? Det är normalt för LCD och synnerligen typiskt för IPS. En VA-panel är normalt mer svart/mörkare rakt framifrån men istället bli direkt grå och blå i vinkel. Bättre modeller har local dimming som släcker ned när det är svart. OLED då helt komplett svart.

Att du ser tydliga ojämnheter i det svarta är annars ett tecken på att du kanske kör TV:n för ljusstarkt och kan behöva justera belysningen nedåt. Sedan kan det förstås vara så att det du tror är svart i bilden i själve verket inte är svart. Därför man kör med testbilder för att avgöra sådana här saker: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ja det är nog bakgrundsbelysning. När det är en svart skärm och typ en liten text i något hörn eller mitt på tv så ser man att just den lampan till höger lyser eller den i mitten lyser upp nedifrån.

Men ska nog välja expertläget med mörkt rum, när jag kollar serie/film, eftersom det alltid är mörkt i detta rum. och så får det vara Spelläget, utan att ändra något på det, när jag spelar.