Ubuntu webserver - socket.io

Permalänk
Medlem

Ubuntu webserver - socket.io

Hej! Var ett himla tag sen jag höll på med ubuntu, är inte mycket som finns kvar i skallen tyvärr.

Jag tänkte mig att jag skulle börja pilla lite med node.js och express + socket.io och bygga på en socketchatt.
Har hittat ett bra exempel jag skulle vilja använda men får ju inget att funka som jag vill.
Så undrar om det är någon snäll själ där ute som kan tänka sig att hjälpa mig här i tråden eller på PM så jag kommer till rätta och får igång chattexemplet

Permalänk
Medlem

Att hjälpa dig igenom steg för steg låter som mer jobb än vad jag har lust att lägga ner...

Är det https://socket.io/get-started/chat som du försöker få till?

Jag gick igenom den lite snabbt och hade bara två problem (jag är nästan total JS-analfabet, men kan hantera en texteditor och ett skal):

1) Jag var tvungen att lägga till ett repository med en modern node-version annars fick jag en massa tråkiga felmeddelanden inne i node.

curl -sL https://deb.nodesource.com/setup_13.x | sudo -E bash - sudo apt-get install -y nodejs

2) När jag var klar fattade jag inte att chatten funkade, texten var så liten. Lite inzoomning löste det.

Längst ner i tutorialen så finns det ett git-repository så att du kan klona ut färdig kod. Själva tutorialen är ju lite rörig, det är inte supertydligt vad man ska ersätta i varje steg.

Varför inte testa att fråga om konkreta problem här i tråden?

Permalänk
Medlem

Då kan vi ta det stora problemet jag har. Clonar ju den så den hamnar i en mapp som heter chat-example hur kommer jag då åt den på webservern då jag skriver 0.0.0.0:3000

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

hur kommer jag då åt den på webservern då jag skriver 0.0.0.0:3000

Du lär surfa till serverns ip-adress. Typ 192.168.1.10:3000 eller vad den kan tänkas ha.
0.0.0.0 betyder bara "lyssna på requests till alla ip-adresser", inte att den faktiskt har den ip-adressen.

Permalänk
Medlem

@Kamouflage: Fick igång det tack!