Permalänk

VPN slöar ner hela nätverket

Tänkte fråga vad jag gör för fel och hoppas någon kan svara?

Kör med PrivateVPN. Funkar bra och min dator får en ny ipadress.
Men resten av datorerna och allt annat hemma som är uppkopplat får verkliga hastighetsproblem! Det är precis som att min dator tar all bandbredd? Det räcker alltså bara med att starta klienten för VPN.

Hemma är det datorer, Ps4, Nintendo Switch, diverse surfplattor, Netflix osv som nästan slutar fungera. Youtube på TV:n laddar inte. Google Home slutar fungera.

Någon som har tips?

Glömde säga att vi har 1000/500 fiber.

Glömde skriva hastighet på fiber
Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Eran router orkar troligen inte med?
Eller så är det begränsningar för VPN-tjänsten

Permalänk
Inaktiv

Har 1000/1000 och med VPN så får man räkna med en ordentlig försämring, jag har ca 200mbit med VPN på slaget och runt 900mbit utan men de är skillnad på olika VPN leverantörer, snabbast för mig är ExpressVPN, har testat 5 olika av dom mest kända och de skiljer från 80mbit upp till 200mbit.

Permalänk
Medlem

@RoligaTjejen: har du VPN-klienten på din dator eller på routern?

Permalänk

Jag har också skaffat PrivateVPN, hur mycket ska man acceptera att hastigheten sänks?

Jag har en fiberanslutning på 250/100 från ComHem. Har satt OpenVPN i routern, o max nedladdning är typ 30 Mbit ner om jag kopplar via servern i Stockholm. Stockholm, Oslo, Köpenhamn är de snabbaste, men kopplar jag typ via Ho Chi Minh i Vietnam, så är det inte snabbare än typ 1 Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rulle Rivare:

Jag har också skaffat PrivateVPN, hur mycket ska man acceptera att hastigheten sänks?

Jag har en fiberanslutning på 250/100 från ComHem. Har satt OpenVPN i routern, o max nedladdning är typ 30 Mbit ner om jag kopplar via servern i Stockholm. Stockholm, Oslo, Köpenhamn är de snabbaste, men kopplar jag typ via Ho Chi Minh i Vietnam, så är det inte snabbare än typ 1 Mbit.

OpenVPN är ganska tungt, du lär inte få några vidare hastigheter att hänga i granen om du kör den på en vanlig router. Ska du ha bra fart så är det i mitt tycke bästa alternativet att bygga en egen brandvägg med pfSense.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Avstängd

Ring till din internet leverantör och prata med dom? Jag har hört att telia kan sätta spärrar på nätverkstrafiken som försvinner om man ringer och säger att man använder VPN till jobb. Din leverantör kanske gör samma sak?

Permalänk

VPN-klienten är på min dator. Min dator har inga problem alls med hastigheten när VPN är på.
Det är allt annat som knappt får kontakt med nätet.
Routern är en Amplifi HD (plus att jag använder 5 till som är bryggade, fast de blir mesh-punkter istället)
Vi har full fart i vanliga fall, inget att klaga på. Min dator når runt 250 med Private VPN igång. Det är allt annat i vårt hemmanätverk som slöar ner. Jag kan inte förstå varför?

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)

Permalänk

Har du testat använda annan router? Rekommenderar Asus86U - kör merlin i den och nätverket fungerar alldeles utmärkt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoligaTjejen:

VPN-klienten är på min dator. Min dator har inga problem alls med hastigheten när VPN är på.
Det är allt annat som knappt får kontakt med nätet.
Routern är en Amplifi HD (plus att jag använder 5 till som är bryggade, fast de blir mesh-punkter istället)
Vi har full fart i vanliga fall, inget att klaga på. Min dator når runt 250 med Private VPN igång. Det är allt annat i vårt hemmanätverk som slöar ner. Jag kan inte förstå varför?

För mig låter som om Amplifi försöker göra nåt med VPN paketen och detta lastar ner den så mycket att allt annat blir lidande.
Har du nåt som inte kör via WiFi? Går dessa slött också?
Har du slagit på "Hardware NAT"? https://help.amplifi.com/hc/en-us/articles/360014557014

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W